ساماندهی مدارس غیر دولتی با موضوع اجرایی سازی سند تحول بنیادین

به گزارش دانشنامه آریایی، رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی گفت: با توجه به اسناد بالادستی و برنامه های وزیر آموزش و پرورش، ساماندهی مدارس غیر دولتی را در برنامه کاری خود قرار داده ایم.

ساماندهی مدارس غیر دولتی با موضوع اجرایی سازی سند تحول بنیادین

احمد محمودزاده گفت: آموزش و پرورش در دنیا امروز از اهمیت بی بدیلی برخوردار است؛ به گونه ای که کلید پیشرفت و تعالی همه کشورها منوط به بالندگی و پیشرفت آموزش و پرورش آن کشور و تربیت نسلی مطلع و متعهد به عنوان خروجی نیروی انسانی این سازمان بزرگ است .

وی اضافه نمود: در همه کشورها نگاه به نیروی انسانی، نگاهی هدفمند و عامل توسعه و بالندگی است. در نظام مقدس جمهوری اسلامی، اسناد بالادستی و سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، نیروی انسانی عامل خودسازی، جامعه سازی و تمدن سازی است .

وی با بیان این که بخشی از این نیروی انسانی در مجموعه مدارس و مراکز غیردولتی تربیت، رشد تعالی و تحویل آن ها به اجتماع شکل می پذیرد، اضافه نمود: هم اکنون نگاه های مختلفی به این حوزه وجود دارد و برخی از متخصصین و دغدغه مندان حوزه تعلیم و تربیت وجود مدارس غیردولتی را کمکی شایان برای آموزش و پرورش و نظام تعلیم و تربیت دانسته و عین عدالت آموزشی تعبیر می نمایند. و در مقابل عده ای بر این باورند که ایجاد مدارس غیردولتی باعث ایجاد شکاف طبقاتی و دسترسی طبقه مرفه به آموزش های بهتر می گردد و انتقاداتی به این حوزه وارد می نمایند .

محمودزاده گفت: با توجه به اسناد بالادستی و برنامه دولت مردمی سیزدهم و برنامه های وزیر محترم آموزش و پرورش ساماندهی مدارس غیردولتی را در برنامه کاری داریم تا بتوانیم بسیاری از نقدهای که برمدارس غیردولتی می گردد را مرتفع سازیم. هرچند برخی از مدارس غیردولتی بسیار پیشرو و همگام با نظام تعلیم و تربیت رسمی کشور هستند و برنامه های آموزشی و پرورشی آن ها هماهنگ با برنامه های سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است .

رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت های مردمی گفت: در سازمان دنبال سه نوع رویکرد و برنامه هستیم که یکی از برنامه ها تغییرات در قوانین و مقررات مدارس غیردولتی با رویکرد تسهیل امور و مانع زدایی و همگانی شدن مشارکت و مردمی سازی نظام حکمرانی آموزش و پرورش است و رویکرد دوم و محور دومی که ما در مجموعه مدارس غیردولتی دنبال آن هستیم بحث کیفی سازی مجوزهای مدارس حقیقی است .

وی اضافه نمود: آموزش و پرورش بخشی از مسئولیت های خطیر آموزشی و پرورشی خود را به مدارس غیردولتی واگذار نموده است. بنابراین موسسین مدارس غیردولتی باید واجد شرایط و صاحب صلاحیت باشند و مجوزهایی که صادر می گردد نباید محل عایدی و بنگاه مالی برای برخی ها باشد. اگر قرار است که واگذاری بخشی از ماموریت های خطیر آموزشی و پرورشی به بخش غیردولتی اتفاق بیفتد کسانی متولیان این امر شوند که صلاحیت حرفه ای این موضوع را داشته باشند. تا بتوانند دانش آموزانی شش ساحتی و در تراز انقلاب اسلامی تربیت نمایند.

او گفت: در کنار اعطای مجوزهای با کیفیت حقیقی، سیاست و برنامه بعدی ما توسعه مدارس غیردولتی حقوقی وابسته به ارگان ها و موسسات آموزشی دولتی، فرهنگی، مذهبی، دانشگاهی و... است و ما همیشه اقرار داریم که پیگیری و انجام ماموریت تعلیم و تربیت آینده سازان این مرز و بوم، به تنهایی از عهده آموزش و پرورش بر نمی آید و این امر خطیر نیازمند مشارکت همه ذی نفعان است. توفیقات خوبی هم در این راستا حاصل شده است .

وی ادامه داد: در راستای مردمی سازی نظام حکمرانی آموزش و پرورش، در پی مدارس غیرانتفاعی عام المنفعه هستیم تا بتوانیم در جهت سیاست ها و شعارهای دولت سیزدهم مدارس غیردولتی را توسعه دهیم که در خدمت خانواده بی بضاعت، و دانش آموزانی که علاقمند به تحصیل در مدارس باکیفیت هستند و توان پرداخت شهریه را ندارند، باشند. هدف ما ساماندهی کشوری آن با عنوان فعال سازی ظرفیت های مردمی با راهبری و نظارت مردم است که در سند تحولی دولت بر آن تاکید شده است .

خبرنگاران علمی پزشکی آموزش و پرورش

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 24 مرداد 1401 بروزرسانی: 24 مرداد 1401 گردآورنده: encaria.ir شناسه مطلب: 2252

به "ساماندهی مدارس غیر دولتی با موضوع اجرایی سازی سند تحول بنیادین" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ساماندهی مدارس غیر دولتی با موضوع اجرایی سازی سند تحول بنیادین"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید