معترضان هنگ کنگی به خیابان ها بازگشتند

به گزارش دانشنامه آریایی، معترضان هنگ کنگی پس از آنکه به اعتراضات آنان در آذر ماه امسال سرانجام داده شد، روز یکشنبه بار دیگر به خیابان های این منطقه بازگشتند.

معترضان هنگ کنگی به خیابان ها بازگشتند

با تور چین سفری خاطره انگیز را تجربه کنید.

به گزارش ایرنا، جنبش دمکراسی هنگ کنگ موسوم به جنبش چتر مخالف برگزاری انتخابات آزاد به سبک مورد نظر چین است.

پایگاه خبری ساوت چاینا مورنینگ پست روز یکشنبه در گزارشی از بازگشت معترضان هنگ کنگی به خیابان اطلاع داد و اظهار داشت: آنان بار دیگر خواستار تغییر تصمیم کنگره خلق چین شده اند.

هنگ کنگ از اوایل مهر ماه سال 93 به مدت سه ماه، شاهد تجمع اعتراض آمیز هزاران نفر از مردم این منطقه به تصمیم مقامات پکن در مورد تایید نامزدهای انتخابات محلی بود.

دولت مرکزی چین اظهار داشت میخواهد برای انتخابات رییس اجرایی هنگ کنگ در سال 2017 میلادی برای نخستین بار حق انتخاب آزاد بدهد.

تاکنون رییس اجرایی هنگ کنگ توسط هیات هایی انتخاب می شد که عمدتا به دولت پکن وفادار بودند. اما قرار است که از میان نامزدهای انتخابات سال 2017 میلادی، مردم خود دست به انتخاب بزنند؛ با این شرط که نامزدها از پیش توسط کمیته ویژه مورد حمایت حکومت مرکزی چین معین شوند.

این تصمیم چین اعتراض فعالان مخالف هنگ کنگ را در آن موقع در پی داشت و باعث سرازیر شدن آنان به خیابان ها شد.

ساوت چاینا مورنینگ پست گزارش داد خیابان های هنگ کنگ از ظهر یکشنبه و برای نخستین بار پس از اعتراض های گسترده ای که سال گذشته میلادی (مهر تا آذر 93) این منطقه به خود دید، شاهد حضور دوباره مردم شده است.

بر اساس این گزارش، معترضان که حدود دو هزار پلیس آنان را در محاصره خود داشتند با سردادن شعارهایی بار دیگر بر مواضع قبلی خود تاکید نموده و خواستار تغییر سیاست های دولت مرکزی چین شده اند.

بسیاری از شرکت کنندگان در این راهپیمایی چترهایی زرد رنگ را که نماد جنبش سال گذشته میلادی در هنگ کنگ است، در دست داشتند.

گفته می گردد، نیروهای امنیتی هنگ کنگ نگران تحصن دوباره معترضان و اشغال مجدد مناطق تجاری هستند.

گزارشی از درگیری میان تظاهرکنندگان و پلیس گزارش نشده است.

پلیس هنگ کنگ 24 آذر ماه در پی حکمی از سوی مقامات قضایی با جمع آوری موانع ایجاد شده در خیابان ها به تحصن سه ماهه معترضان خاتمه داده بود.

هنگ کنگ شهری است جزیره ای در چین که از سال 1842 تا 1997 میلادی جزو مستعمرات انگلیس بود و در سال 1997 و پس از خاتمه یافتن پیمان قبلی، به جمهوری خلق چین پیوست.

ریاست اجرایی این منطقه را اکنون لئونگ چون یینگ به عهده دارد و یکی از خواسته های تظاهرکنندگان برکناری این فرد است.

این منطقه اکنون به مرکزی مهم و اصلی در امور اقتصادی دنیا مبدل شده است.

از سویی دیگر خبرگزاری آمریکایی آسوشیتدپرس نیز در گزارش از اعتراضات مردم هنگ کنگ نوشت: هزاران منتقد دولت روز یکشنبه به خیابان های ریختند و برای دمکراسی شعار دادند.

تظاهرکنندگان که در اقدامی نمادین، چترهای زردرنگ در دست داشتند، شعار می دادند حق رای تقلبی بس است، ما خواستار حق رای واقعی هستیم.

منتقدان به طرحی که نامزدان ریاست هنک کنگ را موظف می نماید پیش از شرکت در انتخابات از سوی یک هیات چینی تایید صلاحیت شوند، اعتراض دارند.

این طرح باید به تصویب دو سوم نمایندگان مجلس هنگ کنگ برسد.

طرفداران دمکراسی که 40 درصد از کرسی ها را در اختیار دارند، گفته اند که این طرح را رد خواهند کرد.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 12 آبان 1398 بروزرسانی: 7 مهر 1399 گردآورنده: encaria.ir شناسه مطلب: 515

به "معترضان هنگ کنگی به خیابان ها بازگشتند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معترضان هنگ کنگی به خیابان ها بازگشتند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید