تسهیلات ویژۀ صنایع دستی می خواهید؛ به اصفهان بروید!

به گزارش دانشنامه آریایی، خبرنگاران:بیست و دومین نمایشگاه ملی صنایع دستی در حالی در مجموعه جهانی کاخ موزۀ چهل ستون و دو بخش فروش و تولید برگزارشده است که به خریداران صنایع دستی در این نمایشگاه و با هدف تحریک بازار، تسهیلات ویژۀ وام اعطا خواهد شد.

تسهیلات ویژۀ صنایع دستی می خواهید؛ به اصفهان بروید!

به گزارش ایسنا، در ابتدای ورود به نمایشگاه، قلم زنی هنرمند جوان استان مرکزی توجهمان را جلب می کند و اگرچه هنر قلم زنیِ این استان عنوانی مشابه قلم زنی اصفهان دارد، اما در نقش و روش با قلم زنی اصفهان تفاوت دارد و همین مسئله توجه بسکمک از همشهریانِ ما را نیز به خود جلب کرده است.

لباس های سنتی و فضاسازی برخی غرفه ها و لهجه و گویش های متعددی که هریک به گوشه از ایران رنگارنگ ما تعلق دارد، تضاد آگاهانه ای را به نمایش گذاشته که شناخت و تعامل بیشتر فرهنگ ها را موجب می شود. انواع دوخت بر روی پارچه نیز در غرفه ها چشمگیر است و به بُعد زنانه بودن صنایع دستی تأکید و حضور آن ها در نمایشگاه را پررنگ کرده است.

سوزن دوزی سمنان، پته دوزی کرمان، رودوزی سنتی قزوین، خامه دوزی سیستان و بلوچستان، رشتی دوزی گیلان، خوس دوزی هرمزگان ازجمله این صنایع دستی است که در نمایشگاه ارائه شده است.

محوطه کارگاهیِ برخی غرفه ها و فعالیت تولیدی غرفه داران، مسئله ای است که بسکمک از بازدیدکنندگان را به پرسش و تعامل بیشتر با تولیدکنندگان وامی دارد و باعث می شود که ارزش صنایع دستی را بهتر درک کنند. گردشگران خارجی نیز از این ویژگی نمایشگاه استقبال کرده و به تماشای فرایند تولید صنایع دستی علاقه نشان می دهند و اغلب اوقات تمایل دارند تا با تولیدکنندگان صنایع دستی عکس یادگاری بگیرند؛ همین مسئله نشان دهندۀ اهمیت بیش از پیشِ ترویج گردشگری با محور صنایع دستی است. منبت کاری استان فارس، سفال استان خراسان رضوی، گوهر تراشی استان قم، چیت بافی استان ایلام، معرق کاری استان تهران، احرامی بافی استان خوزستان، قفل سازی استان چهارمحال و بختکمک، گلیمچه استان مازندران، نازک کاری چوب استان کردستان، ورشوسازی، سراجی سنتی، گیوه بافی، گلیم بافی و حکاکی روی چرم نیز از دیگر صنایع دستی ارائه شده در این نمایشگاه هستند.

رستوران های روباز مشهد

رستوران نزدیک حرم مشهد

لیست وسایل سفر به مشهد با اتوبوس

هاجر محمد شریفی، کارشناس امور نمایشگاه های صنایع دستی استان اصفهان دباره این نمایشگاه به ایسنا می گوید: در این نمایشگاه هر استان دو سهمیه دارد که یک سهمیه برای فروش و یک سهمیه برای ورک شاپ به هنرمندان صنایع دستی از هر استان اختصاص یافته و محوطه کارگاهی و ورک شاپ نیز بر اساس نیاز در اختیار هنرمندان استان ها قرار گرفته است.

او ادامه می دهد: هرکدام از 14 شهر و روستای جهانیِ کشورمان از جمله شهر اصفهان همراه با کنندگانی از سایر استان ها غرفه ای در این نمایشگاه دارند و هر استان نیز صنایع دستیِ بومی خود را ارائه می دهد. درمجموع هر 31 استانِ کشورمان در نمایشگاه غرفه دارند و صنایع دستیِ دریایی، خراطی چوب، رودوزی های سنتی، سفال و سرامیک، نمدمالی، گلیم بافی، قلم زنی ازجمله صنایع دستی به نمایش درآمده در این نمایشگاه است.

کارشناس امور نمایشگاه های صنایع دستی استان اصفهان در خصوص تمایز این دوره از نمایشگاه های بین المللی صنایع دستی با دوره های پیشین بیان می کند: وجه تمایز نمایشگاه امسال با دوره های قبل این است که در آن فقط بحث فروش مطرح نیست و بخش تولید زندۀ آثار صنایع دستی نیز مورد تأکید بوده و هدف این است که بازدیدکننده و عموم مراجعان با نحوۀ تولید آثار و صنایع دستی آشنا شوند.

محمدشریفی می افزاید: نمایشگاه های ملی صنایع دستی هرسال در استان ها برگزار می شود و هدف نیز این است که شهروندانی که شاید امکان سفر به سایر استان ها را نداشته اند، بتوانند با صنایع دستی دستی نقاط دیگر کشور آشنا شده و خرید کنند؛ ازاین رو با هدف تحریک بازار و با توجه به اینکه برخی از مردم علاقه مند به خرید صنایع دستی هستند اما امکان خرید ندارند غرفه ای در نمایشگاه مستقر شده است که متقاضیان می توانند با دریافت وام از این غرفه، صنایع دستی موجود در نمایشگاه فعلی را خریداری کنند.

عبدالصمد شهبازی، مدیر صندوق کارآفرینی امید استان اصفهان نیز در خصوص اعطای وام به بازدیدکنندگان بیست و دومین نمایشگاه ملی صنایع دستی توضیح می دهد: افزایش تقاضا برای خرید صنایع دستی ضرورت دارد و ما به همین دلیل شعبه ای در چهل ستون با هدف تحریک تقاضا و کمک به صنایع دستی تدارک دیده ایم. در هفته صنایع دستی و در اصفهان که شهر جهانی صنایع دستی است منابعی را از محل منابع داخلی صندوق کارآفرینی تخصیص دادیم که این منابع تا سقف 20 میلیون تومان و با نرخ تحصیلات 4 درصد و بازپرداخت یک سال ارائه می شود.

او ادامه می دهد: به گفتۀ خودِ متقاضیان، آن ها با صرف زمانی حدود 30 دقیقه تا یک ساعت و بدون معطلی می توانند تنها با یک فقره چک، از وام بهره مند شوند. خریداران با ارائه یک فقره چک صیادی، کارت اعتباری که مختص غرفه های مستقر در نمایشگاه است را دریافت می کنند و از غرفه دارانِ نمایشگاه خرید می کنند. علت تخصیص کارت اعتباری به غرفه های داخل نمایشگاه این است که منابع به صورت هدفمند برای عرضه و خرید محصولات مصرف شود و پول پاشی و توزیع پول صورت نگیرد.

شهبازی اضافه می کند: پیش ازاین نیز در بازار نوروزی که در چهل ستون برگزار گشت شعبه سیار ما مستقر شد و در نوبت های صبح و بعدازظهر و شب تسهیل گریِ لازم برای پرداخت تسهیلات انجام و این طرح به صورت آزمایشی عملیاتی شد. منابع وام در نوروز از محل منابع مشترک وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و صندوق کارآفرینی امید، تأمین و وام به خریداران به صورت کارت اعتباری ویژه خرید صنایع دستی اعطا شد؛ ضمن اینکه نرخ تسهیلات در نوروز 12 درصد بود و مدت زمان کمی برای اولین بار این طرح اجرا شد که استقبال مردم بااین وجود خوب و قابل قبول بود.

مدیر صندوق کارآفرینی امید استان اصفهان در سرانجام تصریح می کند: اقدامات برای اجرای دائمی این طرح در میدان نقش جهان که محل فروش صنایع دستی است، در دست انجام است تا با اعطای وام به مشتریان برای خرید از کسبه ای که در حوزه صنایع دستی فعال هستند و اداره کل میراث فرهنگی آن ها را معرفی می کند، تحریک تقاضا دائمی شود.

به گزارش ایسنا، علاقه مندان می توانند تا 26 خردادماه، صبح ها از ساعت 9 صبح تا 13 و بعدازظهرها از ساعت 16 تا 21 از بیست و دومین نمایشگاه ملی صنایع دستی در کاخ موزه چهل ستون بازدید و خرید کنند.

منبع: توریسم آنلاین
انتشار: 27 خرداد 1402 بروزرسانی: 27 خرداد 1402 گردآورنده: encaria.ir شناسه مطلب: 2389

به "تسهیلات ویژۀ صنایع دستی می خواهید؛ به اصفهان بروید!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تسهیلات ویژۀ صنایع دستی می خواهید؛ به اصفهان بروید!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید