خبرنگاران تالاب های نقده میزبان 10 هزار قطعه انواع پرنده آبزی و کنارآبزی

به گزارش دانشنامه آریایی، ارومیه- خبرنگاران- رییس اداره حفاظت محیط زیست نقده گفت: جمعیت پرندگان آبزی و کنارآبزی در تالاب های این شهرستان هرساله در حال افزایش است و سال جاری هم این تعداد با 25 درصد افزایش پیش بینی می گردد به 10 هزار قطعه برسد.

خبرنگاران تالاب های نقده میزبان 10 هزار قطعه انواع پرنده آبزی و کنارآبزی

اکبر محمدیان روز آدینه در گفت و گو با خبرنگار افزود: هم اکنون بیش از پنج هزار قطعه انواع پرنده مهاجر و بومی به منظور استراحت و تغذیه در تالاب های این شهرستان فرود آمده اند که پیش بینی می گردد این جمعیت در تالاب های فصلی و دائمی منطقه به حدود 10 هزار قطعه در این برهه افزایش یابد.

وی افزود: این پرندگان شامل فلامینگو، تنجه، آنقوت، کشیم، چنگر، پلیکان، اردک مرمری، اردک سرسفید، اردک سرحنایی، کاکایی، پرستو دریایی و سایر گونه های آبزی و کنارآبزی هستند که به منظور استراحت و تغذیه وارد تالاب های این شهرستان شدند.

رییس اداره حفاظت محیط زیست نقده در مورد دلایل افزایش تعداد پرندگان بومی اعلام کرد: از مهم ترین عواملی که باعث افزایش تخم گذاری این گونه ها در تالاب های نقده شده، امنیت زیست محیطی تالاب ها و فعالیت گروه های مردم نهاد در راستای فرهنگ سازی در این زمینه و افزایش بارندگی های سال زراعی جاری است.

محمدیان، در مورد مزیت های افزایش تعداد پرندگان بومی اعلام کرد: هر چه تعداد آمار پرندگان آبزی و کنار آبزی افزایش یابد، شاهد رونق علمی، مالی و توریستی در منطقه خواهیم بود.

وی افزود: بیش از 40 گونه پرنده آبزی و کنارآبزی در تالاب های این شهرستان شناسایی شده اند که بیشتر شامل انواع مرغابی، فلامینگو، کشیم، چنگر، اگرت سفید، حواصیل خاکستری، لک لک سفید، عقاب تالابی و چوپ پا است.

شهرستان نقده با داشتن تالاب های فصلی و دائمی از جمله تالاب های سلدوز، حسنلو و درگه سنگی در فصل های بهار و پاییز پذیرای شمار زیادی از پرندگان مهاجر است؛ غاز خاکستری، انواع مرغابی و انوع اردک (سر سفید، سرسبز، مرمری، سرحنایی و بلوطی)، خروس کولی، حواصیل، تنجه، فلامینگو و پلیکان از جمله پرندگان مهاجر موجود در تالاب های نقده است.

در مجموع 17 تالاب فصلی و دائمی در این شهرستان وجود دارد که سه تالاب حسنلو، درگه سنگی و یادگارلو جز تالاب های بین المللی است.

شهرستان 127 هزار نفری نقده با 92 روستای تابعه در فاصله 80 کیلومتری جنوب شرقی شهر ارومیه قرار گرفته است.

منبع: ایرنا
انتشار: 20 مهر 1399 بروزرسانی: 20 مهر 1399 گردآورنده: encaria.ir شناسه مطلب: 1314

به "خبرنگاران تالاب های نقده میزبان 10 هزار قطعه انواع پرنده آبزی و کنارآبزی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران تالاب های نقده میزبان 10 هزار قطعه انواع پرنده آبزی و کنارآبزی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید