فراوری پارچه کیسه های هوای خودرو در کشور

به گزارش دانشنامه آریایی به نقل از دانشگاه امیرکبیر، محمد کریمی عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر مطرح کرد: کیسه های هوای خودرو از جمله تجهیزات ایمنی هستند که همراه کمربند یمنی از تلفات و صدمات وارده به سرنشینان خودرو در هنگام تصادفات به میزان زیادی می کاهند.

فراوری پارچه کیسه های هوای خودرو در کشور

وی اضافه کرد: پارچه کیسه هوای خودرو یک منسوج فنی محسوب می گردد که بافت و پوشش دهی آن احتیاج به دانش فنی و مهندسی دارد.

عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر اضافه کرد: هنگام وقوع تصادف، تمامی فرآیند تشخیص، بادکردن و تخلیه کیسه هوا در مدت زمان بسیار کوتاهی، کمتر از یک دهم ثانیه صورت می گیرد. در اثر انفجاری که رخ می دهد، کیسه هوای خودرو منبسط و از گازهای داغ با دمای بیش از 900 درجه سلسیوس پر می گردد. واضح است که پارچه تشکیل دهنده کیسه هوا باید دارای خواص منحصربفردی از لحاظ فیزیکی، مکانیکی و حرارتی باشد تا تحمل فشار و حرارت زیاد ناشی از گاز داغ و همچنین ضربه واردشده از طرف سرنشین را دارا باشد.

وی ادامه داد: یک شرکت دانش بنیان با تکیه بر دانش فنی متخصصین خود و فناوریها و امکانات فراوریی موجود در کشور توانسته است برای اولین بار فراوری این محصول را در مقیاس تجاری انجام دهد.

وی با بیان اینکه داخلی سازی این محصول علاوه بر کارآفرینی و اشتغال زایی و جلوگیری از خروج ارز از کشور، باعث میگردد بخشی از ظرفیت خالی بافندگی و تکمیل صنایع نساجی بکار گرفته شده و بدون انجام سرمایه گذاری جدید، فراوری این محصول در داخل کشور امکان پذیر گردد، بیان نمود: در حال حاضر پارچه کیسه هوای خودرو کاملا وارداتی بوده و از کشورهایی همچون چین، ژاپن، کره جنوبی و آلمان تامین می گردد.

به گفته کریمی، محصول فراوریی توسط آزمایشگاههای مرجع داخل و خارج از کشور ارزیابی شد و همچنین کلیه آزمونهای کیسه هوای دوخته شده نیز با موفقیت همراه شد..

وی با بیان اینکه طی سالهای 1393 تا 1397، با وجود پیگیریهای مکرر، شرکتهای خودروساز حاضر به همکاری برای فراوری انبوه پارچه کیسه هوا نشدند، بیان نمود: در سال 1397 یک شرکت طی تفاهم نامه ای آمادگی خود را برای سرمایه گذاری در فرایند فراوری محصول و خرید آن اعلام نمود.

به گفته وی، طبق این تفاهم نامه، فراوری پارچه کیسه هوای خودرو با استفاده از ماشین آلات و فناوری های موجود در کشور شروع شد و تا به امروز پارچه مورداحتیاج برای تجهیز بیش از 3000 خودرو (کیسه هوای راننده و سرنشین) در اختیار این شرکت قرار گرفته است.

قابلیت نفوذپذیری هوا و گازها از پارچه کیسه هوا

عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر با اشاره به مزیت های این پارچه ها خاطر نشان کرد: قابلیت کنترل نفوذپذیری هوا و گازها از پارچه کیسه هوا عامل مهمی است که باید در طراحی ساختار پارچه کیسه هوا مدنظر قرار گیرد. پس از پرشدن کیسه، گاز نیتروژن باید در مدت زمان مشخصی از سوراخ های تعبیه شده روی کیسه خارج گردد.

وی ادامه داد: خروج کنترل نشده گاز، باعث صدمه دیدن سرنشین می گردد؛ از این رو وقت زیاد و دانش تخصصی فراوان برای بهینه سازی مرحله پوشش دهی پارچه در مقیاس صنعتی صرف شد و بدین ترتیب نفوذپذیری پارچه در برابر گازها به حد صفر کاهش داده شد. ایجاد پوشش بسیارنازک و یکنواخت بر روی پارچه علاوه بر افزایش کارایی محصول، صرفه جویی ارزی و کاهش قیمت تمام شده محصول را به همراه دارد.

کریمی عنوان نمود: در حال حاضر عمده خودروهای فراوریی در کشورهای پیشرفته، علاوه بر کیسه های هوای جلویی مجهز به کیسه های هوای جانبی، کیسه های هوای محافظ زانو، کیسه های هوای محافظ سر، کیسه هوای محافظ عابرین پیاده و سایر کیسه های هوا برای سرنشینان عقب هستند. بنابراین احتیاج به این محصول در آینده گسترش می یابد و فراوری اقتصادی محصول حمایتهای اقتصادی و توجه وزارتخانه صمت و سایر نهادهای مرتبط را می طلبد.

به گفته وی، توسعه این محصول از خروج ارز از کشور جلوگیری می نماید.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 22 مرداد 1399 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: encaria.ir شناسه مطلب: 1192

به "فراوری پارچه کیسه های هوای خودرو در کشور" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فراوری پارچه کیسه های هوای خودرو در کشور"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید