مروری بر نشست های خبری ششمین روز جشنواره فیلم فجر

به گزارش دانشنامه آریایی، روز دوشنبه 15 بهمن ماه در ششمین روز برگزاری سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر انیمیشن بنیامین و فیلم های سینمایی یلدا، جمشیدیه و مردی بدون سایه در پردیس سینمایی ملت برای اهالی رسانه به نمایش درآمدند و شاهد برگزاری نشست های خبری این آثار نیز بودیم.

مروری بر نشست های خبری ششمین روز جشنواره فیلم فجر

عنایتی: الگومان والت دیزنی است

نشست خبری انیمیشن بنیامین با حضور محسن عنایتی (نویسنده و کارگردان)، مصطفی حسن آبادی (تهیه نماینده)، حامد فرهادی (کارگردان هنری)، بهزاد عبدی (آهنگساز)، امیر زند (مدیر دوبلاژ)، فرشید جلیلی نژاد (صداگذار)، علیرضا زارع (سرپرست متحرک سازی)، میلاد مزرعتی (کامبوزیت)، ابوالفضل مزرعتی (جلوه های ویژه)، مسعود مزرعتی (جانشین فراوری) و علی اکبر مزرعتی (شبیه سازی مو و لباس) برگزار گردید.

عنایتی کارگردان اثر درباره مسائل بر سر راه ساخت انیمیشن سینمایی بیان کرد: سختی از مرحله پیش فراوری شروع می گردد. ما الان با یک بحران به اسم فیلمنامه انیمیشن روبه رو هستیم و حتی در تعریف ها هم مشکل داریم. وقتی می گویند انیمیشن سینمایی از حالت رسمی خارجش می نمایند. در حالی که ما اعتقاد داریم فیلم، اول باید فیلم باشد و بعد در ژانر انیمیشن یا کودک تعریف گردد. در پروسه فراوری دیگر مسائل بسیار زیاد است.

مصطفی حسن آبادی تهیه نماینده بنیامین از مسئولین جشنواره در قالب چند نکته گلایه کرد. وی گفت: در همین ابتدا چند نکته بگویم. ما در جشنواره سال جاری شرکت کردیم ولی شاید خیلی از دوستانی که اینجا هستند بار اولی است که متوجه می شوند انیمیشن در این جشنواره بود. چند گله از مسوولین امر داریم. مسوولین نسبت به پارسال چند امتیاز به ما دادند، جایزه برای انیمیشن گذاشتند و سعی کردند از نگاه خودشان اهمیتی به انیمیشن بدهند که شاید از دید مسوولین یک منت بزرگ به حساب بیاید ولی ما خودمان را در این جشنواره یک مهمان ناخوانده می دانیم. متاسفانه فیلم خیلی جاها دیده نمی گردد. دوستان بزرگواری که کار کردند کارشان دیده نمی گردد. آقای عبدی که موسیقی را کار کردند دو کار دیگر در این جشنواره دارند. آن دو کار دیده می گردد و در بخش سودای سیمرغ به داوری گذاشته می گردد. این یک امتیاز منفی برای انیمیشن است. حتما جناب آقای عبدی، آقای جلیلی و یا آقای زند وقتی در مهمترین جشنواره سینمایی کشور کارشان دیده نمی گردد، قطعا انگیزه شان برای کارهای بعدی کمتر می گردد. اگر قرار گردد انیمیشن که کمبودهایی دارد و نقدهایی به آن وارد است سطحش بالاتر رود باید به آن بهای بیشتری داده گردد.

محسن عنایتی درباره تیم جوانی که در این پروژه همکاری نموده اند شرح داد: ما حتی بچه های جوان تر هم داریم و پنج، شش سالی هست که در کاشان فعالیت می کنیم. از اقتضائات انیمیشن این است که جوان ها بیشتر به آن علاقه دارند. ما گفتیم الگوهای والت دیزنی را سعی می کنیم داشته باشیم. اصلا دنبال ضدپیرنگ و این ها نیستیم. مسیری که استودیوهای والت دیزنی رفتند را به این شکل دنبال شان می رویم اما اینکه به آنها برسیم خیلی فاصله است. ما با همین الگو الان مشکل داریم. ساختار سه پرده ای، قصه گویی اصلا در سینمای ما وجود ندارد.

بخشی: تم فیلم بخشش است

در ششمین روز برگزاری جشنواره فیلم فجر نشست خبری فیلم یلدا با حضور مسعود بخشی (کارگردان)، علی مصفا (تهیه نماینده)، بابک کریمی، بهناز جعفری، فرشته صدرعرفایی، فرشته حسینی، فروغ قجابگلو، رامونا شاه، زکیه بهبهانی و صدف عسگری (بازیگر)، ژاک بی دو و مازیان دومولن (تهیه نماینده مشترک)، آرش نعیمیان (دستیار کارگردان و مترجم)، لیلا نقدی بری (طراح صحنه) و محمود بخشی (مدیر هنری) برگزار گردید.

بخشی درباره شباهت این فیلم به برنامه ماه عسل گفت: قالب برنامه تلویزیونی، قالبی است که من به آن فکر می کردم تا بتوانم از طریق آن درباره برنامه ای تلویزیونی فیلم بسازم بدون آنکه فیلم تلویزیونی باشد. حال اگر این طور نبوده حتما نقص فیلم است.

علی مصفا درباره حضورش به عنوان تهیه نماینده اثر بیان کرد: آقای بخشی مرحله پیش فراوری را از 4 یا 5 سال پیش شروع نموده بودند و با تهیه نمایندگان خارجی هم مذاکره نموده بودند. من هم در واقع از اول این پروژه حضور نداشتم و تهیه نمایندگان فرانسوی تهیه نماینده های اصلی این فیلم هستند. من فقط تهیه نماینده بخش ایران فیلم هستم.

بخشی در خصوص تم فیلم یلدا نیز چنین شرح داد: تم فیلم بخشش است. در فیلم فقط سه بار از کلمه قصاص استفاده می گردد اما بیش از شصت بار حرف از بخشش و عفو در فیلم می گردد. اگر بخشش و عفو در دنیا وجود داشت ما امروز به چنین حالتی دچار نمی شدیم. ما سعی کردیم این حالت را در فیلم نشان دهیم. امیدوارم که پیروز شده باشیم.

او همچنین درباره اینکه فیلم در بخش هایی درون مایه کمدی داشته گفت: من هم در همین سالن سینما فیلم را دیدم و اثری از کمدی ندیدم و فیلم کاملا تراژیک است.

جبلی: جمشیدیه شعاری نیست

نشست خبری فیلم جمشیدیه با حضور یلدا جبلی (کارگردان)، ستاره پسیانی، پانته آ پناهی ها، سارا بهرامی، حامد کمیلی، شادی کرم وردی، ندا جبرائیلی، محمد ولی زادگان (بازیگران)، محمد صادق آذین (تهیه نماینده)، فردین خلعتبری (تهیه نماینده و آهنگساز)، آرش قاسمی (صداگذار)، حبیب مجیدی (عکاس) و عظیم فراین (گریمور) برگزار گردید.

جبلی کارگردان اثر درباره ضد انسانی بودن و شعاری بودن فیلمش گفت: من این طور فکر نمی کنم. یک قاضی مشاور پروژه ما بوده است. خیلی برایم عجیب است که می گویید این فیلم شعاری است. عجیب این است ما در شرایطی زندگی می کنیم که نوع دیگری حرف زدن را بارها از دوستان خودمان می شنویم و این موضوع برایمان عجیب است.

او درباره حضور کیومرث پوراحمد در فیلم جمشیدیه به عنوان بازیگر گفت: فکر کردیم آقای پوراحمد برای نقش پدر خوب است. در نمایش های مردمی بازی او را دوست داشتند و زمانی که پوراحمد را انتخاب کردیم و او لطف کرد با ما همکاری کرد، فکر کردیم این بهترین انتخاب است.

کارگردان جمشیدیه در پاسخ به این سوال که نظرش درباره فیلم های دورهمی چیست گفت: به نظر شما جمشیدیه یک فیلم دورهمی در آپارتمان ساده است؟ این طور نیست. قصه های آپارتمانی قصه مورد علاقه من است اما بنا بر شرایط سینما ترجیح دادم به دنبال آن نروم. گاهی اوقات جبر و فضاها، فارغ از اینکه فیلمسازان آن را دوست دارند، آنها را به سمتی می برد که فیلم های آپارتمانی بسازند. بسیاری از فیلمسازان دوست دارند هر آنچه که تخیل شان حکم می نماید روی کاغذ بنویسند اما برای 20 درصد از فیلم سازان این امکان نیست.

رئیسیان: هشدار میدهم فیلم های مستقل رو به نابودی هستند

نشست خبری فیلم مردی بدون سایه با حضور علیرضا رئیسیان (کارگردان و تهیه نماینده)، به آفرید غفاریان، لیلا حاتمی، پانته آ سیروس، نسیم ادبی، نادر فلاح، علی مصفا، عاطفه الهی، شادی کرم رودی (بازیگران)، ستار اورکی (آهنگساز)، محمدرضا دلپاک (طراحی و ترکیب صدا)، مجید کریمی (مجری طرح) و علیرضا نیکو لعل (مدیر فنی) در ششمین روز جشنواره فیلم فجر برگزار گردید.

رئیسیان کارگردان فیلم در پاسخ به پرسشی درباره گنگ بودن فیلمش گفت: سرانجام فیلم روشن است و گنگ نیست.

علی مصفا نیز در پاسخ به سوالی درباره حضور گسترده در جشنواره سال جاری و ارایه بازی های یکنواخت گفت: خوشحالم که آخرین باری است که در این دوره جشنواره هستم و خوشحالم در این سانس قرار نیست جواب سوال ممیزان مالیاتی را بدهم و جواب بازیگری ام را می دهم. شاید چون همه نقش ها شبیه هم هستند به نظر می رسد این طور باید باشد و این کارگردان است که باید به من بگوید چگونه بازی کنم.

رئیسیان درباره سرانجام بندی فیلمش چنین شرح داد: فیلسوف بزرگی گفته است هر اثر هنری در ذهن مخاطب کامل می گردد. به تعداد آدم هایی که می بینند می توانند برداشت های متفاوتی داشته باشند ولی این مدلی نیست که گنگ باشد.

کارگردان مردی بدون سایه درباره سرمایه گذار فیلم نیز بیان کرد: فارابی چهار بار خاطرنشان کرد که از فیلم ما حمایت نموده است. ما هم خواستیم شفاف سازی کنیم که بدانند چه کسانی در فیلم ما سهم داشته اند. بیشترین سهم فیلم متعلق به من است.

او درباره شرایط سخت ساخت فیلم های مستقل نیز چنین گفت: باید همه جدی باشیم که این سینما اگر حضورش مهم است، ادامه پیدا کند. شرایط برای فیلم هایی که کمی بخواهند استقلال شان را در بیان صنعتی و هنری سینما حفظ نمایند، سخت است. نسل اول سینما در حال محو شدن هستند. فیلم سازی برای نسل دهه 60 بسیار سخت است. شاید یکی از یاری های رسانه ها به سینمای ایران در این شرایط شکل بگیرد و یاری نمایند که درام اجتماعی در این سینما از بین نرود. من این هشدار را به شما می دهم که فیلم های اجتماعی و عاطفی مثبت و مستقل رو به نابودی هستند. دلیلش هر چه که هست به نظرم ما باید مراقبت کنیم.

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 19 خرداد 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: encaria.ir شناسه مطلب: 179

به "مروری بر نشست های خبری ششمین روز جشنواره فیلم فجر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مروری بر نشست های خبری ششمین روز جشنواره فیلم فجر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید