مصرف برق کولر های گازی در آینده نزدیک به یک پنجم کاهش می یابد

به گزارش دانشنامه آریایی، یک استارت آپ فعال در حوزه فناوری نانو در حال توسعه فناوری است که در آن با استفاده از نوعی نانوساختار می توان مصرف کولر های گازی را به شدت کاهش داد.

مصرف برق کولر های گازی در آینده نزدیک به یک پنجم کاهش می یابد

به گزارش گروه فناوری خبرنگاران، با افزایش درآمد در کشور های در حال توسعه، انتظار می رود تقاضا برای تهویه مطبوع تا سال 2050 سه برابر گردد. این موضوع باعث افزایش گاز های گلخانه ای می گردد. تهویه مطبوع در حال حاضر تقریباً 20 درصد مصرف برق در ساختمان های را بر عهده دارد.

به تازگی شرکت نوپای ترانسائرا (Transaera) در کوشش است تا با تهویه مطبوع کارآمدتری که از مبرد های ایمن برای خنک سازی منازل استفاده می نماید، به احتیاج حوزه انرژی پاسخ دهد. این شرکت معتقد است که دستگاه آن ها می تواند اثرات منفی آب و هوایی را به یک پنجم سیستم های خنک نماینده فعلی کاهش دهد.

مهندس ارشد این شرکت می گوید: آنچه در خصوص تهویه مطبوع مهم است این است که فناوری اساسی آن از زمان اختراع در 100 سال پیش تا به امروز تغییر چندانی ننموده است.

ترانسائرا به دنبال ایجاد تغییر در این فناوری است. این شرکت در حال حاضر در رقابت جهانی برای طراحی مجدد کولر های گازی فینالیست است. برنده مسابقه، 1 میلیون دلار برای تجاری سازی فناوری خود دریافت خواهد نمود.

در قلب طراحی شرکت ترانسائرا، دسته ای از مواد بسیار متخلخل به نام چارچوب های آلی فلزی یا MOF وجود دارد که در حین کار دستگاه رطوبت را از هوا بیرون می کشد. میرچا دینچو، بنیانگذار این شرکت که در موسسه فنوری ماساچوست نیز فعالیت دارد، تحقیقات پیشگامانه ای را در خصوص MOF ها انجام داده است و اعضای تیم این شرکت پیشرفت تجاری این مواد را بخشی مهم از ماموریت خود می دانند.

بونر می گوید: MOF ها کاربرد های بالقوه زیادی دارند، اما چیزی که آن ها را متوقف نموده است، مقوله مالی و عدم توانایی در فراوری آن ها به روشی مقرون به صرفه در مقیاس انبوه است. آنچه ترانسائرا می خواهد انجام دهد این است که اولین شرکتی باشد که MOF ها را در مقیاس انبوه تجاری سازی می نماید.

ویژگی های جذاب MOF سطح داخلی عظیم آن ها و توانایی تنظیم دقیق اندازه حفره های آن است؛ محققان این شرکت قبلاً MOF هایی با محفظه هایی درست به اندازه کافی عظیم ساخته بود که بتواند مولکول های آب را از هوا جدا نموده و به دام بیندازد.

در کولر های گازی، بیرون کشیدن رطوبت از هوا تقریبا نیمی از برق مصرفی را به خود اختصاص می دهد. از این رو، استفاده از این چارچوب ها می تواند مصرف برق را به شدت کاهش دهد. با ورود هوا به سیستم، MOF های ترانسائرا رطوبت را جمع می نمایند. ترانسائرا در شروع سال 2018 به طور رسمی تاسیس شده است.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 2 تیر 1400 بروزرسانی: 2 تیر 1400 گردآورنده: encaria.ir شناسه مطلب: 1799

به "مصرف برق کولر های گازی در آینده نزدیک به یک پنجم کاهش می یابد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مصرف برق کولر های گازی در آینده نزدیک به یک پنجم کاهش می یابد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید