حمایت از سالمندان ژاپنی با سیستم مراقبت دیجیتال

به گزارش دانشنامه آریایی، ژاپن به عنوان یک کشور پیشرفته جدیدترین فناوریهای نوین را با بخش های بهداشتی و درمانی پیوند زده است تا کیفیت زندگی افراد مسن در این کشور را بالا ببرد.

حمایت از سالمندان ژاپنی با سیستم مراقبت دیجیتال

واقعیت آن است که طی 60 سال گذشته در سراسر دنیا تعداد افراد مسن بالای 60 سال دو برابر شده و همین مسئله مسائل دولت ها را در ارائه خدمات بهداشتی، درمانی و رفاهی برای افراد پیر دو چندان نموده است. ژاپن نیز از این قاعده مستثنی نبوده و پیری جمعیت به یکی از معضلات پرچالش در این کشور پیشرفته تبدیل شده است.

شتاب پیری در این کشور آسیایی نسبت به دیگر نقاط دنیا قابل توجه بوده و طبق آمارهای منتشر شده بیش از یک چهارم جمعیت این کشور بالای 65 سال قرار دارند. اما همین چالش دولت را به سیستم های مراقبتی و بهداشتی فناورانه سوق داده و سیستم مراقبت دیجیتال را به محور استراتژی مراقبتی از بیماران تبدیل نموده است.

در حال حاضر ژاپن آیین نامه جدیدی را به بخش های دولتی و خصوصی ابلاغ نموده است که در پی آن داده های پزشکی تمامی شهروندان به صورت پردازش شده و کاملا ناشناس در اختیار ارگان های بهداشتی و سلامتی قرار می گیرد. با ورود به یکی از بیمارستان های توکیو، انتقال دیجیتال اطلاعات بیماران شروع می گردد.

پرستاران به محض بستری شدن بیمار، سوابق و اطلاعات بیمار همانند فشار خوان، ضربان قلب، دمای بدن و تمامی نتایج آزمایش های بالینی و روش های درمانی را به صورت ناشناس به سرورها انتقال می دهند. داده های ثبت شده به صورت دیجیتال مراقبت های بهداشتی را دقیق تر و کارامدتر می نماید.از طرفی در بیمارستان های این کشور جایگاه های چرخ دار با هوش مصنوعی کنترل شده و مسیرهای حرکت بیماران به صورت دیجیتال معین می گردد. تخت خواب بیماران با کنترل صوتی مدیریت شده و وجود سنسورهای هوشمند در حمام و یا تختخواب افراد مسن زندگی مستقل تری را برای ان ها هدیه می دهد. تمامی اقدامات اجرا شده در حوزه سلامت و بهداشتی افراد مسن در این کشور به صورت دیجیتال اجرا شده و اطلاعات و داده های ثبت شده در سرور مرکزی ثبت می گردد.

توموهیرو کورودا مدیر بیمارستان کیوتو می گوید: ما داده های پزشکی بیماران را جمع اوری می کنیم تا بر اساس آن تمامی بیماریها در جامعه مسن این کشور تحت کنترل گرفته و درمان ویژه ای را برای ان ها در نظر بگیریم.

اروین بوتینگر ، رئیس مرکز بهداشت دیجیتال انستیتوی هاسو پلاتنر در آلمان نیز می گوید: من از آنچه در ژاپن اتفاق می افتد بسیار تحت تأثیر قرار گرفته ام؛ چرا که مزایای استفاده از هوش مصنوعی برای رفاه شهروندان و بهبود مراقبت های بهداشتی و بهبود سلامت در این کشور بسیار مشهود بوده و رفاه بهداشتی و مراقبتی ویژه ای را برای شهروندان این کشور به ارمغان اورده است.

در هر صورت دولت ژاپن با معضل بزرگی همانند پیری جمعیت در این کشور به گونه ای هوشمندانه روبرو شده و کوشش نموده است تا با فناوریهای نوین مسائل برآمده از جمعیت مسن این کشور را تحت کنترل گرفته و راه حلی دیجیتال برای کنترل سلامتی و مراقبت های بهداشتی در این کشور ارائه دهد.

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 28 آذر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: encaria.ir شناسه مطلب: 625

به "حمایت از سالمندان ژاپنی با سیستم مراقبت دیجیتال" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حمایت از سالمندان ژاپنی با سیستم مراقبت دیجیتال"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید