جزئیات دیدار وزیر دفاع آمریکا و عبدالمهدی، دیدار سفیر اتحادیه اروپا و نخست وزیر عراق

به گزارش دانشنامه آریایی، دفتر نخست وزیری عراق جزئیات مذاکرات وزیر دفاع آمریکا با عادل عبدالمهدی در بغداد را تشریح کرد.

جزئیات دیدار وزیر دفاع آمریکا و عبدالمهدی، دیدار سفیر اتحادیه اروپا و نخست وزیر عراق

برای سفر به تور اروپا با بهترین کارشناسان مشورت کرده و بهترین برنامه سفر را انتخاب کنید.

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران به نقل از السومریه، مارک اسپر وزیر دفاع آمریکا به عادل عبدالمهدی نخست وزیر عراق گفته است هرگونه اظهارنظر رسانه ای مبنی بر باقی ماندن نظامیان آمریکایی در عراق صحت ندارد.

مارک اسپر وزیر دفاع آمریکا روز چهارشنبه گفت نظامیان آمریکایی که وارد عراق شدند، با مجوز و موافقت دولت عراق وارد شده اند و این نظامیان از عراق خارج خواهند شد.

دفتر عادل عبدالمهدی در بیانیه ای گفت عادل عبدالمهدی نخست وزیر امروز چهارشنبه، مارک اسپر وزیر دفاع آمریکا را به حضور پذیرفت که طی آن روابط میان دو کشور آنالیز و بر ادامه همکاری در رویارویی با تروریسم و حمایت از کوشش های دولت برای تقویت امنیت و ثبات و حاکمیت ملی تاکید شد.

این بیانیه آورده است در این دیدار، تحولات نگران نماینده در سوریه به ویژه در ارتباط با تروریست های زندانی در سوریه و احتمال فرار آنها و نفوذشان به خاک عراق و نیز عملیات آواره شدن در نتیجه عملیات نظامی(اشاره به عملیات نظامی ترکیه در شمال عراق) و نیز نقش مثبتی که عراق در منطقه ایفا می نماید و روابطش با تمام کشورهای همسایه مورد بحث و آنالیز نهاده شد.

این بیانیه اضافه نمود : وزیر دفاع آمریکا بر پایبندی کامل ایالات متحده آمریکا به حمایت از عراق و احترام به حاکمیت ملی و تمایل به تقویت روابط میان دو کشور تاکید نمود و اضافه نمود نظامیان آمریکایی که از سوریه به سمت عراق عقب نشینی کردند، با مجوز و موافقت دولت عراق وارد این کشور شده و از خاک عراق هم عقب نشینی می نمایند و هرگونه اظهارنظر رسانه ای مبنی بر باقی ماندن آنها در عراق صحت ندارد.

عادل عبدالمهدی روز چهارشنبه تاکید نمود دولت عراق به نظامیان آمریکایی که از خاک سوریه عقب نشینی کردند، اجازه باقی ماندن در خاک عراق را آن طور که بعضی رسانه ها گفته اند، نداده است.

دیدار سفیر اتحادیه اروپا و عبدالمهدی

خبر دیگر اینکه نماینده هیئت نمایندگی اتحادیه اروپا با نخست وزیر عراق دیدار کرد.

دفتر نخست وزیر عراق در بیانیه ای گفت عادل عبدالمهدی نخست وزیر و مارتین هارت سفیر هیئت نمایندگی اتحادیه اروپا در عراق، تحولات کشور را آنالیز کردند.

این بیانیه آورده است نخست وزیر، مارتین هارت سفیر هیئت نمایندگی اتحادیه اروپا را به حضور پذیرفت که طی آن راههای توسعه روابط میان عراق و کشورهای عضو اتحادیه اروپا و مبادله منافع و گسترش همکاری در تمام زمینه ها و در راس آنها در زمینه همکاری مالی آنالیز شد.

این بیانیه اضافه نمود همچنین در این دیدار، کوشش های دولت برای حمایت از امنیت و ثبات و توسعه اقتصاد عراق و ادامه همکاری علیه تروریسم در کنار تحولات عراق و اصلاحات دولتی در راستای پاسخ گویی به خواسته های تظاهرنمایندگان و نیز اوضاع منطقه ای و تحولات شمال سوریه و تاثیر امنیتی احتمالی آن بر عراق مورد بحث و آنالیز نهاده شد.

خبر دیگر اینکه حزب الدعوه الاسلامیه در بیانیه ای خواهان تعدیل کابینه عراق به گونه ای شد که به تحقق خواسته های تظاهرنمایندگان یاری کند. این حزب همچنین حمایت خود را از تعدیل بعضی مواد قانون اساسی و به همه پرسی گذاشتن آن بر اساس سازوکارهای قانونی گفت .

حزب الدعوه الاسلامیه در این بیانیه گفت از گزارش کمیته مامور تحقیق در مورد حوادث اتفاق افتاده در تظاهرات اخیر متقاعد نشده است.

در این بیانیه آمده است حزب الدعوه الاسلامیه در کنار میلیون ها عراقی در رای گیری درباره قانون اساسی شرکت نموده و به سازوکارهای دموکراسی در روند سیاسی و گردش مسالمت آمیز قدرت و تحقق خواسته های ملت عراق در وحدت و حاکمیت ملی و نفی تفرقه و تبعیض نژادی و طایفه ای و کوشش برای تحقق توسعه مالی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی و حمایت از رهنمودهای مرجعیت عالی دینی پایبند بوده است.

این حزب اضافه نمود امروز هم بر قرار دریافت در کنار ملت عراق در رویارویی با چالش ها و بحران ها تاکید نموده و موضع ثابت خود در طرفداری از منافع ملت تاکید می نماید.

توصیه های جدید مقتدی صدر به هوادارانش

مقتدی صدر رهبر جریان صدر توصیه هایی را به هوادارانش برای راهپیمایی آدینه آینده ارائه کرد و از آنها خواست اموال عمومی و خصوصی را حفظ نمایند.

معین فرمانده جدید عملیات بغداد

یک منبع امنیتی عراقی گفت سرلشکر قیس المحمداوی به عنوان فرمانده جدید فرماندهی عملیات بغداد معین شد. این منبع به السومریه گفت سرلشکر قیس المحمداوی، به جای سرلشکر جلیل الربیعی این مسئولیت را برعهده گرفته است.

کمیته دولتی ویژه تحقیق درباره تظاهرات اخیر در گزارش نهایی خود که روز سه شنبه (سی ام مهر) منتشر شد، توصیه به برکناری سرلشکر جلیل الربیعی فرمانده عملیات بغداد نموده بود.

همچنین سرلشکر توفیق احمد سرپرستی فرماندهی پلیس بغداد را تا معین فرمانده جدید برعهده گرفت.

کمیته دولتی ویژه تحقیق درباره تظاهرات اخیر در گزارش نهایی خود خواهان برکناری سرلشکر صلاح مهدی فرمانده پلیس بغداد شده بود.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 24 آبان 1398 بروزرسانی: 12 مهر 1399 گردآورنده: encaria.ir شناسه مطلب: 550

به "جزئیات دیدار وزیر دفاع آمریکا و عبدالمهدی، دیدار سفیر اتحادیه اروپا و نخست وزیر عراق" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جزئیات دیدار وزیر دفاع آمریکا و عبدالمهدی، دیدار سفیر اتحادیه اروپا و نخست وزیر عراق"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید