یمن، مردمی که برای ششمین سال متوالی نمی توانند عید قربان را جشن بگیرند

به گزارش دانشنامه آریایی، مردم یمن در سایه بیش از 5 سال جنگ ویرانگر ائتلاف متجاوز سعودی-آمریکایی در این کشور٬ در سایه انواع رنج ها فرصتی برای جشن عید قربان ندارند.

یمن، مردمی که برای ششمین سال متوالی نمی توانند عید قربان را جشن بگیرند

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران٬ سال جاری صنعاء پایتخت یمن در حالی به استقبال عید قربان می رود که رکود تجاری بر بازارهای ملی و جدید آن سایه افکنده و به دلیل بحران سوخت ناشی از محاصره ائتلاف متجاوز سعودی٬ خیابان های آن خالی از خودرو و حتی افراد پیاده است.

البته بحران سوخت تنها درد میلیون ها یمنی در عید قربان سال جاری نیست. با ادامه تجاوزات و محاصره دشمن در شش سال متوالی٬ بیش از 20 میلیون یمنی زیر خط فقر زندگی می نمایند و در سایه افزایش 15 درصدی قیمت مواد غذایی (طبق آخرین گزارش سازمان ملل) حتی از دسترسی به حداقل امکانات زندگی نیز محروم اند. البته این شرایط وخیم برای یمنی ها از ابتدای جنگ ویرانگر این کشور در بیش از 5 سال گذشته وجود داشته؛ اما قیمت کالاها در بازارهای داخلی یمن چند روز قبل از عید قربان به نسبت سال گذشته 50 درصد افزایش یافته است.

مقامات صنعا در کوشش برای کاهش میزان درد و رنج های مردم اعلام نموده اند که نیمی از حقوق کارمندان دولت را پرداخت کند. این اتفاق در سایه فشارهای سازمان ملل برای جلوگیری از فرایند پرداخت حقوق کارمندان یمنی که به وسیله حساب ویژه حقوق کارمندان در شعبه بانک مرکزی حدیده انجام می شود٬ افتاده است.

در خلال روزهای گذشته وزارت دارایی در دولت نجات ملی یمن بیش از 8 میلیارد ریال از حساب مذکور برداشت و از این طریق نیمی از حقوق کارمندان را پرداخت کرد که با نارضایتی سازمان ملل روبرو شد.

به همین دلیل یک منبع مسئول در دولت نجات ملی یمن این موضع سازمان ملل را محکوم و افشا کرد که شورای عالی سیاسی یمن پیشنهادهایی از جانب سازمان ملل مبنی بر توقف پرداخت حقوق کارمندان دولت در قبال آزادسازی کشتی های حامل سوخت دریافت نموده بود که از جانب مهدی المشاط رئیس این شورا رد شد.

پیش از این دولت صنعا از سازمان ملل خواسته بود تا بر فرایند فعالیت بانکی در یمن نظارت داشته و در برطرف درد و رنج کارمندان دولت جدی باشند؛ درحالی که مارتین گریفیتس فرستاده سازمان ملل به یمن با وجود امتیازاتی که دولت نجات ملی یمن از دو سال گذشته در اختیار وی قرار داده٬ هیچ جدیتی از خود در این زمینه نشان نداده است.

در حالی که صنعا و استان های تحت سیطره دولت نجات ملی از انواع بحران ها به ویژه بحران سوخت رنج می برند٬ خسارت های ناشی از سیل در دوره اخیر به ویژه در استان حدیده و حجه در حال افزایش است. طبق گزارش منابع محلی بیش از هزار خانواده فقیر در حومه حدیده دچار آسیب های ناشی از سیل شده و ده ها خانه در این منطقه به اضافه خسارت هایی که به مزارع کشاورزی و اردوگاه آوارگان در حجه وارد آمده٬ شده اند. به همین دلیل ده ها تن از فعالان اقدام به ایجاد یک کمپین برای یاری به مردم این مناطق نموده اند.

منبع:الاخبار

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 31 شهریور 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: encaria.ir شناسه مطلب: 1272

به "یمن، مردمی که برای ششمین سال متوالی نمی توانند عید قربان را جشن بگیرند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "یمن، مردمی که برای ششمین سال متوالی نمی توانند عید قربان را جشن بگیرند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید