طب سوزنی و تاثیر آن بر کاهش استرس

به گزارش دانشنامه آریایی، کیارش ساعتچی، متخصص طب سوزنی و عضو هیئت مدیره انجمن علمی طب سوزنی کشور اظهار کرد: طب سوزنی می تواند در گستره وسیعی از بیماری ها به صورت تکمیلی یا تلفیقی با سایر رویکرد های پزشکی به درمان بیماری ها یاری کند تا هم میزان مصرف دارو کمتر گردد و هم موجب اصلاح شیوه زندگی و بهبود کیفیت حال بیماران گردد.

طب سوزنی و تاثیر آن بر کاهش استرس

او اضافه کرد: بر اساس مطالعات و تجربیات بالینی، طب سوزنی در ایجاد آرامش و کاهش استرس بسیار موثر است و تفاوت آن با مصرف دارو در این است که برای اثرگذاری آن، نیازی به فرایند هضم و جذب دارو نیست بلکه بلافاصله و در کمترین زمان ممکن، اثربخشی خود را نشان می دهد.

ساعتچی ادامه داد: طب سوزنی با تاثیر سریع و مستقیم بر شاخه های ظریف عصبی در سطح و عمق پوست، تاثیر تنظیم نماینده و درمانی خود را به مغز منتقل می نماید و موجب تغییرات شیمیایی مفید در سطح مغز از جمله افزایش آندورفین و سروتونین در مغز و همینطور کاهش التهاب و بهبود خونرسانی در سطح بافت مورد درمان می گردد.

عضو هیئت مدیره انجمن علمی طب سوزنی کشور گفت: طب سوزنی به طور کلی به سه حیطه مهم پزشکی برای تکمیل درمان های روتین ورود پیدا نموده است: اول، اختلالات درد (عضلات، مفاصل و اعصاب) نظیر میگرن، گردن درد، شانه درد، کمردرد، زانو درد، فلج عصب فاسیال صورت و ام اس. دوم، درمان بیماری های روان تنی ناشی از فشار عصبی و همچنین اختلالات خلقی نظیر اضطراب و افسردگی خفیف تا متوسط و سوم، جوانسازی نسبی چه در پوست و چه در جسم (برطرف خستگی و افزایش توان حرکتی).

او تاکید نمود: یکی از عوارض رایج زندگی مدرن، بروز گسترده اختلالات روان تنی است. اختلالات روان تنی، مجموعه ای از بیماری ها هستند که یا به دلیل حجم بالای استرس ایجاد می گردد و یا استرس در تشدید آن ها نقش مهم و موثری دارد. خوشبختانه طب سوزنی در درمان این بیماری ها بسیار موثر است. همچنین طب سوزنی می تواند در درمان تکمیلی اختلالات خلقی خفیف تا متوسط در ترکیب با درمان های همکاران روانپزشک و روانشناس، بسیار موثر باشد.

ساعتچی با بیان اینکه باید پتانسیل های مختلف علوم مربوط به سلامت را با هم به کار گرفت، اضافه کرد: برای درمان بیماران بهتر است ترکیبی از دارو درمانی، اصلاح شیوه زندگی و روش هایی چند بُعدی نظیر طب سوزنی را همراه با هم به کار برد.

او گفت: طی یک سال اخیر از طب سوزنی برای یاری به درمان عوارض باقی مانده در بیماران بهبود یافته از کووید19 هم به وفور استفاده شد. بیشتر افراد قبل و بعد از ابتلا به کووید 19 سطح قابل توجهی از استرس یا فشار عصبی را تجربه می نمایند، با این حال به وسیله طب سوزنی می توان تا حد زیادی آرامش، روحیه و توان از دست رفته را به فرد بازگرداند و به بهبود و بازتوانی نسبی سیستم تنفسی نیز یاری کرد.

عضو هیئت مدیره انجمن علمی طب سوزنی کشور توصیه کرد: بعد از منفی شدن تست کرونا و سپری کردن دوره کامل درمان دارویی، برای بهبود روحیه و توان جسمی عملکرد نقاط مختلف بدن به پزشکان مورد تایید انجمن علمی طب سوزنی مراجعه نموده و از تاثیرات مفید این رشته از پزشک متخصص بهره مند شوید.

منبع: همگردی
انتشار: 24 اسفند 1399 بروزرسانی: 24 اسفند 1399 گردآورنده: encaria.ir شناسه مطلب: 1623

به "طب سوزنی و تاثیر آن بر کاهش استرس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طب سوزنی و تاثیر آن بر کاهش استرس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید