نمایش آنتیگونه و برداشت آزاد از متون کلاسیک یونان باستان

به گزارش دانشنامه آریایی، خبرنگاران: کارگردان نمایش آنتیگونه که در نهمین جشنواره تئاتر مریوان به نمایش درآمده گفت: این نمایش برداشت آزاد از متون کلاسیک بوده که در قرن پنجم میلادی در یونان باستان نوشته شده است.

نمایش آنتیگونه و برداشت آزاد از متون کلاسیک یونان باستان

سفر با تور یونان ارزان را از دست ندهید و از نزدیک با سرزمین اسطوره های باستانی آشنا شوید.

به گزارش خبرنگاران از مریوان، در نمایش آنتیگونه به کارگردانی رحیم عبدالرحیم زاده از شهر بوکان که در جشنواره تئاتر خیابانی مریوان حضور دارد، 2 شخصیت نمایش به نام های پولونیکس و آتئوکلس در جنگی بر سر قدرت همدیگر را می کشند.

کرئون پادشاه سرزمین تب فرمان می دهد تا اتئوکلس را با تشریفات و احترام کامل به خاک بسپارند اما جنازه پولونیکس خیانتکار را به حال خود رها سازند تا خوراک کرم ها و لاشخورها گردد.

آنتیگونه خواهر آتئوکلس نمی تواند بپذیرد که جنازه برادرش به حال خود رها گردد بنابراین به سراغش رفته و او را دفن می نماید که با این کار خشم پادشاه سرزمین تب را بر می انگیزاند و کرئون پادشاه تصمیم می گیرد که آنتیگونه را به خاطر زیرپا گذاشتن اخلاقیات در غاری زنده به گور کند.

پیشگویی نابینایی در سرزمین تب به کرئون هشدار می دهد که خدایان از رفتار او ناخشنودند و به خاطر اشتباهش فرزندش را از دست خواهد داد، ریش سفیدان از این سخنان به وحشت می افتند و از کرئون می خواهند تا آنتیگونه را آزاد نموده و پولونیکس را به خاک سپارد، کرئون انتها می پذیرد.

اما زمانی که کرئون در حال صادر کردن فرمان آزادی آنتیگونه است، آنتیگونه خود را به دار آویخته است و نامزد وی که فرزند کرئون است بسیار اندوهگین شده و خود را می کشد و همسرش نیز به خاطر از دست دادن فرزندش خود را می کشد، کرئون توانست تاج و تخت خود را حفظ نماید اما همسر و فرزندان خود را از دست داد.

کارگردان نمایش آنتیگونه که دارای مدرک کارشناس ارشد کارگردانی تئاتر بوده و 18 سال است که در عرصه تئاتر بوده و کارگردان نزدیک به 22 تئاتر بوده است در گفت وگو با خبرنگار خبرنگاران در مریوان با اشاره به اینکه این نمایش برداشت آزاد از متون کلاسیک بوده که در قرن پنجم میلادی در یونان باستان نوشته شده است اظهار کرد: موضوع و محور نمایش آنتیگونه بر سر جنگ قدرت است که در طول تاریخ جوامع بشری همواره وجود داشته و همواره نیز باقی می ماند.

وی با بیان اینکه تئاتر اصولا ارتباط تنگاتنگ و زنده با رویدادهای هر جامعه ای دارد گفت: موضوع نمایش آنتیگونه موضوعی است که به لحاظ اجتماعی، سیاسی و حتی روابط بین فردی همواره در جوامع جریان دارد و وقتی بحرانی به وجود می آید هرکس سعی دارد تقصیر را بر گردن دیگری بگذارد و دیگری را گناهکار جلوه دهد.

عبدالرحیم زاده اضافه نمود: عدم قبول مسئولیت در شرایط بحرانی سبب می گردد که بحران ها هیچ وقت حل نشوند و این موضوعی است که همواره جریان داشته و هیچ کس خود را در قبال بحران به وجود آمده مسئول نمی داند.

وی درباره نمایش آنتیگونه گفت: این کار به معنای متعارف کار خیابانی نیست بلکه به سبک تئاتر محیطی بوده که به لحاظ شیوه بازی تئاتری بصری و فیزیکال است و بیشتر بر روی توانمندی های تصویر در تئاتر و توانمندی های بدنی بازیگر تکیه دارد.

کارگردان نمایش آنتیگونه توضیح داد: در این نمایش سعی شده است که نوع کار متفاوت بوده و یک تئاتر مدرن را به نمایش درآوریم.

وی در تشریح تئاتر خیابانی گفت: اصولا تعاریفی که در ایران از تئاتر خیابانی رایج است اشتباه بوده به دلیل اینکه شاخه ای قدرتمند در دنیا وجود دارد که اصطلاحاً به آن تئاتر بیرونی گفته می گردد که در واقع به تئاترهایی اطلاق می گردد که خارج از سالن های مرسوم تئاتر اجرا می گردد.

عبدالرحیم زاده با بیان این که تئاتر بیرونی اشکال و شیوه های مختلفی دارد که تئاتر خیابانی یکی از آن شیوه ها است توضیح داد: نمایش آنتیگونه که در نهمین جشنواره تئاتر خیابانی مریوان آن را به نمایش گذاشتیم با تعاریف درست آن در دنیا تئاتر خیابانی نیست بلکه تئاتر میدانی بوده که شیوه ای دیگر از تئاتر بیرونی است.

وی با پیشنهاد این که بهتر است نام جشنواره تغییر یابد گفت: تئاترهایی که به این شکل در ایران وجود دارد خیابانی نیست بلکه میدانی است چرا که تئاتر خیابانی به معنای دقیق و درست تئاتری است که در لحظه اتفاق می افتد و بلافاصله به اجرا در می آید که معمولاً کارکرد و اهداف سیاسی داشته و یک نوع تئاتر اعتراضی به شمار می رود.

کارگردان نمایش آنتیگونه اضافه نمود: تئاتر خیابانی در اصل موضوعی اجتماعی احتیاج دارد که به شکل سریع بیان شده و عبور کند و معمولاً در تئاتر خیابانی عنصری به نام بازبینی و مجوز و جشنواره در هیچ جای دنیا وجود ندارد چرا که اصولا تئاتری نیست که در قراردادهای مرسوم جای داشته و قابل بازبینی باشد.

وی علت گرایش خود به اجرای نمایش آنتیگونه را ایجاد تنوع این تنوع مطرح نمود و تاکید نمود: مخاطب باید بداند اشکال دیگری نیز در تئاتر بیرونی وجود دارد که از جذابیت خاص خود برخوردار است.

عبدالرحیم زاده گفت: برای اجرای نمایش آنتیگونه یک سال و نیم تمرین نموده و با 3 بازیگر و 6 عوامل اجرایی اردیبهشت ماه در بوکان به مدت 14 روز اجرای عمومی داشتیم و پس از فراخوان نهمین جشنواره بین المللی تئاتر خیابانی تصمیم گرفتیم که در آن شرکت کنیم.

وی با ابراز خرسندی از حضور در جشنواره بین المللی تئاتر خیابانی مریوان توضیح داد: من تنها به یک دلیل عمده از هواداران پروپاقرص جشنواره مریوان هستم و آن نیز تماشاگران آن هستند که نه تنها در ایران بلکه در دنیا چنین تماشاگران مشتاقی کم نظیر و نمونه است.

کارگردان نمایش آنتیگونه گفت: اگر غایت تئاتر تماشاگر و ارتباط برقرار کردن با آن باشد مریوان می تواند جوابگوی آن باشد و من به عشق تماشاگر مریوان در جشنواره حضور پیدا کردم.

وی درباره جشنواره تئاتر خیابانی مریوان تاکید نمود: من حس می کنم جشنواره در حال حرکت به سمت تکرار است و جنس آثار تکراری شده که باید سعی گردد به سمت فضای متنوع رفته و انواع جدید تئاتر بیرونی در جشنواره حضور پیدا نمایند.

عبدالرحیم زاده گفت: متاسفانه نهمین جشنواره بین المللی تئاتر خیابانی با تاخیر برگزار گردید و سرمای هوا و بارندگی سبب ریزش تماشاگر شد.

وی از اصحاب رسانه خواهان همکاری بیش از پیش در پوشش اخبار تئاتر شد و اعلام نمود: تئاتر زنده است اما پس از اجرا می میرد و زنده بودن تئاتر در خبر می تواند به حیات خود ادامه دهد.

ج

منبع: تسنیم
انتشار: 1 مهر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: encaria.ir شناسه مطلب: 379

به "نمایش آنتیگونه و برداشت آزاد از متون کلاسیک یونان باستان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نمایش آنتیگونه و برداشت آزاد از متون کلاسیک یونان باستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید