آنالیز تفاوت مونتاژ برد الکترونیکی اس ام دی با فراوری برد الکترونیکی PCB 3

به گزارش دانشنامه آریایی، امروزه در دنیای صنعت الکترونیک تحولات بزرگی روی داده است. بردهای الکترونیکی نیز این پیشرفت بی بهره نبوده اند و مونتاژ برد الکترونیکی اس ام دی توانسته با تکنولوژی پیشرفته برای فراوری ارزان در حجم بالا در فراوری ماشین آلات استفاده گردد. در ادامه به آنالیز تفاوت مونتاژ برد الکترونیکی با SMD با فراوری برد الکترونیکیPCB می پردازیم.

آنالیز تفاوت مونتاژ برد الکترونیکی اس ام دی با فراوری برد الکترونیکی PCB 3

برد الکترونیکیPCB چیست؟

PCB مخففPrinted circuit board یک برد مدار چاپی بوده که همه قطعات الکتریکی و الکترونیکی را از طریق یک برد مشترک به هم وصل می نماید؛ به طوری که برق و سیگنال قطعات مختلف از طریق آن جریان می یابند. به بیانی ساده تر، PCB دارای خطوطی بوده که نقطه های مختلف را به یکدیگر اتصال می دهد. فراوری و جانمایی برد الکترونیکیPCB در صفحه مدار چاپی با دست انجام می گردد. لذا روشی مناسب برای انبوه مناسب نیست.

مونتاژ برد الکترونیکی اس ام دی چیست؟

مونتاژ برد الکترونیکی اس ام دی مخفف surface mount device بوده و مناسب فراوری انبوه است. دستگاه به صورت اتوماتیک طبق برنامه داده شده، کار پیاده سازی قطعات را انجام می دهد. در این روش بردهای الکترونیکی به صورت اتوماتیک بر روی برد مونتاژ سطحی لحیم می شوند.

مقایسه مونتاژ برد الکترونیکی اس ام دی با برد الکترونیکیPCB

مونتاژ برد الکترونیکی اس ام دی دقیق تر از مونتاژ و فراوری برد الکترونیکیPCB است. دستگاه مونتاژ SMD قطعات را از قرقره ها گرفته و آنها را به سرعت روی PCB خالی قرار می دهد. در حالیکه مونتاژ برد الکترونیکیPCB به روش سنتی و با دست انجام می گردد.

امروزه مونتاژ برد الکترونیکی اس ام دی پرکاربردتر از مونتاژ برد الکترونیکیPCB است. در این نوع مونتاژ قطعات با نازل های مخصوص به دقت در موقعیت های از پیش معین شده روی خمیر لحیم قرار می گیرند.

قرار دادن قطعاتی مانند مانند BGA و QFN که پایه هایی در کناره ها و روی خود ندارند، با PCB مشکل بوده و از طریق مونتاژ برد الکترونیکی اس ام دی به راحتی قابل لحیم کاری هستند.

همانطور که گفته شد مونتاژ برد الکترونیکی اس ام دی مناسب فراوری انبوه بخاری ها، فن های دمنده و سیستم های نقاله است. در این نوع مونتاژ، پارامترهای لحیم کاری را می توان در تعداد بی نهایت کپی و اجرا کرد.

از ویژگی های دیگر مونتاژ برد الکترونیکی اس ام دی می توان به کیفیت لحیم کاری خوب، هوای گرم برای راهنمایی همرفتی و دمای یکنواخت اشاره نمود. در ادامه ویژگی های این نوع مونتاژ نسبت به PCB به طور خلاصه ارائه می گردد؛

مزایای مونتاژ برد الکترونیکی اس ام دی

  • مقاومت داخلی کم و اندوکتانس داخلی
  • احتیاج کمتر به سوراخ کردن کارت؛
  • اجزای کوچک و سبک؛
  • فراوری گرمای کمتر؛
  • مقاومت بهتر در برابر لرزش مکانیکی؛
  • قابلیت فراوری مدارهای مینیاتوری با مصرف برق کمتر؛
  • امکان استفاده از مونتاژ المان مدار در مونتاژ؛
  • امکان چیدمان المان ها در دو طرف برد الکترونیک در فراوری انبوه؛
  • توانایی لحیم مذاب در مرکز و صاف کردن مواد با کشش های سطحی لحیم مذاب.

نازل ها

با توجه به تنوع روزافزون قطعات نصب سطحی SMD در بازار، انواع مختلفی از نازل ها موجود است. بیشتر نازل ها از خلاء استفاده می نمایند تا قطعه را بین مراحل چیدن به طور ایمن نگه دارند. با این حال، این فقط برای قطعاتی امکان پذیر است که سطح بالایی صاف با عرض کافی دارند. روش جایگزین، یک نازل گیره است که با فشار دادن آن از طرفین، قطعه ای به نام گریپر را گرفته و از خلاء برای فعال کردن مکانیسم گیره استفاده می نماید.

کیفیت مونتاژ برد الکترونیکی اس ام دی

فرآیند فراوری و مونتاژ عناصر الکترونیکی پایه دار تکامل فنی بسیار سریعی نموده است. الکترونیک به این ظرفیت رسیده است که محصولاتی فراوری کند که در تمام جزئیات زندگی قابل استفاده باشد. پیش از این، فرآیند فراوری و مونتاژ قطعات الکترونیکی با پایه کند بود. برای طراحی، کاملاً فضا را اشغال می کرد.

کوچک تر و سریع تر بودن در توسعه مونتاژ برد الکترونیکی اس ام دی از ویژگی های آن محسوب می گردد. در این نوع مونتاژ سرعت کار افزوده شده است. المان های الکترونیکی را می توان در سطح فراوری انبوه با سیستم ربات روی سطح برد نصب کرد. با اس ام دی فرآیند فراوری انبوه، به میزان دلخواه، به سرعت ظهور و پیشرفته است.

منبع: اتاق
انتشار: 20 بهمن 1401 بروزرسانی: 20 بهمن 1401 گردآورنده: encaria.ir شناسه مطلب: 2339

به "آنالیز تفاوت مونتاژ برد الکترونیکی اس ام دی با فراوری برد الکترونیکی PCB 3" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آنالیز تفاوت مونتاژ برد الکترونیکی اس ام دی با فراوری برد الکترونیکی PCB 3"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید