مولکولی که با یاری فناوری نانو فرایند تخریب غضروف ها در بیماری آرتروز را کُند می نماید

به گزارش دانشنامه آریایی، آرتروز یک بیماری دردناک و درمان آن سخت است، ولی یک مطالعه جدید بر روی موش ها نشان می دهد که با تزریق نانوذرات می توان فرایند تخریب غضروف ها را کند کرد.

مولکولی که با یاری فناوری نانو فرایند تخریب غضروف ها در بیماری آرتروز را کُند می نماید

به گزارش گروه فناوری خبرنگاران، تا به حال فناوری های ابداع شده برای درمان آرتروز تنها بر روی کاهش درد ناشی از این بیماری متمرکز بوده اند و هیچ روش درمانی قطعی برای مقابله با آن وجود نداشته است. غضروف نقش مهمی در مفاصل انسان ها و به خصوص زانو ها بازی می نماید و عدم ترمیم طبیعی آن در گذر زمان باعث ایجاد درد های آرتروزی می گردد.

محققان با استفاده از فناوری نانو مولکولی را فراوری نموده اند که موجب فراوری و بازسازی غضروف می گردد. این کار با استفاده از یک پروتئین خاص انجام می گردد.

فناوری یادشده با موفقیت بر روی موش ها آزمایش شده تا از این طریق برای اولین بار ترمیم غضروف های این حیوان ممکن گردد. از این روش می توان برای جایگزینی غضروف های از بین رفته در جریان برخورد، تصادف رانندگی یا به علت عمل جراحی استفاده کرد.

پروتئین مورد استفاده در این فرایند فاکتور رشد تغییر دهنده الفا یا به اختصار tgf-α نام دارد که در انسان موجب شروع فرایند تقسیم و تزاید و رشد سلولی می گردد. از پروتئین مذکور قبلاً برای شناسایی سرطان هایی مانند سرطان معده و ملانوما نیز استفاده شده است. این پروتئین در سلول های عادی بافت معده هم فراوری می گردد و به نظر می رسد موجب مهار ترشح اسید معده می گردد.

انتظار می رود بعد از آنالیز نتایج استفاده از این فناوری بر روی موش ها، تحقیق در این زمینه بر روی انسان ها نیز شروع گردد.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 3 اسفند 1399 بروزرسانی: 3 اسفند 1399 گردآورنده: encaria.ir شناسه مطلب: 1580

به "مولکولی که با یاری فناوری نانو فرایند تخریب غضروف ها در بیماری آرتروز را کُند می نماید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مولکولی که با یاری فناوری نانو فرایند تخریب غضروف ها در بیماری آرتروز را کُند می نماید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید