با خواص سرکه سیب آشنا شویم

به گزارش دانشنامه آریایی، سرکه سیب پایه ثابت بیشتر نسخه های درمانی طب سنتی مطمئنا فواید و خواص بسیاری دارد، در ادامه به سراغ لیستی از فواید سرکه سیب خواهیم رفت.

با خواص سرکه سیب آشنا شویم

سرکه چیست؟

می شود. نتیجه یک محلول اسید استیک است که ممکن است مواد مغذی دیگر نیز داشته باشد. سرکه سیب با آب گرفته شده از سیب آغاز می شود. به نظر نمی رسد در مقایسه با سایر انواع سرکه، چیز خاصی در خصوص فواید آن برای سلامتی وجود داشته باشد. شاید بو و طعم ملایم تر آن به ارتقا معروفیت آن یاری نموده است.

کاهش وزن

در پژوهشی، افراد دارای اضافه وزن که 28 یا 56 گرم سرکه (رقیق شده با مایع دیگر) نوشیدند، وزن خود را با سرعت اندکی بیشتر کاهش دادند. و چربی شکم خود را از دست دادند. اما هیچ مدرکی وجود ندارد که اندازه زیاد سرکه به شما یاری می نماید که کاهش وزن بیشتری داشته باشید یا سریعتر وزن کم کنید.

کنترل قند خون

سرکه سیب می تواند به کسی که مبتلا به دیابت است یاری کند تا اندازه گلوکز خون خود را پس از غذا و بعلاوه A1c خود، مقدار گیری میانه قند خون برای چند ماه گذشته، کنترل کند. مصرف سرکه چند قاشق چای خوری در آب و غذا در وعده های غذایی برترین اثر را می گذارد. قند خون بالا در طول زمان می تواند منجر به بیماری قلبی، بیماری کلیوی، سکته مغزی و نابینایی شود.

کنترل انسولین

سرکه بعلاوه می تواند باعث کاهش سطح انسولین پس از خوردن غذا شود. سلولهای شما به این هورمون احتیاج دارند تا گلوکوز را از خون بگیرند و برای تامین انرژی از آن استفاده کند. اما آزاد شدن بیش از حد انسولین اغلب می تواند بدن شما کمتر به آن حساس باشد - وضعیتی که مقاومت به انسولین نامیده می شود و می تواند به دیابت نوع 2 منجر شود و یا آن را بدتر کند.

سلامت روده

مایع تیره و غلیظ تری که در ته برخی از ظروف سرکه جمع می شود، مادر نامیده می شود که از باکتری های تخمیر نماینده و پسمانده های بی ضرر آنها تشکیل شده است. بیشتر برندها برای کشتن باکتری ها سرکه را قبل از بسته بندی گرم می نمایند، اما مادر زمانی که یک بار هوا وارد محصول شود و درب ظرف باز شود، می تواند توسعه یابد. برخی ها می گویند که مادر به سرکه یاری می نماید تا فواید سلامتی بیشتری داشته باشد، زیرا باکتری های زنده به عنوان پروبیوتیک عمل می نمایند، اما هیچ مدرک علمی وجود ندارد.

دل درد

یکی از فواید سرکه سیب برای سلامتی،خاصیت ضد درد آن در مواقع دل درد است. وقتی دچار دل درد می شوید (به علت یبوست، غذای مسموم یا نفخ)، نوشیدن مخلوط سرکه سیب و آب به درمان آن یاری می نماید، چرا که این ماده دارای خواص ضدباکتری و ضد ویروسی است.

گلودرد

آیا از گلودرد رنج می برید یا هیچ نشانه ای از بهبود آن نمی بینید؟ نگران نباشید، سرکه سیب یک ماده کاملا طبیعی برای درمان گلودرد است. یک چهارم فنجان سرکه سیب را با همین اندازه آب گرم ترکیب کنید و آن را قرقره کنید. این کار یک فضای اسیدی به وجود می آورد که میکروب های عامل سرماخوردگی را از گلوی شما می زُداید. یکی دیگر از این ترکیب ها، آب گرم، سرکه سیب، فلفل قرمز و عسل است. این ترکیب را بنوشید.

سینوزیت

هیچ چیزی خسته نماینده تر و ناراحت نماینده تر از گرفتگی بینی نیست. با سرکشیدن مخلوط آب و سرکه سیب، سینوس های خود را پاک کنید و نفس راحت بکشید. همان طور که سرکه سیب از فعالیت باکتری های رشددهنده میکروب های عامل گلودرد جلوگیری می نماید، می توانید از رشد باکتری های سینوس های خود جلوگیری نمایید. علاوه بر این، پتاسیم موجود در سرکه سیب می تواند بلغم هایی که در بینی شما خانه نموده اند را کوچک کند و در نهایت سینوزیت شما را درمان کند.

سم زُدایی

از آنجا که همه ما از رژیم های غذایی سم زُدا آگاهی داریم، اما افزودن یک یا دو قاشق سرکه سیب به رژیم غذایی می تواند گردش خون غدد لنفاوی را بهبود ببخشد که همین به بالا رفتن ایمنی بدن یاری می نماید.

کاهش کلسترول

برای اثبات ارتباط میان سرکه سیب و توانایی آن در پایین آوردن کلسترول، احتیاج به تحقیقات بیشتر است اما در یک تحقیق در سال 2006 معین شد که استیک اسید موجود در سرکه سیب موجب کاهش کلسترول های بد در بدن موش ها شد. بعلاوه، در یک تحقیق در ژاپن معین شد که مصرف روزانه 15 میلی گرم سرکه سیب، کلسترول موجود در بدن افراد شرکت نماینده را کاهش داد.

رگ های واریسی

سرکه سیب برای رگ های واریسی بسیار سودمند است زیرا اندازه گردش خون را در دیواره رگ ها بالا می برد و به خاطر خاصیت ضدالتهابی خود، تورم رگ ها را کاهش می دهد. سرکه سیب را با نارون کوهی ترکیب کنید و روی رگ های جریان دهنده خون بمالید. در عرض دو هفته شاهد آثار آن خواهید بود.

تنظیم PH بدن

سرکه سیب سرشار از استیک اسید است که به خودی خود دارای خاصیت اسیدی است اما در بدن بیشتر خاصیت قلیایی از خود نشان می دهد. متعادل سازی PH بدن می تواند خطر بیماری های مزمن مثل سرطان را کاهش دهد و به طور چشم گیری اندازه انرژی را بالا ببرد.

برطرف بوی بد پا

همان طور که سرکه سیب می تواند با بوی بد بدن مبارزه کند، قادر است تا این کار را با بوی بد پا نیز انجام دهد و همه اینها به خاطر توانایی سرکه سیب در متعادل سازی PH پوست است. با این کار، سرکه سیب باکتری های فراوری نماینده بوی بد پا را از بین می برد. یک دستمال کاغذی را با اندازهی سرکه سیب بخیسانید و روی پاهای خود بمالید.

برطرف نمودن بوی بد دهان

یکی از خجالت آورترین مسائل بهداشتی بوی بد دهان است که می توان با سرکه سیب از شر آن خلاص شد. اما چگونه؟ سرکه سیب باکتری های به وجود آورنده بوی بد را می کشد. برای داشتن بوی خوش دهان، اندازهی از آن را در دهان تان قرقره کنید یا یک قاشق چای خوری از آن را سر بکشید.

درمان شوره سر

ماساژ سرکه سیب رقیق روی پوسته سر می تواند در از میان بردن شوره سر موثر باشد. اندازه تاثیر گذاری آن معین نیست، اما این نظریه وجود دارد که اسید موجود در سرکه، رشد قارچ مالاسه زیا را که می تواند موجب بروز شوره شود، متوقف می سازد.

سفید کردن دندان ها

سرکه سیب، اسیدی است؛ به همین علت، بسیاری از افراد از آن برای از میان بردن لکه ها و سفید کردن دندان هایشان استفاده می نمایند. بدین منظور، اندازه کمی سرکه سیب را با یک پنبه روی دندان هایتان بمالید. نتیجه آن فوری نخواهد بود، اما استفاده مکرر از آن می تواند لکه ها را از میان ببرد.

البته احتیاط لازم را به خرج دهید. مطمئن شوید که پس از استفاده از آن، دهانتان را به خوبی می شویید؛ زیرا اسید موجود در آن می تواند مینای دندان را از میان ببرد.

درمان کبد چرب

سرکه سیب طبیعی یکی از برترین روش های خانگی برای درمان کبد چرب است. سرکه سیب یاری می نماید چربی انباشته شده در داخل و اطراف کبد از بین برود. بعلاوه سرکه سیب باعث کاهش وزن شما می شود. برای این منظور، یک قاشق چای خوری سرکه سیب را در یک لیون آب گرم بریزید، در صورت تمایل به آن عسل اضافه کنید. برای تاثیرگذاری بیشتر، قبل و بعد از غذا سرکه سیب مصرف کنید و این کار را برای چند ماه انجام دهید.

منبع: راسخون
انتشار: 5 مهر 1402 بروزرسانی: 5 مهر 1402 گردآورنده: encaria.ir شناسه مطلب: 1994

به "با خواص سرکه سیب آشنا شویم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "با خواص سرکه سیب آشنا شویم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید