طبع جو گرم است یا سرد؟ (معرفی مصلحات و خواص جو)

به گزارش دانشنامه آریایی، جو یکی از غلات کامل و پر مصرف در تمام جهان به خصوص آمریکاست. این دانه همه کاره سرشار از بسیاری از مواد مغذی مورد احتیاج بدن است. طبع جو و ترکیبات تشکیل دهنده این دانه خوشمزه آن را به یکی از داروهای گیاهی برای درمان و سلامتی بدن در طب سنتی نیز تبدیل نموده است.

طبع جو گرم است یا سرد؟ (معرفی مصلحات و خواص جو)

در این مقاله ابتدا طبع جو از نظر طب سنتی را بیان نموده و سپس به آنالیز خواص سلامتی و کاربردی این دانه مقوی می پردازیم.

طبع جو چیست؟

مزاج جو از نظر طب سنتی سرد و خشک است و انواع مصلحات آن رازیانه، انیسون و روغن های گیاهی معرفی شده است.

مزاجانواع مصلحات
سرد و خشکرازیانه، انیسون، روغن های گیاهی

برترین خواص جو از نظر طب سنتی

1. بهبود دستگاه گوارشی

جو یک منبع عالی از فیبر است، که می تواند بدن شما را از انواع سموم پاک کند. این ماده غذایی به عنوان منبع سوخت باکتری های مفید در روده عظیم عمل می نماید. در واقع این باکتری ها با تخمیر فیبر جو، اسیدی به نام اسیدبوتیریک را تشکیل می دهند که سوخت اصلی سلول های روده است. سلامتی روده عظیم به دفع راحت و تمیز کردن معده یاری می نماید.

2. پیشگیری از پوکی استخوان با خوردن منظم جو

از مواد معدنی مهم به غیر از کلسیم، فسفر و مس نیز در سلامت کلی استخوان ها نقش دارند که همگی از ترکیبات جو محسوب می شوند. این دانه خوش طعم سرشار از فسفر و مس است. علاوه بر این، فسفر میزان تمرکز را نیز افزایش می دهد. همچنین آب جو، 11 برابر بیشتر از شیر کلسیم دارد. به همین دلیل مصرف منظم این غله هم برای عظیمسالان و هم برای بچه ها و نوجوانان در حال رشد بسیار توصیه می گردد.

3. مصرف جو و درمان کم خونی

ترکیبات موجود در جو مثل آهن به رشد گلبول های قرمز بیشتر یاری می نماید. به علاوه مس موجود در آن هموگلوبین خون را افزایش می دهد. به همین خاطر مصرف جو به طور دائمی و منظم یک راه آسان و ارزان برای درمان کم خونی است.

4. تقویت سیستم ایمنی بدن

از نظر تغذیه ای ترکیبات جو به گونه ای است که سیستم ایمنی بدن را تقویت نموده و احتمال سرماخوردگی و آنفولانزا را کاهش می دهد. همچنین عملکرد کلیه ها را بهبود می بخشد.

5. برطرف چربی خون و سنگ صفرا

جو به طور موثری به بدن خانم ها یاری نموده و به طور طبیعی از فراوری سنگ صفرا پیشگیری می نماید. فیبر نامحلول موجود در جو، ترشح اسیدهای صفراوی را کاهش داده، حساسیت به انسولین را افزایش و سطح تری گلیسیرید را کاهش می دهد.

6. جوان نماینده عالی پوست

جو باعث افزایش خاصیت ارتجاعی پوست می گردد و از این طریق از پوست در برابر آسیب های رادیکال های آزاد محافظت می نماید. رادیکال های آزاد در اثر ترکیب سلول ها با اسیدهای چرب محیطی ایجاد می شوند. در نتیجه اگر از بین نروند، علاوه بر پیری و چین و چروک زودرس باعث بیماری های مزمن پوستی مثل پسوریازیس و روزاسه می شوند.

7. کنترل سطح کلسترول

در مجله اروپایی تغذیه بالینی یک مطالعه در خصوص جو اجرا شده است که نشان می دهد به دلیل وجود بتاگلوکان، مصرف این دانه سطح کلسترول خون را کاهش می دهد. جو به دلیل فیبر بالا، داشتن چربی طبیعی و کمترین مقدار کلسترول به افراد مبتلا به کلسترول خون توسط پزشکان توصیه می گردد.

8. سیر ماندن به مدت طولانی و کاهش وزن

به دلیل فیبر زیادی که در این دانه وجود دارد، مصرف آن به عنوان یک ماده اصلی در رژیم غذایی لاغری به افراد چاق و دارای رژیم لاغری بسیار توصیه می گردد. زیرا فیبر باعث می گردد معده شما به مدت طولانی تری احساس سیری داشته باشد و همچنین به شما در جلوگیری از خوردن تنقلات یاری می نماید.

9. درمان یبوست با مصرف جو سبوس دار

فیبر موجود در این دانه خوراکی به صورت محلول و نامحلول وجود دارد که حرکت مواد غذایی در روده را آسان نموده و یبوست را درمان می نماید. توصیه می گردد برای برخورداری از تمامی خواص جو از جو سبوس دار بهره ببرید.

10. افزایش سلامت قلب

استفاده از غلات کامل به طور مداوم باعث افزایش سلامت قلب می گردد. اضافه کردن جو به صورت منظم و دائم به رژیم غذایی، به دلیل مواد مغذی و ترکیبات عالی که دارد، خطر ابتلا به بیماری های قلبی را در بدن شما کاهش می دهد.

11. کنترل دیابت نوع 2

جو به دلیل داشتن فیبر زیاد، به طور موثر در کنترل دیابت نوع 2 موثر است. طبق یک مطالعه منتشر شده در پژوهش علوم دارویی در سال 2014، این دانه دارای تمام ویتامین ها و مواد معدنی مورد احتیاج بدن است. همچنین فیبر محلول موجود در آن میزان گلوکز و انسولین را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد که باعث کنترل دیابت نوع 2 می گردد.

12. دارای خواص ضد سرطان

وجود محتوای فیتوشیمیایی در جو مانند فولات، فلاونوئیدها و لیگنان ها خطر ابتلا به بیماری های التهابی و سرطان را کاهش می دهد. همچنین به طور خاص می تواند به درمان سرطان سینه، سرطان های هورمونی و بیماری های قلبی یاری کند.

سخن آخر

در ایران خانم ها از جو بیشتر در انواع آش ها و سوپ ها به صورت متفاوت با توجه به منطقه زندگی خود استفاده می نمایند. جو به لحاظ قیمت مناسب و مواد مغذی و کلسترول پایینی که دارد، برای تمام سنین و سلیقه ها یک غذای عالی و بسیار مناسب محسوب می گردد. به همین دلیل توصیه می گردد حتما این دانه خوشمزه را به عنوان یک ماده اصلی به رژیم غذایی خود اضافه کنید.

برای ما در پایین همین صفحه بنویسید شما از جو چه استفاده هایی می کنید؟ منتظر نظرات و پیشنهادات شما عزیزان هستیم! شما می توانید در سایت خبرنگاران با طبع دیگر غلات مثل طبع ذرت، طبع گندم و طبع عدس و …، به همراه مصلحات و خواص آن ها نیز آشنا شوید.

منبع: مجله انگیزه
انتشار: 15 تیر 1400 بروزرسانی: 15 تیر 1400 گردآورنده: encaria.ir شناسه مطلب: 1822

به "طبع جو گرم است یا سرد؟ (معرفی مصلحات و خواص جو)" امتیاز دهید

5 کاربر به "طبع جو گرم است یا سرد؟ (معرفی مصلحات و خواص جو)" امتیاز داده اند | 3.6 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طبع جو گرم است یا سرد؟ (معرفی مصلحات و خواص جو)"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید