در مورد پیتزای ژاپنی یا اوکونومیاکی چیزی شنیده اید؟!

به گزارش دانشنامه آریایی، پیتزای ژاپنی یا اوکونومیاکی | Okonomiyaki

آشپزی ژاپنی طرفداران خاص خود را دارد و همان طور که می دانید غذاهای دریایی مثل سوشی و ساشیمی از همه مشهورتر هستند. با این حال در همین ژاپن خودمان یک غذای ساده و البته خوشمزه وجود دارد که شباهت های زیادی با پیتزا دارد؛ به همین دلیل آن را پیتزای ژاپنی می نامند! پیتزای ژاپنی که در زبان ژاپنی اوکونومیاکی نامیده می شود با ترکیبات مختلفی تهیه می شود که همه آن ها خوشمزه و لذیذ هستند. امروزه اوکونومیاکی یا پیتزای ژاپنی در رستوران های ژاپنی سرتاسر دنیا سرو می شود. اما اگر قصد سفر به ژاپن را دارید پیشنهاد می کنیم این غذای خوشمزه و رنگارنگ را حتما در زادگاهش هم امتحان کنید. در ادامه با خبرنگاران همراه باشید تا در مورد پیتزای ژاپنی بیشتر صحبت کنیم.

در مورد پیتزای ژاپنی یا اوکونومیاکی چیزی شنیده اید؟!

پیتزا به سبک ژاپن

اوکونومیاکی یکی از غذاهای خوشمزه و اصیل ژاپنی است که به پیتزا شبیه است و به همین دلیل پیتزای ژاپنی نامیده می گردد! البته برخی هم معتقدند که این غذا بیشتر یک نوع املت یا پنکیک است و ربطی به پیتزا ندارد. با این حال اوکونومیاکی در سرتاسر دنیا به پیتزای ژاپنی معروفیت پیدا کرده و اتفاقا طرفداران زیادی هم پیدا کرده است. در ترکیبات این غذا از مواد مختلفی می توان استفاده کرد و محدودیتی از این نظر وجود ندارد. جالب است بدانید که در زبان ژاپنی اوکونومی به معنای هرطور دوست دارید و یاکی به معنای کباب شده است. به این ترتیب، اوکونومیاکی یعنی هرچیزی که دوست دارید را روی خمیر می ریزید و بعد آن را داخل فر می پزند. طرز تهیه اش هم شبیه به پیتزاست، مگر نه؟!

تاریخچه اوکونومیاکی

در مورد تاریخچه و منشاء اصلی پیتزای ژاپنی بحث های زیادی وجود دارد. تکیشو موتویاما، پژوهشگری غذا معتقد است که نوعی غذای مشابه به نام فونویاکی در قرن 16 وجود داشته که احتمالا اوکونومیاکی هم از آن گرفته شده است. با این حال، ترکیبات و مواد استفاده در این غذاها با هم فرق دارد و نمی توان در این مورد اظهار نظر قطعی کرد. تاریخچه غذای فونویاکی به قرن 16 برمی گردد و در برخی نوشته ها و کتب به آن اشاره شده است. در هر صورت به جرات می توان دوران جنگ دنیای دوم را دوران شکوفایی و معروفیت این غذا دانست. در جریان جنگ دنیای دوم ورژن بسیار ساده تر اوکونومیاکی در سرتاسر ژاپن محبوب شد. در تهیه این غذا محدودیتی از نظر ترکیبات وجود نداشت و تقریبا با هرچیزی که در دسترس بود می شد این پیتزای ژاپنی را آماده کرد. در جنگ دنیای دوم که کمبود مواد غذایی و به ویژه برنج در ژاپن وجود داشت این غذای ساده و ارزان به سرعت محبوبیت پیدا کرد و از آن زمان نام اوکونومیاکی بیشتر شنیده می شد.

انواع پیتزای ژاپنی

پیتزای ژاپنی یا اکونومیاکی امروزه در سرتاسر کشور ژاپن تهیه می گردد اما خاستگاه اصلی آن به شهرهای کانسای و هیروشیما برمی گردد. ترکیبات روی خمیر بسیار متنوع است و در هر شهر و منطقه فرق می کند. با این حال طرز تهیه این غذا در کانسای یا اوزاکا بیشتر متداول شده و به عنوان طرز تهیه اصلی در نظر گرفته می گردد. خمیر این غذا را از آرد، سیب زمینی شیرین رنده شده، آب یا عصاره ماهی، تخم مرغ و کلم خرد شده تشکیل می گردد. ترکیبات دیگری که گاهی در پیتزای ژاپنی می بینیم پیازچه، گوشت، بیکن، هشت پا، ماهی مرکب، میگو، سبزیجات، گیاه کنجاک و پنیر است. خیلی ها این غذا را یک جور املت می دانند، اما بیشترا با دیدن این غذا به یاد پیتزا می افتند و به همین دلیل به آن پیتزای ژاپنی یا غذای روح اوزاکا می گویند!

در سفر به ژاپن پیشنهاد می کنیم این غذای ژاپنی خوشمزه و جالب را حتما امتحان کنید. برخی از رستوران ها پیتزای ژاپنی را به سبک جالبی ارائه می کنند و مشتریان خودشان می توانند غذایشان را آماده کنند! در این رستوران ها ترکیبات مختلف در کاسه های جداگانه ریخته شد و هر مشتری می تواند از هر موادی که می خواهد به هرمیزان روی خمیر پیتزایش بریزد و در انتها هم پیتزای اختصاصی خودش را آماده کند. این سبک در بین گردشگران بسیار محبوب و پرطرفدار است و به این ترتیب دنیاگرد ها می توانند تجربه آشپزی ژاپنی را نیز داشته باشند.

در شهر اوزاکا که بزرگ ترین شهر در ناحیه کانسای محسوب می گردد اوکونومیاکی بیشتر شبیه به پنکیک تهیه می گردد! در این شهر مواد مختلف روی خمیر ریخته می شوند و در آخر اوکونومیاکی را به جای قرار دادن در فر، مثل پنکیک داخل ماهیتابه سرخ می کنند. در این روش، هر دو طرف اوکونومیاکی سرخ می گردد و بعد مواد روی غذا را روی آن می ریزند. یکی از این مواد نوعی سس خاص است که طعمی شیرین دارد. این سس را به شکل و طرح های جالبی روی اوکونومیاکی می ریزند که در بیشتر تصاویر هم این غذا را با این سس می بینیم.

البته همان طور که گفتیم پیتزای ژاپنی انواع مختلفی دارد. در برخی منطقه ها روی اوکونومیاکی نودل سرخ شده می ریزند که در این صورت، به آن مودان یاکی می گویند. نگیاکی هم یکی دیگر از انواع پیتزای ژاپنی است که کمی از ورژن اصلی نازک تر است و روی آن را با حجم زیادی از پیازچه می پوشانند و ظاهری سبز پیدا می کند.

در هیروشیما پیتزای ژاپنی کمی متفاوت تر است و مواد آن به جای ترکیب شدن لایه لایه روی هم قرار می گیرند. این لایه ها معمولا از خمیر، کلم پیچ ، گوشت و گزینه های انتخابی مثل هشت پا و پنیر تشکیل می گردد. نودل نیز گاهی همراه با نیمرو و البته حجم زیادی سس اوکونومیاکی روی پیتزای ژاپنی ریخته می گردد. حجم کلمی که در این غذا استفاده می گردد معمولا سه یا چهار برابر میزانی است که در طرز تهیه اوزاکایی دیده می گردد. ترتیب چیدمان لایه ها به سلیقه سرآشپز و همین طور درخواست و سفارش مشتری بستگی دارد.

منبع: slice.seriouseats.com

منبع: الی گشت
انتشار: 26 اسفند 1400 بروزرسانی: 26 اسفند 1400 گردآورنده: encaria.ir شناسه مطلب: 2124

به "در مورد پیتزای ژاپنی یا اوکونومیاکی چیزی شنیده اید؟!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "در مورد پیتزای ژاپنی یا اوکونومیاکی چیزی شنیده اید؟!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید