کاخ بیلربیی جاذبه ای تماشایی در استانبول ترکیه

به گزارش دانشنامه آریایی، کاخ بیلربیی دارای مفهوم شاه شاهان یا بزرگ بزرگان که در منطقه بینظیر اسکودار استانبول واقع شده است. که در گذشته شیک و مجلل ترین کاخ های تابستانی پادشاهان عثمانی محسوب شده و در حال حاضر یکی از موزه ها و جاذبه های تاریخی و مجذوب کننده استانبول محسوب می گردد.

کاخ بیلربیی جاذبه ای تماشایی در استانبول ترکیه

بیلربیی یادگار دوران عثمانی در ترکیه

ترکیه کشوری اوراسیایی می باشد که در شمال غرب خاورمیانه و آسیا و بخش آسیایی استانبول واقع شده است، استانبول قرنها مرکز حکومت عثمانی بوده که به همین دلیل کاخهای تاریخی شکوهمند زیادی را در خود جای داده که یکی از آنها کاخ بیلربیی کاخ ساحلی شیک متعلق به قرن 19 ام میلادی می باشد.

نگاهی به گذشته و تاریخ کاخ بیلربیی

این قصر باستانی و ساحلی که از جاذبه های توریستی ترکیه و اسکودار استانبول به شمار می رود به دوران عثمانی و قرن 19 ام (سالهای 1861 - 1865) باز می گردد. در آن موقع این بنا را با نام باغ صلیب نیز معرفی می کردند. در این منطقه یعنی اسکودار سازه های بسیاری متعلق به بیزانس وجود دارد که بیلربیی از سوی ایران شناخت لازم را ندارد. نمای خارجی کاخ مدرن شده و اما در داخل آن معماری مجذوب کننده عثمانی به نمایش کشیده شده است. در زمان سلطان عبدالحمید دوم این کاخ موزه بود. که بعدها این پادشاه در این قصر حبس خانگی بود که در همانجا هم جان داد.

کاخ بیلربیی بعد از آتش سوزی نخستین قصر چوبی در دوره سلطان محمود دوم, به دستور پادشاه عبدالعزیز و از طریق معمارها آگوپ بالانان و سر کیس بالیان با استفاده از معماری نئو باروک ایجاد گشت. این کاخ نخست محل زندگی فرماندار کل مسئول آناتولی می بوده, که در سال های 1861 - 1865 م به سبک معماری قصر دولما باغچه استانبول و در ضلع آسیایی بسفر بازسازی شده و به کاخ سلطنتی تغییر کاربری داده و قصر ییلاقی عبدالعزیز بود اما دوباره به فرمان خود او برای پذیرایی از مهمانان خارجی و مهم به کار گرفته گردد. در طی این زمان نه زیاد طولانی مهمانان خاورمیانه و اروپایی معروفی همانند ملکه مشهور فرانسه، مادام اوزنی، دوشیزه و دوک ویندور در این کاخ اقامت نمودند.

معماری کاخ بیلربیی

این مجموعه 1 بنای اصلی و تعدادی خانه ییلاقی را در خود جای داده است. سبک کلی و بیرونی آن متعلق به پادشاهی دوم بوده و اما سبک طراحی داخلی این بنا سبک شرقی ترکی بوده که با با تزیین های غربی مزین شده است. بعلاوه متریال غالب بکار رفته در ساخت این بنا سنگ مرمر می باشد که همین به کارگیری زیبایی و درخشش خاصی به آن بخشیده است.

این کاخ شامل 2 طبقه و 1 زیرزمین بزرگ می باشد که انبار و آشپزخانه در این زیرزمین واقع شده است. بعلاوه دارای 3 ورودی برای گردشگران می باشد. ذپس از ورود به درون این قصر شاهد 6 اتاق پذیرایی، 26 اتاق مجزا خواهید بود. در هر طبقه سویس بهداشتی زنانه و مردانه وجود دارد.

بخش شرقی قصر دفتر خصوصی وزیر و بخش غربی به ساختمان مادر پادشاه اختصاص یافت. حرمسرا نیز در کنار این ساختمان همسطح دریا ساخته شد. زیباترین اتاق کاخ بخش پذیرایی آن می باشد که در آن یک فواره و حوض چشم نواز اثبات محکمی برای این گفته به شمار می رود. چینی های منحصر به فرد، لوستر و کریستال های فرانسوی بزرگ، گلدان های سرامیکی درون قصر از مجذوب کنندهیت های این کاخ به شمار می فرایند. سقف این قصر به منظور عایق بودن با استفاده از حصیر مصری (نیهای) پوشیده شده است. طراحی کاخ به طور کلی متعلق به فرانسه بوده و از آن تهیه شده است.

موقع داخل شدن به این کاخ یا به بیانی این موزه به منظور آشناسازی و هدایت بخش های گوناگون باغ و قصر هدفون و وسیله ای برای پخش صدا به گردشگران ارائه داده می گردد که برای برخورداری از این خدمات ضروری است پاسبورت و یا یک کارت شناسایی عرضه نموده و یا آنکه 200 لیر در قبال اجاره آن پرداخت کنند.

جغرافیای کاخ بیلربیی

این بنای تاریخی سال 1974 در قسمت آسیایی، محله بیلربیی در قسمت شمالی منطقه اسوکدار استابول، در بخش ساحل تنگه بسفر، کنار پل معلق و آویخته بین المللی ایجاد گشت. منظره خیره کننده آن از بسفر و ساحل های اروپایی، بعلاوه زمین ها و باغهای ارزشمند دارای تراس از زیبایی های زبانزد این کاخ محسوب می گردد. این قصر دارای 3000 متر مربع مساحت می باشد.

قرارگیری این اثر در جوار تنگه, آن را مشمول خصوصیت های استراتژیکی نموده است، زمان جنگ جهت لنگرانداختن کشتی ها و سربازها از این قصر بهره برده می شد که بر این اساس نیروی عثمانی قادر به لنگر انداختن و انجام تبادلات و معامله بود. جالب است بگوییم از حرمسرای این مکان به تنگه دید کافی دارید.

بخش های تماشای بیلربیی

برای بازدید از این کاخ زیبا، تاریخی و تمام شگفتی ضروری است حدودا 4 - 5 ساعت از وقت خود را به آن اختصاص دهید. با مراجعه به این کاخ از حرمسرا، سالن غذاخوری، موزه بیلربیی، اتاق های متعلق به دفتر کار، آپارتمان خصوصی مادر سلطان و … تماشا خواهید نمود که در قسمت غذاخوری آن شاهد طرف های زرکاری شده، آثار زیبای نقاشان ترکی (نقاشی های کشتی و دریا) ، جایگاه های لوکس و گران، وسایل و مبل های شیک و سلطنتی، چلچراغ های نفیس، فرش های سنتی متعلق به کشور ترکیه بعلاوه فواره و حوض خواهید بود. درون این قصر کافه ای قرار گرفته است که در صورت تمایل جهت استراحت و برطرف خستگی می توانید به آن مراجعه نموده و با خوردن فنجانی چای گرم به هدف خود برسید.

ساعات بازدید

قصر بیلربیی یا همان موزه بیلربیی در تمامی روزها غیر از دوشنبه و پنجشنبه ها باز می باشد، برای مراجعه می توانید از ساعت 9 سبح - 3:30 عصر اقدام کنید. نشانی آن نیز کشور ترکیه - شهر استانبول - اسکدار - خیابان عبدالله آقا می باشد.

با طی کردن جاده ساحلی می توانید به این قصر رسیده و از آن تماشا نمایید. و یا سوار بر مینی بوس و اتوبوس شده و به این مکان بروید. چنانچه در قسمت اروپایی می باشید ضروری است نخست سوار کشتی گشت و بعد برای رفتن به قصر از خطوط اتوبوس بهره ببرید.

قصر بیلربیی یکی از قصرهای عثمانی ترکیه می باشد که ممکن است آنقدرها که سزاوارش می باشد مورد شناخت مردم نگرفته باشد. علاوه بر تاریخ ارزشمند و معماری و لوازم باشکوهش، منظرهی زیبا و منحصر به فرد دارد که بعلاوه در مقایسه با سایر قصرهای شبیه خود دارای ظاهری اصیل و دست نخورده دقیقا مانند 2 قرن قبل می باشد. به جرات می توان گفت که این کاخ یکی از شگفت انگیزترین و زیباترین کاخهای دوران عثمانی محسوب می گردد.

منبع: دیجیاتور
انتشار: 14 مرداد 1401 بروزرسانی: 14 مرداد 1401 گردآورنده: encaria.ir شناسه مطلب: 2244

به "کاخ بیلربیی جاذبه ای تماشایی در استانبول ترکیه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کاخ بیلربیی جاذبه ای تماشایی در استانبول ترکیه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید