در کشوری که به فکر فروش نفت است، نباید انتظار دانشگاه خلاق داشت

به گزارش دانشنامه آریایی، رئیس دانشگاه بوعلی سینا همدان گفت: وقتی کشوری فقط به فکر فروش نفت است، نباید انتظاری از دانشگاه ها برای بروز خلاقیت و نوآوری داشت.

در کشوری که به فکر فروش نفت است، نباید انتظار دانشگاه خلاق داشت

یعقوب محمدی فر، رئیس دانشگاه بوعلی سینا همدان در مصاحبه با خبرنگار دانشگاه خبرنگاران، در خصوص اینکه در طی چند سال اخیر این دانشگاه چقدر جهش علمی داشته و در پیشرفت رتبه دانشگاهی ایران موثر بوده، گفت: به قول قدیمی ها کسی نمی گوید دوغ من ترش است. جهش علمی را باید از دو منظر ارزیابی کیفی و توصیفی مورد مطالعه قرار بدهیم. دانشگاه بوعلی سینا در لیست دانشگاه های وزارت علوم رشد چشمگیری را داشته و بنا بر گزارش های isc دانشگاه های ایران در سال 2019 رتبه های خوبی را کسب کردند. در این موضوع، ارائه مقالات و فعالیت های بین المللی، آموزش اصولی و پژوهش باعث پیشرفت بیش از قبل دانشگاه شده است.

محمدی فر اضافه کرد: همچنین ارتباط با صنعت یکی از بحث هایی است که اگر جدی گرفته بشود باعث جهش علمی دانشگاه ها خواهد شد. خوشبختانه کشور ما در این راستا افتاده و بر اساس گفته isc دانشگاه بوعلی سینا هم رتبه با دانشگاه های مطرح در رنک 1400 تا 1600 قرار گرفته است.

رئیس دانشگاه بوعلی سینا همدان درباره مدل های پیشنهادی ارتباط با صنعت دانشگاه ها گفت: در این دوره همه نگاه طلبکارانه ای به دانشگاه داشته اند، در حالی که هرجا به دانشگاه های کشور رجوع شده کار به درستی برطرف شده است، اما آنگونه که باید ریل گذاری های صنعت به سمت دانشگاه درست صورت نگرفته است. در حوزه هایی که شاید اصلا صنعتی نباشند ما ارتباطات گسترده ای با مراکز و سازمان های مختلف ایجاد کردیم و درصدد افزایش آن هستیم. در مقابل آن ها نیز به ما اعتماد نموده اند و کار های خود را به دانشگاه ارجاع می دهند. در کل مسئولین باید به دانشگاه ها اعتماد نموده و در مسائل کلان، کار های خود را به دانشجویان بسپارند تا هم باب آشنایی باز بشود و روابط حسنه شکل بگیرد. باید این نکته را در نظر گرفت بهترین جایی که می توان مسائل جامعه را حل کرد دانشگاه است و احتیاج به توجه همه جانبه دارد.

وی در خصوص این سوال که چه مقدار از منابع دانشگاهی در یادگیری و مهارت افزایی دانشجویان تاثیر دارد، گفت: دانشگاه باید در زمینه بهره برداری از علم پیشرو باشد. درواقع این درست نیست که بگوییم دانشگاه کارآفرین است. داشگاه باید کاری بکند که خلق ثروت به وسیله علم صورت بگیرد و نوآوری داشته باشد. برای مثال در بخش علوم انسانی کشور ما عقب رفت داشته و نتوانسته ایم پیشرفت چندانی داشته باشیم. وقتی کشوری فقط به فکر فروش نفت است، نباید انتظاری از دانشگاه ها برای بروز خلاقیت و نوآوری داشت. با اینکه تحریم مسائل زیادی را برای کشور ما به وجود آورده ولی به نظر می آید می توان آن را فرصتی برای پیشرفت هرچه بیشتر دید. اگر قرار است خلاقیتی صورت بگیرد باید سنت شکنی شده و دست دانشگاه در انجام فعالیت ها باز بماند.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 30 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: encaria.ir شناسه مطلب: 1026

به "در کشوری که به فکر فروش نفت است، نباید انتظار دانشگاه خلاق داشت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "در کشوری که به فکر فروش نفت است، نباید انتظار دانشگاه خلاق داشت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید