انتشار کتاب سفید امور دفاعی چین در عصر جدید

به گزارش دانشنامه آریایی، به گزارش خبرنگاران، چین روز دوم مرداد برابر با 24 ژوییه، کتاب سفید امور دفاعی چین در عصر جدید را منتشر کرد که در آن مشخصات سیاست دفاعی چین در عصر جدید از جمله عدم سلطه گری، عدم گسترش زمین و عدم ایجاد منطقه تحت نفوذ خویش، تشریح شد. در این کتاب سفید بر ضروری و حتمی بودن وحدت چین تاکید شده و به تجزیه طلبان تایوان هشدار جدی داده شد.

انتشار کتاب سفید امور دفاعی چین در عصر جدید

با تور چین سفری فراموش نشدنی را تجربه کنید.

در این کتاب سفید برای نخستین بار سیاست دفاعی چین در عصر جدید که ماهیت آن به طور واقعی دفاعی است، تشریح شد. وو چیان سخنگوی وزارت دفاع چین امروز در نشست خبری شورای دولتی کشور تاکید نمود: ارزشمند دانستن صلح یکی از سنن فرهنگی چین است و سیاست دفاعی چین نیز واقعا از ماهیت دفاعی برخوردار است.

وی اضافه نمود: در این کتاب سفید بار دیگر بر ماهیت دفاعی سیاست دفاعی چین و این که توسعه امور دفاعی چین به منظور جوابگویی به احتیاجهای امنیتی مشروع کشور صورت می گیرد و منجر به تقویت نیروهای صلح دوست جهان خواهد شد تاکید شده است. این کتاب سفید با تشریح سیاست دفاعی چین به جهان نشان داده است که چین به هیچ وجه به دنبال سلطه گری نیست و راستا سنتی سلطه گری در پی قدرتمند شدن را نمی پیماید و به هرحدی که توسعه می یابد، تهدیدی برای هیچ کشوری نخواهد بود و به دنبال ایجاد منطقه تحت نفوذ خود نیز نخواهد بود.

در این کتاب سفید درباره امنیت کشور نوشته شده است، امنیت ملی کشور باثبات است اما با چالش های گوناگون مخصوصا چالش های ناشی از فعالیت های تجزیه طلبانه رو به رو است. وی ادامه داد: در کتاب سفید همچنین اضافه شد، حل مساله تایوان و تحقق وحدت کشور جزو منافع پایه ای ملت چین و تکلیف انکارناپذیر کشور در راستای رستاخیز است.

در این کتاب سفید درباره رفت و آمدهای نظامی چین با دیگر کشورها نیز نوشته شده است: چنین رفت و آمدهایی بین چین و 150 کشور شروع شده و چین نیز بر اساس مشروعیت و عدالت و وظایف بین المللی خود در عرصه امنیت عمومی به جامعه جهانی یاری بیشتری می نماید و سهم بیشتری برای ایجاد جامعه با سرنوشت مشترک بشری ادا خواهد نمود.

وو چیان سخنگوی وزارت دفاع چین با اشاره به جمعبندی وضعیت امنیتی چین و جهان در این کتاب سفید گفت: در این کتاب سفید وضعیت امنیتی چین و جهان در چهار نکته جمع بندی شده است: یک، وضعیت سیاسی راهبردی جهان دچار تغییرات عمیق است؛ دو، وضعیت امنیت آسیا و اقیانوسیه به طور کلی باثبات است؛ سه، نمی توان به چالش های امنیتی پیش روی چین بی اعتنایی کرد؛ چهار، رقابت تسلیحاتی روز به روز شدت می یابد.

در این کتاب سفید از همه کشورهای جهان برای مقابله مشترک با چالش های جهانی و پایبندی بر توسعه صلح آمیز و کوشش برای ایجاد جامعه با سرنوشت مشترک دعوت شده است.

این کتاب سفید همچنین اطلاعاتی درباره نوسانات بودجه نظامی چین از سال 2012 به این سو را در بر دارد که نشان می دهد درمقایسه با دیگر کشورهای قابل طرح جهان، نسبت بودجه نظامی به ارزش فراوری ناخالص کشور چین بسیار پایین است طوری که این رقم در سال های 2012 تا 2017 در چین 1.3 درصد بود در حالی که برای دیگر اعضای دایمی شورای امنیت از جمله آمریکا، روسیه، بریتانیا و فرانسه و حتی هند، این رقم بیشتر است.

در این کتاب سفید همچنین قید شده است: بودجه نظامی کنونی چین نمی تواند جوابگوی احتیاج کشور برای حفظ حق حاکمیت و امنیت و منافع خود و اجرای وظایف بین المللی خود باشد. ژنرال وانگ تای گوا، از بخش پشتیبانی کمیته نظامی مرکزی چین نیز در این باره می گوید: بودجه نظامی چین باید متناسب با سطح توسعه مالی کشور بوده و رشد مناسبی داشته باشد. وی شرح داد: با قدرتمند شدن چین و ارتش چین، جامعه جهانی نیز انتظارات بیشتر از ارتش چین دارد و امیدوار است که این ارتش خدمات بیشتر برای تضمین امنیت عمومی بین المللی ارایه دهد. ارتش چین فعالانه وظایف بین المللی خود را اجرا و در عملیات گوناگون از جمله صلحبانی، تضمین امنیت کشتیرانی و یاریرسانی در هنگام وقوع بلایا شرکت می نماید و این فعالیت ها را در آینده در مقیاس بیشتر ادامه خواهد داد. به علاوه، ارتش چین در حال اطلاعات سازی فعالیت های خود است و به این روند ادامه خواهد داد.

در این کتاب سفید همچنین خبر داده شد که اصلاحات ارتش چین در جریان است و این اصلاحات منجر به کاهش 300 هزار نفری از تعداد نظامیان کشور و رسیدن تعداد به 2 میلیون نفر خواهد شد.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 26 مرداد 1398 بروزرسانی: 7 مهر 1399 گردآورنده: encaria.ir شناسه مطلب: 287

به "انتشار کتاب سفید امور دفاعی چین در عصر جدید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "انتشار کتاب سفید امور دفاعی چین در عصر جدید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید