ایده های خلاقانه برای فست فود (ایده هایی برای جذب مخاطب)
به گزارش دانشنامه آریایی، همان طور که می دانید، برندهای مختلف فست فود روزبه روز در حال گسترش بوده و هر یک نیز در رقابت با سایر برندها در پی ارائه خدماتی متفاوت هستند تا بتوانند سهم بازار مورد نظر را به دست آورند. به همین دلیل، بعضی فست فودها به منظور جذب مشتریان بیشتر، ایجاد مزیتی رقابتی و ارائه محصولاتی مطابق خصوصیات دموگرافیک مشتریان، محصولات سالم تری ارائه می نمایند. در این مقاله، به آنالیز بعضی ایده های خلاقانه برای فست فود به منظور رقابت با سایر برندها، دستیابی به سهم بازاری مناسب و فروش بیشتر خواهیم پرداخت.
حوزه های به کارگیری ایده های خلاقانه برای فست فود
بعضی افراد به نادرستی گمان می نمایند که خلاقیت صرفاً به پخت، تزئین یا ارائه غذایی متفاوت در فست فودها محدود می گردد، در حالی که با به کارگیری خلاقیت در حوزه هایی همچون دکوراسیون، قیمت، خدمات و غیره نیز می توانید مزیتی رقابتی برای برند فست فود خود ایجاد کنید. به همین دلیل، در ادامه بعضی ایده های خلاقانه برای فست فود را مورد آنالیز قرار می دهیم.
ارائه خدماتی متفاوت
در حوزه خدمات به روش های متفاوتی می توانید خلاقیت ایجاد نموده و به عنوان یک مزیت رقابتی مشتریان وفادار بیشتری را جذب کنید و فروش بیشتری را شاهد باشید. برای مثال، بعضی ایده های خلاقانه در زمینه ارائه خدماتی متفاوت عبارتند از:
- تزئین غذا به روشی متفاوت
- استفاده از ظروف خلاقانه
- امکان سفارش غذا با تکنولوژی های رومیزی
- در نظر دریافت هدایایی برای مشتریان وفادار
- برگزاری مسابقات و ارائه بعضی خدمات رایگان برای افراد برنده
- ارسال غذا برای مشتریان در ظروفی دارای تکنولوژی پخش فیلم
- استفاده از تکنولوژی تشخیص چهره برای ثبت اطلاعات مشتریان
- سِرو غذا در ظروفی دارای تکنولوژی پرینت تصاویر به منظور ثبت خاطرات
- استفاده از تکنولوژی جهت ثبت اطلاعات، سفارش و ارائه غذای مورد نظر به مشتریان به منظور کاهش هزینه های مرتبط با نیروی انسانی
نکته: بعضی از این ایده ها تا کنون در ایران مورد استفاده قرار نگرفته اند اما انتظار می رود که این موارد نیز به زودی در ایران اجرایی شوند.
به همین دلیل، نمونه هایی از ایده های خلاقانه در زمینه عرضه سرویس های متفاوت را در قالب تصاویری با هم مرور می کنیم.
تکنولوژی تشخیص چهره مشتریانتکنولوژی پرینترخدمات رایگان برای برندگان مسابقاتبعضی خدمات رایگان برای مشتریان وفادارسفارش غذا با سرویس های رومیزیثبت، سفارش و دریافت اتوماتیک غذابیشتر بخوانید: 30 شغل آزاد پردرآمد ؛ معرفی بهترین ها برای خانم ها و آقایان
ارائه غذایی متفاوت
در حوزه غذا نیز می توان با استفاده از مواد غذایی متنوع، فست فودی متفاوت ارائه کرد که به منزله ایجاد نوآوری برای رقابت با سایر برندهای مطرح فست فود به شمار آید. به همین دلیل، می توان از طعم و مزه های متفاوتی برای پخت استفاده کرد یا حجم مواد به کار رفته در آن ها را تغییر داد. برای مثال، از جمله بعضی ایده های جذاب در ارتباط با ارائه غذایی متفاوت می توان به چند مورد زیر اشاره نمود:
- امتحان کردن اندازه های مختلف از ساندویچ هایی متناسب با احتیاج و اشتهای مشتریان
- استفاده از کیک برای پخت همبرگر به جای نان باگت
- پخت همبرگرهایی متناسب با ذائقه افراد دارای رژیم های گیاهی
- ارائه فست فودهایی با مواد غذایی دریایی به منظور کاهش مصرف گوشت قرمز
- ارائه ساندویچ هایی با نان تهیه شده از مواد بدون پروتئین گلوتن و مناسب برای افراد مبتلا به بیماری سلیاک یا دارای علائم حساسیت به گلوتن
- به کارگیری خلاقیت در تغییر ظاهر غذاهای ارائه شده
- ارائه غذاهایی بدون گوشت یا گیاهی
- استفاده از برگ های سبزیجاتی همچون کاهو به جای نان باگت
- پخت فست فودهای گیاهی و بدون گوشت
- ارسال و ارائه غذا در ظروفی غیر حساس به گرما مانند ظروف خوراکی و …
در ادامه نمونه های خلاقیت در طبخ غذا را مشاهده می کنیم
سرو غذا در ظروف خوراکیهمبرگرهای گیاهیاستفاده از کاهو به جای باگتنوآوری در ظاهر پیتزافست فودهای بدون گوشتارائه دکوراسیونی متفاوت
همان طور که اشاره شد، با به کارگیری خلاقیت در طراحی دکوراسیون فست فود خود و استفاده از المان های جذاب در آن می توانید دست به نوآوری زده و مشتریان بیشتری برای برند مورد نظر جذب کنید. برای مثال، المان هایی را در ادامه آورده ایم که با استفاده از آن ها می توانید دکوراسیونی خلاقانه و متفاوت برای فست فود طراحی کنید:
- چینش میزها و جایگاه ها در فست فود به گونه ای متفاوت
- به کارگیری تکنیک روانشناسی در رنگ ها
- استفاده از گل ها و گیاهان طبیعی و مصنوعی
- و …
بنابراین با استفاده از موارد فوق و همچنین بعضی المان های خلاقانه دیگر می توانید دکوراسیونی متفاوت داشته باشید که همین امر نیز در حفظ آرامش مشتریان، افزایش اشتها و جذب مخاطبان تأثیرگذار است.
در ادامه، توجه شما را به نمونه های جذاب دکوراسیون فست فود جلب می کنیم.
گل ها و گیاهان طبیعی در دکوراسیون داخلیچینش میزها و جایگاه های متفاوتاستفاده از رنگ های مناسبارائه قیمتی متفاوت
در این زمینه نیز می توانید با ارائه قیمت هایی رقابتی در مقایسه با سایر برندهای فست فود، مزیت رقابتی ایجاد کنید. برای مثال می توانید پکیج هایی غذایی با قیمت هایی مناسب ارائه کنید که منجر به فروش بیشتر می شوند. از جمله این ایده ها می توان به موارد زیر اشاره نمود:
- ارائه یک یا چند روز غذای رایگان از منوی غذایی مربوطه برای مشتریان
- قیمت پایین برای پکیج های غذایی مانند فست فود دریایی یا سایر موارد مشابه
- ارائه اشتراک رایگان برای مدت زمانی خاص به عنوان جایزه
- …
جمع بندی
به طور کلی، استفاده از ایده های خلاقانه و به کارگیری نوآوری در بسیاری از زمینه های ارائه خدمات، پخت غذا و … باعث جذب مخاطب و افزایش وفاداری آن ها به برند مورد نظر خواهد شد. به علاوه، صاحبان برندهای مختلف فست فود نیز در دنیای رقابتی امروز باید توانایی انطباق با تغییرات سریع احتیاجهای مشتریان و احتیاجهای بازار را داشته باشند. یکی از معروف ترین و محبوب ترین فست فودهای زنجیره ای ایرانی بدون شک عطاویچ است. دانستن راز موفقیت عطاویچ از زبان مالک این برند برای کسانی که به تازگی وارد این حوزه شده اند خالی از لطف نیست. شما چه ایده هایی را برای راه اندازی فست فود پیشنهاد می کنید؟ دیدگاه ها و تجربیاتتان را با ما و دیگر مخاطبان انگیزه به اشتراک بگذارید.
منبع: مجله انگیزه