معرفی فیلم های ایرانی در جهان ظرفیت می خواهد

به گزارش دانشنامه آریایی، خبرنگاران: مراسم تقدیر از فیلمسازان جشنواره جهان اسلام مالزی عصر امروز در حوزه هنری برگزار گشت

معرفی فیلم های ایرانی در جهان ظرفیت می خواهد

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرنگاران، سهیل دنیا بیگلری رئیس سازمان توسعه سینمایی سوره در ابتدای این مراسم گفت:حوزه هنری موسسه ای است که در حوزه تولید،پخش و سالن داری فعالیت می کند و سابقه ای 30 ساله در این زمینه دارد. در حوزه بین الملل حوزه هنری باید برای تولیدات خودش و کارهای ایرانی و اسلامی تلاش خودش را بکند و سهم دیده و شنیده آثار ایرانی را در دنیا اسلام جستجو کند. از 3 سال گذشته تلاش کردیم این سهم را ادا کنیم. به لحاظ فیلم های داستانی،مستند و انیمیشن تلاش های حوزه هنری مشهود است.

دنیا بیگلری افزود: در اینجا جمع شدیم که تقدیر کوچکی از دوستانی که در جشنواره دنیا اسلام در مالزی مقامی به دست بیاورند، داشته باشیم. این جشنواره به دلیل تأسیس دانشگاه آزاد اسلامی در مالزی برگزار گشت و حدود پنجاه و چند عنوان فیلم در بخش مسابقه از 10 کشور اسلامی دنیا شرکت کردند که 17 جایزه داشت و 8 جایزه آن را دوستان ایرانی به خودشان اختصاص دادند که تعدادی از این آثار در حوزه فیلم کوتاه و تعدادی هم در حوزه فیلم بلند بود.

رئیس سازمان توسعه سینمایی سوره ادامه داد: باید از این دوستان تشکر وی ژه ای داشته باشیم چون برنده بهترین های جشنواره در تمامی بخش ها حوزه هنری بود و جایزه اول،دوم و سوم اکثر بخش ها را چه فیلم بلند،مستند،داستانی و انیمیشن به خودشان اختصاص دادند.

وی درخصوص بخش بین الملل آثار فرهنگی توضیح داد: پخش بین الملل در تمام دنیا اهمیت ویژه ای دارد اما در کشورمان خوب جا نیفتاده تا بحث توزیع بین المللی و حضور در بازارها پیگیری شود. مباحث سیاسی و غیره در این 30 سال بسیار وجود داشته و مزاحم کار در حوزه بین الملل بوده است اما باید بتوانیم فضایی ایجاد کنیم تا آثار ایرانی و اسلامی در دنیا دیده شود و در کنار آثار دیگر مورد ارزیابی قرار گیرد.

این مسئول سینمایی حوزه هنری یادآور شد: در سال های گذشته جشنواره های خارجی در پی این بودند که حتما جشنواره خودشان را با فیلم های ایرانی تزئین کنند و حضور فیلم های ایرانی در این جشنواره ها برایشان امتیاز بود. به نظرم باید به صورت همسو تلاش ها و دقت هایی شود. شاید حضور دوستان طی 10الی 15 سال گذشته کمرنگ تر شده است و یکی از دلایل آن کم توجهی ما و بخشی از هنرمندان برای حضور موثر بین المللی است.

بیگلری افزود: ما به عنوان یک سینمای انسانی بومی بسیار زیبا با تأثیرگذاری بالا در دنیا معروف بودیم و هستیم و امیدوارم تلاش کنیم این فضا پر رونق و تأثیرگذار شود. برای اینکه بتوانیم فیلم ایرانی را خوب معرفی کنیم باید ظرفیتی ایجاد کنیم.

وی با تأکید براینکه فعالیت در حوزه فیلم کوتاه کمتر نشده است،گفت: فعالیت در حوزه فیلم کوتاه کمتر نشده بلکه موثرتر عمل شده و انتخاب ها بیشتر برای فیلم هایی بوده است که انتظار می رفت نتیجه بهتری بگیرند و به عبارتی تا حدودی گزینشی رفتارشده است. البته حوزه اقتصاد هم بی تأثیر نبود.

رئیس سازمان توسعه سینمایی سوره با اشاره به جشنواره رویش مطرح کرد: امسال جشنواره رویش را خواهیم داشت و تولیداتی هم باید برای آن اتفاق بیفتد و ما منتظر اعلام حوزه هنری هستیم. جشنواره رویش،جشنواره مهمی است که جای خودش را در حوزه مستند،فیلم کوتاه و انیمیشن باز کرده است ضمن اینکه به نظر می آید عطر و بوی آن در سینمای بلند پخش شده است و وقتی فیلمسازان از حوزه فیلم رجعت می کنند، تأثیرگذار می شوند. این تأثیر در حال بیشتر شدن بود اما در این جشنواره جای آن خالی است. در بخش بیداری اسلامی کسی سال های پیش تصور نمی کرد که این تعداد فیلم برای جشنواره ارسال شود.

وی افزود:بحثمان این بود که آن را به دنیا اسلام تبدیل کنیم و مطالعاتی انجام شد و فکر کنم اگر تصمیم آن گرفته شود امکان پیگیری آن وجود دارد. حضور فیلمسازان برای ما خیلی مهم است و جشنواره ها فضایی را برای ایجاد ورکشاپ ها ایجاد می کند.

در انتهای این مراسم جوایزی به فیلمسازان برتر جشنواره دنیا اسلام مالزی تقدیم شد و اسامی افراد به این قرار اعلام شد:

سلمان خورشیدی و امیرمحمدزاده کارگردانان فیلمسکو تندیس نقره ای، دیپلم افتخار و هدیه نقدی از طرف سازمان سینمایی سوره دریافت کردند.محمد حدادی پور کارگردان انیمیشنمرمت تندیس طلایی، 400 دلار جایزه نقدی و دیپلم افتخار دریافت کرد.محمودرضا رحمانی برای کارگردانی فیلم مستندمادرم بلوط تندیس نقره ای و دیپلم افتخار و تیمور قادری برای کارگردانی فیلم مستند می خورد بربام خانه تندیس برنز و دیپلم افتخار دریافت کرد. مهدی جعفری برای کارگردانی فیلم مستندخروج اضطراریتندیس نقره ای و دیپلم افتخار دریافت کرد. حبیب بهمنی کارگردان فیلم سینماییسیب و سلما تندیس نقره ای و دیپلم افتخار دریافت کرد و در نهایت دانش اقباشاوی کارگردان فیلمتاج محل تندیس طلایی،400 دلار هدیه نقدی و دیپلم افتخار دریافت کرد که هدیه او را شهلا پرویز مرادی دریافت کرد.

منبع: تسنیم
انتشار: 20 آبان 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: encaria.ir شناسه مطلب: 536

به "معرفی فیلم های ایرانی در جهان ظرفیت می خواهد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معرفی فیلم های ایرانی در جهان ظرفیت می خواهد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید