راهنمای کامل کرم های ضدآفتاب و نحوه مراقبت از پوست ، هر آنچه باید برای حفاظت از پوست خود بدانید

به گزارش دانشنامه آریایی، در فصل تابستان استفاده از کرم های ضدآفتاب برای محافظت از پوست رونق بیشتری می گیرد. هر سال هم شرکت های تولیدکننده محصولات جدید و متنوع خود را عرضه می کنند که گاهی تعدد و نحوه مصرف آنها گیج کننده می شود.

راهنمای کامل کرم های ضدآفتاب و نحوه مراقبت از پوست ، هر آنچه باید برای حفاظت از پوست خود بدانید

به گزارش خبرنگاران به نقل از ایندیپندنت، برای رمزگشایی از اطلاعات نامفهومی که محصولات ضدآفتاب را در برگرفته اند، از متخصصان خواستیم تا با طبقه بندی محصولات ضدآفتاب، ما را در جهت انبوه تولیدات موجود در بازار هدایت کنند، تا بتوانیم شما را در انتخابی آگاهانه برای بهترین محافظ های پوست یاری کنیم.

این اطلاعات را به عنوان راهنمای آموزش خانگی برای انتخاب کرم های ضدآفتاب معقول برای کل خانواده در نظر بگیرید.

اشعه یو وی ای و یو وی بی چیست؟

نور خورشید که به ما می رسد ترکیبی است از دو اشعه مضر برای ما ؛ موج بلند ماورای بنفش ای (UVA) و موج کوتاه ماورای بنفش بی (UVB).

پرتو یو وی ای (UVA) به عمق ضخیم ترین لایه پوست یعنی میان پوست (dermis) نفوذ می کند. در نتیجه قرار دریافت در معرض آفتاب بدون محافظ های پوستی، می تواند به پیری زودهنگام و چین و چروک های پوست و نیز سرکوب سیستم ایمنی منجر شود.

پرتوهای یو وی بی (UVB) معمولاً لایه های سطحی پوست شما را می سوزانند که همان اپیدرم یا لایه های رویی هستند و زیر آنها، میان پوست یا درمیز که لایه ضخیم و محکمی است واقع شده است.

کریستین گوانزون، مدیر آموزش بازاریابی مارک کرم های ضدآفتاب کولا می گوید: پرتوهای یو وی بی در ایجاد سرطان پوست نقش مهمی ایفا می کنند. شدت پرتوهای یو وی بی با فصل، محل و نیز ساعت روز تغییر می کند. شدت این پرتو در ساعات 10 صبح تا 4 بعدازظهر به اوج خود می رسد. سوختگی پوست بر اثر آفتاب نه فقط حس بسیار بدی دارد، بلکه می تواند در درازمدت موجب بروز آسیب های دائمی شود.

بنابراین یافتن کرم ضدآفتابی که شما را در مقابل هر دو پرتو حفاظت کند مهم است.

اس پی اف (SPF) چیست؟

اس پی اف یعنی عامل محافظت در مقابل آفتاب. تمامی کرم های ضدآفتاب بر اساس شماره اس پی اف آنها طبقه بندی می شوند که به میزان توانایی آنها در منحرف کردن اشعه یو وی بی اشاره دارد.

نرخ اس پی اف در محصولات ضد آفتاب، با مقایسه مدت زمان لازم برای سوختن پوستی که بر روی آن کرم ضدآفتاب مالیده شده و پوستی که محافظت نشده است، محاسبه می شود. میزان اس پی اف از دو تا +50 درجه بندی می شود. هرچقدر عدد اس پی اف بیشتر باشد، پوست شما بیشتر در مقابل آفتاب محافظت می شود.

رتبه بندی ستاره ای چگونه عمل می کند؟

میزان محافظت در برابر اشعه یو وی ای، با تعداد ستاره هایی که روی بطری های کرم های ضد آفتاب مشخص شده اندازه گیری می شود. این درجه بندی از صفر تا پنج ستاره است. ستاره های بیشتر یعنی محافظت بهتر.

به گفته انجمن متخصصان پوست در بریتانیا، یک کرم ضدآفتاب 4 تا 5 ستاره، مادام که با مدت زمان بودن در سایه و داشتن لباس مناسب همراه باشد، به طور کل به عنوان کرمی با استانداردهای بالا برای محافظت در مقابل آفتاب در نظر گرفته می شود.

شما احتمالا بر روی بعضی بطری های کرم ضدآفتاب کلمه UVA را در یک دایره مشاهده کرده اید.

این در واقع یک علامت گذاری اروپایی است و به این معناست که محافظت یو وی ای آن دست کم یک سوم اندازه اس پی اف است و بنابراین نشان می دهد که با استانداردهای اروپایی همخوانی دارد.

کرم های ضدآفتابی که شما را در مقابل هر دو اشعه یو وی ای و یو وی بی محافظت می کند، گاهی با عنوان طیف وسیع (broad spectrum) شناخته می شوند.

چه مقدار کرم ضدآفتاب باید استفاده کرد؟

پاسخ برای افراد مختلف متفاوت بوده و بستگی به نوع پوست و سایز شما دارد. اگرچه دکتر رتو پیرانو، مدیر لابراتوار نیوئا سان می گوید: شما به چیزی حدود 2-3 قاشق چایخوری کرم ضدآفتاب برای پوشش کافی بدن و 2-3 قاشق چایخوری دیگر برای پوشش پوست صورتتان نیاز دارید. جالب اینجاست که بیشتر ما برای خود مدت زمان خود- محافظتی مشخصی داریم که بین 5 تا 40 دقیقه است، اما شما برای پرهیز از سوختگی نباید به این اکتفا کنید.

از قلم نیاندازید که برای حفاظت از پوستتان، باید هر دو ساعت یک بار کرم ضدآفتاب بزنید.

از میان کرم های مختلف ضد آفتاب چگونه کرم مورد نظرتان را انتخاب می کنید؟

کرم های یکبار در روز: شما شاید از فرمول هایی که ادعا می کنند استفاده از آنها فقط یکبار در روز کافی است و تمام روز از شما محافظت می کنند، بیزار باشید. نتایج یک مطالعه از سوی مجله ویچ در سال 2016 نشان می دهد که اس پی اف موجود در کرم های ضدآفتاب یکبار در روز، پس از 6 تا 8 ساعت از زمان استفاده از آنها، به میزان 74 درصد کاهش یافته است.

ابی کلیو، مدیر شرکت آلتراسان تاکید کرده فارغ از اینکه چند بار کرم ضدآفتاب بزنید، شما نباید همه روز در معرض آفتاب باشید، گرچه توصیه می کنیم هر دو ساعت یکبار از آن استفاده کنید.

او گفته: در مقابل آفتاب هوشمندانه عمل کنید. پوست خود را خوب بشناسید و درجه مناسب محافظت از پوست را با در نظر دریافت رنگ طبیعی پوست و این که چقدر در مقابل سوختگی آسیب پذیر هستید انتخاب کنید.

کرم های آفتاب مقاوم در برابر آب: خانم کلیو می گوید: برخلاف تصور، مقاومت در برابر آب به معنای ضدآب بودن نیست. هیچ کدام از محصولات ضدآفتاب ضدآب نیستند. مقاومت در برابر آب به این معناست که محصول برای مقاوم بودن به مدت 40 دقیقه در زیر آب آزمایش شده باشد. این کاملا بستگی به نوع محصولی دارد که شما انتخاب می کنید.

فرمول های مقاومت در مقابل آب برای استفاده در مواردی است که افراد در آب غوطه ور می شوند، از جمله شنا کردن و یا عرق کردن هنگام ورزش در فضای باز.

کرم های ضدآفتاب ضدحشرات: کرم های ضدآفتاب حاوی مواد ضد حشرات به نظر با یک تیر دو نشان زدن است چرا که هم شما را در مقابل آفتاب محافظت می کنند و هم حشرات آزاردهنده را از شما دور نگه می دارند، اما بنا به توصیه مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها (CDC) بهتر است کرم ضدآفتاب را جدا از کرم های ضدحشره استفاده کرد.

به گفته سی دی سی، به طور کل، مسافران نیاز به استفاده مکرر و به میزان بالاتری از کرم های ضدآفتاب در مقایسه با کرم های ضدحشره دارند. تحقیقات نشان می دهد که وقتی محصولات ضدحشرات حاوی دیت (DEET) بر روی کرم ضدآفتاب مالیده می شوند، ممکن است موجب کاهش یک سومی اس پی اف موجود در کرم ضد آفتاب شوند.

کرم های ضدآفتاب نوزادان و بچه ها: به جای استفاده از یک بطری کرم ضد آفتاب برای کل خانواده، بهتر است که برای خرید کرم های ضد آفتاب مخصوص بچه ها هزینه کنید، چرا که این گونه محصولات به طور خاص برای حفاظت از پوست لطیف آنها فرمول بندی و تولید شده اند تا خطر بروز هر نوع واکنش آلرژیک را به حداقل رسانند.

راج ساندهان، کارشناس مشاور موستلا، از برندهای معروف محصولات نوزادان و بچه ها می گوید: پوست نوزاد به مراتب نازک تر از پوست یک فرد بزرگسال است. پوست کودک تا سن 2 سالگی در شرایط بسیار حساسی واقع شده است. نوزادان دارای عملکرد پوستی نارس برای ایجاد مانع حفاظتی هستند و در نتیجه نیازمند مراقبت های بسیار بیشتری هستند.

ساندهان توصیه می کند، کرم هایی با درجه بندی اس پی اف بالای 50 (SPF50+)، با محافظت در برابر پرتوهای UVA و UVB ، با فرمول مقاومت بالا در مقابل آب، کاملا از پوست در مقابل آفتاب محافظت می کنند.

او اضافه کرد: کرم های ضد آفتاب باید برای پوست های حساس، از جمله پوست مستعد اتوپیک مناسب باشند و حاوی ماده شیمیایی پارابن نباشند.

طول عمر متوسط کرم های ضد آفتاب چقدر است؟

میانگین طول عمر بیشتر کرم های ضد آفتاب دوسال است، اما برای احتیاط بیشتر، بهتر است کرم های تمام نشده ضدآفتاب خود را پس از تعطیلات دور ریخته و منتظر استفاده از آن در تعطیلات سال بعد کنند.

چنانچه محصول کهنه به نظر برسد و دانه دار، آبکی یا زنگ برگشته باشد، و یا اینکه بویش عوض شده باشد، این سرنخی است برای شما که آن را دور بیندازید. اطلاعات تاریخ انقضای کالا معمولا در زیر بطری آن قید شده است.

چه نوع کرم ضدآفتابی برای شما بهترین گزینه است؟

از آنجا که پوست صورت نازک تر و آسیب پذیرتر از پوست بدن است و نیز 80 درصد از چین و چروک ها ناشی از آفتاب است، بنابراین هزینه کردن برای خرید کرم محافظت مخصوص صورت ارزشمند است (حتی اگر کرم صورت زمینه حاوی اس پی اف باشد، شما همچنان به کرم جداگانه ضد آفتاب برای مالیدن روی آن نیاز دارید.)

دکتر رترو پیرانو، از شرکت نیوئا توصیه می کند، محصولی را انتخاب کنید که سبک وزن باشد، از پیری پوست صورت جلوگیری کند (از طریق محافظت UVA/UVB)، و حاوی فرمولی باشد که برای چشم ها مفید است و از نظر چشم پزشکی آزمایش شده (به این معنا که این محصولات برای استفاده روی پوست لطیف دور چشم مجوز ایمنی گرفته اند.) مخصوصا اگر شما به طور مداوم از لنز چشم استفاده می کنید.

آیا می توانید کرم ضدآفتاب را بر روی اسپری برنزه کننده بمالید؟

دکتر پیرانو به ما یادآوری می کند: اسپری های برنزه کننده، محافظت از پوست را در مقابل آسیب های ناشی از آفتاب افزایش نمی دهد. فارغ از آنکه شما محصولات خود-برنزه استفاده کنید یا نه، همیشه توصیه می شود که رفتار مناسب ایمنی در مقابل آفتاب از خود نشان دهید. از جمله اینکه در سایه بمانید، خود را بپوشانید، و یا کرم ضدآفتاب استفاده کنید. (فرقی نمی کند رنگ پوست شما چه باشد)

اگر قصد استفاده از محصولات خود-برنزه را قبل از رفتن به تعطیلات دارید، از قلم نیاندازید که از کرم ضد آفتاب برای تاثیر مضاعف کرم برنزه کننده استفاده کنید. بیشتر کرم های ضدآفتاب بسیار مرطوب کننده هستند، هرچقدر پوست شما مرطوب تر باشد، رنگ برنزه شما بهتر خواهد بود.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 21 مرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: encaria.ir شناسه مطلب: 1190

به "راهنمای کامل کرم های ضدآفتاب و نحوه مراقبت از پوست ، هر آنچه باید برای حفاظت از پوست خود بدانید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راهنمای کامل کرم های ضدآفتاب و نحوه مراقبت از پوست ، هر آنچه باید برای حفاظت از پوست خود بدانید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید