حزب الله و امل چک سفید امضا به حریری نمی دهند

به گزارش دانشنامه آریایی، سعد حریری در حالی رایزنی های مربوط به تشکیل دولت را شروع نموده که هنوز رایزنی های الزام آور پارلمانی برای انتخاب مامور تشکیل کابینه انجام نشده است.

حزب الله و امل چک سفید امضا به حریری نمی دهند

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران به نقل از روزنامه الاخبار سعد حریری نخست وزیر سابق لبنان که اخیرا از نامزد شدن خود برای نخست وزیری جدید این کشور خبر داده است، امروز رایزنی ها برای تشکیل دولت را شروع می نماید. حریری تصمیم گرفته تا رایزنی های خود را جدا از رایزنی های الزام آور مجلسی انجام دهد که البته نتایج آن همچنان نامعین بوده و منتظر ملاقات امروز حریری با رئیس جمهور و رئیس مجلس است.

سعد حریری منتظر سرانجام مهلت 72 ساعته ای که قبل از شروع رایزنی ها برای خود معین نموده بود نماند و روز گذشته با نخست وزیران سابق در کاخ نخست وزیری (در بیت الوسط) ملاقات کرد. امروز نیز پیش از ظهر به ملاقات میشل عون رئیس جمهور لبنان و عصر به ملاقات نبیه بری رئیس مجلس این کشور خواهد رفت.

تا این ساعت هیچ چیز روشن نیست؛ اما در ظاهر به نظر می رسد که حریری تصمیم گرفته تا فرایند قانون اساسی را برعکس طی کند٬ به این صورت که منتظر رایزنی های ضروری مجلسی که طی آن رئیس جمهور مامور تشکیل دولت را معرفی خواهد نمود نمانده است.

در واقع حریری فرایند رایزنی ها برای تشکیل دولت را با روشی بی سابق شروع نموده و معتقد است به عنوان نامزد طبیعی نخست وزیری می تواند رایزنی های مربوط به تشکیل دولت را قبل از رایزنی های انتخاب مامور تشکیل دولت شروع کند! اما رئیس جمهور چگونه با این واقعیت تعامل خواهد نمود؟ آیا با سپردن ماموریت تشکیل کابینه به حریری موافقت می نماید یا رایزنی ها را به تعویق می اندازد؟ راه طولانی است و برخورد این دو نفر با یکدیگر سخت؛ اما هیچ کس نمی تواند پیش بینی کنداز امروز تا پنجشنبه چه اتفاقی خواهد افتاد. طبق ابتکار حریری او میخواهد ریاست دولتی متشکل از افراد متخصص را بر عهده بگیرد. اما هیچ کس نمی داند آیا سایر احزاب با این ساختار موافقت می نمایند یا نه.

یک منبع مطلع از فرایند تشکیل دولت اظهار داشت که نباید در قضاوت این ساختار حریری برای دولت عجله کنیم و باید منتظر نتیجه ملاقات وی با میشل عون باشیم؛ چرا که هنوز کسی توضیحات حریری درباره نوع دولت و تعداد وزرا و توزیع پست ها و اسامی وزرا را نشنیده است؛ بنابراین پیش از پاسخ به این سوالات هیچ کس نمی تواند موضعی اتخاذ کند.

منبع مذکور توضیح داد که حریری نمی توانپ شروطی را که مصطفی ادیب برای ساختار دولت گذاشته بود تکرار کند. ادیب یک شخصیت غیرسیاسی بود و ورود سیاستمداران به دولت و یا حتی ورود دیدگاه آن ها درباره تشکیل دولت را نمی پذیرفت.

اما شرایط حریری متفاوت با ادیب است؛ او یک شخصیت سیاسی است و نمی تواند تشکیل یک دولت تکنوکرات را بهانه کند تا مانع ورود احزاب در فرایند تشکیل دولت و انتخاب وزرا گردد. از سوی دیگر حریری درباره دولت مستقل حرف نزد بلکه گفت متخصصان؛ این یعنی طرف های مربوطه باید وزرایی را معرفی نمایند که در نوع پست وزارتی که بر عهده می گیرند تخصص داشته باشند.

به گفته یکی از منابع ریاست جمهوری٬ دیدگاه حریری مبنی بر اینکه نامزد شدن وی برای نخست وزیری در راستای ابتکار فرانسه است باید دقیقا آنالیز گردد؛ چرا که ابتکار فرانسه از دولتی متشکیل از متخصصان صحبت می نماید و نه دولتی متخصص با نخست وزیری سیاسی.

منبع مذکور در این زمینه به سخن امانوئل ماکرون رئیس جمهوری فرانسه که خطاب به مقامات لبنان گفت ماموریت اداره کشور را به متخصصان بسپارند اشاره نمود؛ بنابراین باید ببینیم حریری ابتکار جدید دارد یا اینکه ابتکار فرانسه را گسترش داده است. آیا سعد حریری آماده مشورت با گروه های مختلف درباره ساختار دولت و اسامی وزرا است؟ تا امروز هیچ چیز معین نشده؛ جز اینکه حریری نامزد طبیعی نخست وزیری است.

تاکید حزب الله و امل بر مواضع قبلی در تشکیل دولت

درباره مواضع حزب الله و جنبش امل نیز باید بگوییم چیزی تغییر ننموده و این دو گروه شیعه تاکید می نمایند امتیازی که به مصطفی ادیب داده نشد به هیچ کس دیگر هم داده نمی گردد. این یعنی آن ها همچنان پایبند به انتخاب وزیر دارایی و سهم شیعیان در دولت و نیز توافق درباره برنامه دولت هستند؛ بنابراین در اصطلاح حزب الله و امل چک سفید امضا به حریری نمی دهند تا او سرنوشت کشور را معین کند و این چیزی است که جبران باسیل رئیس جریان آزاد ملی قبلا به آن اشاره نموده بود.

پیش از این نیز حزب الله تاکید نموده بود که هرگز کاملا در راستا خواسته های صندوق بین المللی پول حرکت نخواهد نمود؛ درحالی که سعد حریری قطعا در خصوصی سازی و افزایش مالیات های ناعادلانه بر مصرف دریغ نمی نماید.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 5 آذر 1399 بروزرسانی: 5 آذر 1399 گردآورنده: encaria.ir شناسه مطلب: 1411

به "حزب الله و امل چک سفید امضا به حریری نمی دهند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حزب الله و امل چک سفید امضا به حریری نمی دهند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید