توجه دولت به مناطق کم جمعیت، راه چاره مقطعی برای مقابله با مهاجرت

به گزارش دانشنامه آریایی، به گزارش خبرنگاران، هوشنگ خندان دل پیش از ظهر دوشنبه در کارگروه تخصصی توسعه روستایی و عشایری خراسان جنوبی اظهار کرد: مردم این خطه از کشور همواره به نام مردمانی دین دار، ولایت مدار و علم دوست مشهور و همواره در بسیاری از عرصه ها جزء اولین ها بوده اند.

توجه دولت به مناطق کم جمعیت، راه چاره مقطعی برای مقابله با مهاجرت

وی به خشک سالی های متوالی در استان اشاره نمود و گفت: قهر طبیعت واقعیتی است که باید با آن کنار آمد و از منابع و ظرفیت های موجود استفاده بهینه کرد.

معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور بابیان اینکه در حال حاضر با پدیده نگران کننده مهاجرت جمعیت از روستا ها به خصوص در منطقه شرق کشور روبه رو هستیم، اعلام کرد: این مسئله از دیرباز نگرانی هایی به وجود آورده که اگر با سرعت و دقت برای برطرف آن اقدام نگردد مسائل عدیده ای را ایجاد می نماید.

خندان دل با تأکید بر اینکه امکانات خدادادی که در این سرزمین وجود دارد باید با دست خود مردم مورداستفاده قرار گیرد، عنوان داشت: مهاجرت هم برای افراد و هم برای مقاصد مهاجرت مسائل عدیده اجتماعی و فرهنگی ایجاد می نماید.

توسعه شرق کشور را باید در حوزه خدمات دنبال کرد

وی با اشاره به اینکه از سال های گذشته هر گاه از مسائل توسعه ای برای شرق کشور حرف زده می شد بر توسعه خدمات تأکید می گردد، بیان داشت: اگر بخواهیم افزایش اشتغال و افزایش ثروت را در بخش های مالی دنبال کنیم باید بدانیم در بخش کشاورزی و صنعت با کمبود آب روبه رو هستیم.

معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور ادامه داد: ازاین رو در این خطه از سرزمین باید در مقیاس کلان ایجاد ثروت، اشتغال و رفت و آمد را بیشتر در حوزه خدمات باید دنبال کنیم.

خندان دل تأکید کرد: شرق کشور می تواند پشتوانه مالی قابل توجه ای برای کشور باشد و استعدادهای مردم اقتضا می نماید این نقش به آن ها محول گردد.

وی افزود: به همین دلیل در حال حاضر بحث های جدی برای توسعه و آبادی شرق کشور در دست اقدام قرارگرفته که امیدواریم با سرعت در مقیاس بزرگ و کلان مسائل شرق کشور را حل نماید.

معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور اعلام کرد: اما در مقیاس خرد نیز باید با محدودیت های طبیعی کنار آمده و بپذیریم فرایندی که طی 18 سال گذشته ادامه پیدانموده فرایند طبیعی است.

خندان دل افزود: این انطباق با واقعیت های شکل گرفته اقتضا می نماید که از منابع موجود با دقت بیشتری استفاده کنیم.

راه چاره مقطعی دولت برای ایجاد تأخیر در مهاجرت جمعیت

وی بابیان اینکه بسیاری از رفتارهای ما در حوزه مالی بر اساس مدل های بوده که آب بر هستند، افزود: در حال حاضر شرایط کشور فرق نموده و باید در این مدل ها تجدیدنظر گردد چرا که تجدیدنظر در نحوه استفاده می تواند اثربخشی بیشتری داشته باشد.

معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور بر لزوم توجه بیشتر به حوزه گردشگری تأکید کرد و گفت: توجه به موضوع گردشگری در تطبیق باکم آبی بهتر و سریع تر ایجاد شغل می نماید.

خندان دل با اشاره به اینکه دولت در یک راه چاره مقطعی و کوتاه مدت برای ایجاد تأخیر در انتقال جمعیت توجه به منطقه جمعیتی کوچک تر و دور تر را در دستور کار قرار داده است، عنوان داشت: در این رابطه کوشش شده که امکانات و تجهیزات را به صورت گسترده تر در اختیار این مناطق قرار دهیم.

وی ادامه داد: هرچند با کاهش شدید منابع دولتی روبه هستیم اما کوشش شده با جابجایی منابع توجه بیشتری به مناطق حاشیه تر گردد.

معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور بابیان اینکه این سیاست از سال گذشته در کشور آغازشده است، بیان داشت: این سیاست با آثار فوری که نشان داد مجلس را قانع کرد که به عنوان یک سیاست دائمی مدنظر قرار گیرد.

گزارش های نگران کننده تغییر غیرقانونی کاربری اراضی در روستا ها

خندان دل با تأکید بر اینکه هنوز هم نگرانی ناشی از مهاجرت جمعیت تمام نشده است، گفت: علت اصلی این است که باید معیشت مردم تأمین و امکان و شوق برای مردم ایجاد گردد.

وی بابیان اینکه دولت به این سیاست به عنوان یک سیاست مقطعی نگاه می نماید، تأکید کرد: نقطه کامل این است که شغل ایجاد گردد و برای آن باید در نحوه استفاده از امکانات به ویژه از آب تجدیدنظر گردد.

معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور به گزارش های نگران کننده ای در تغییر غیرقانونی کاربری اراضی در روستا ها اشاره نمود و گفت: دهیاری ها و شوراهای اسلامی با مسئله اراضی با دقت و وسواس روبرو شوند و باید جلوی شکل گیری این فرایند ها گرفته گردد.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 13 فروردین 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: encaria.ir شناسه مطلب: 885

به "توجه دولت به مناطق کم جمعیت، راه چاره مقطعی برای مقابله با مهاجرت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "توجه دولت به مناطق کم جمعیت، راه چاره مقطعی برای مقابله با مهاجرت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید