خبرنگاران زور ستاد تنظیم بازار به قیمت مرغ نمی رسد

به گزارش دانشنامه آریایی، اصفهان- خبرنگاران- در حالی مرغ در سطح شهر اصفهان کمیاب است یا به قیمت آزاد عرضه می گردد که مسوولان ستاد تنظیم بازار استان، پیش از عید، بستن صفوف طویل برای خرید مرغ را ناشی از تب و تاب کاذب مردم دانسته و اعلام کردند که قیمت مرغ در ایام نوروز کاهش خواهد یافت و عرضه آن فراوان خواهد شد.

خبرنگاران زور ستاد تنظیم بازار به قیمت مرغ نمی رسد

به گزارش خبرنگاران، در روزهای آغازین سال نو در حالی تب و تاب و صف های طولانی خرید مرغ را شاهد هستیم که به گفته مسوولان استان اصفهان، کمبودی در این زمینه وجود ندارد و صف های طولانی آن هم در شرایط کرونایی صرفا ناشی از احتیاج کاذبی است که مردم در خود احساس می نمایند وگرنه جای نگرانی برای خرید مرغ و قیمت آن وجود ندارد و نرخ آن در ایام نوروز کاهش خواهد یافت.

چندی پیش، سخنگوی ستاد تتنظیم بازار استان مسائل مرغ در اصفهان را بدلیل کمبود مرغ در تهران عنوان و بیان کرد: بخشی از مرغ زنده استان به تهران حمل و همین امر باعث افزایش قیمت مرغ در اصفهان شده است.

این مقام مسوول به رسانه ها گفته بود: در روزهای آینده در شهرستان های استان مرغ با قیمت مُصوب در چارچوب طرح نظارت به فور عرضه می گردد و هر کیلوگَرَم مرغ گَرم به قیمت مُصوب 21 هزار و 500 تومان و هر کیلوگَرَم مرغ مُنجمد به قیمت مُصوب 15 هزار و 500 تومان در فروشگاه های عظیم زنجیره ای، تعاون و رفاه عرضه خواهد شد.

از طرفی، سیدحسین قاضی عسگر معاون هماهنگی امور مالی و توسعه منابع استانداری اصفهان نیز از کشتار یکهزار و 200 تُن مرغ در استان خبر داده و تاکید نموده بود که با توزیع آن در 600 نقطه استان، قیمت مرغ کاهش پیدا می نماید.

همه این وعده ها در حالی در جلسات، شوراها و ستادهای مختلف توسط مسوولان مطرح شده است که مردم استان برای تامین گوشت، مرغ و سایر مایحتاج خود، هنوز رنج ایستادن در صف های چندساعته را بر قول و قرار مسوولان ترجیح می دهند زیرا تجارب عینی مردم ثابت نموده که افسار کنترل قیمت ها و مایحتاج عمومی از کف نظارتی مسوولان خارج شده است.

مسوولان ستاد تنظیم بازار استان اصفهان معتقدند: سال جاری تا قبل عید بیش از 800 تُن مرغ برای این ایام تهیه کردند معهذا اتفاق جدید این است که مردم الگوی خرید خود را نسبت به سال های گذشته تغییر داده و تقریبا 2 تا 3 برابر سال های قبل مرغ خریداری نموده اند.

البته در حالی مسوولان چنین اظهار نظری می نمایند که مردم بخاطر افزایش قیمت مرغ نسبت به سال های گذشته قدرت کمتری برای خرید داشته و بسیاری از خانواده ها یا اصلا مرغ نخریده اند یا تنها توانسته اند در حد مایحتاج ایام نوروز خود 2 تا 3 مرغ آن هم به قیمت 28 هزار تا 30 هزار تومان تهیه نمایند.

ناگفته نماند که توزیع مرغ در فروشگاه های زنجیره ای و تحت نظارت ستاد تنظیم بازار محدودیت فروش دارد و مردم اگر متقاضی خرید به نرخ دولتی باشند بیش از 2 عدد مرغ نمی توانند خریداری نمایند لذا علی الاصول امکان ذخیره بیش از آنچه احتیاج کاذب عنوان می گردد در شرایط حاضر برای مصرف نمایندگان مقدور نیست.

از سوی دیگر، فروشندگان بازار آزاد هم مدعی اند که مرغ را به قیمت آزاد خریده و آن را باید با قیمت متفاوت بفروشند و گرانی مرغ ناشی از خرید آزاد از مبداء است و ربطی به فروشندگان ندارد.

اما اصل ماجرا چیست که مسوولان می گویند مرغ هست و ارزان می گردد و مردم می گویند مرغ نیست و نمی توانند آن را خریداری نمایند؛ بخصوص اینکه قیمت ها برغم همه کنترل ها و قول و قرارها برای کاهش قیمت، در این ایام همچنان رو به صعود است.

در گذشته، مردم در این ایام، چندین برابر شرایط جاری مرغ می خریدند و در پارک ها و بیشه زارها، اغلب جوجه می خوردند یا در رستوران ها مرغ سفارش می دادند اما مستندات و مشاهدات جاری، خلاف این رویه را نشان می دهد زیرا با توجه به شرایط مبتلابه کرونایی و کمبود مرغ در بازار، ترجیحات غذایی مردم نیز تغییر یافته و بر این اساس 2 گزینه احتمالی این است که مرغ کشتار شده یا احتکار و قاچاق می گردد یا مردم زیاد پولدار شده و زیاد خریداری نموده اند اما میلی به خوردن مرغ ندارد.

*مشکل توزیع مرغ

مدیر توسعه بازرگانی جهاد کشاورزی استان اصفهان در این پیوند گفت: میانگین مصرف روزانه اصفهان در حالت عادی 450 تُن مرغ آماده طبخ است که در مواقع افزایش میزان تقاضا حدود 530 تُن می گردد در حالی که در یک ماه گذشته 800 تُن مرغ در استان کشتار شده است.

فرهاد حاجی مرادی اضافه نمود: یکهزار و 200 تُن مرغ در شب 28 اسفند گذشته؛ کشتار شده و آمار تولید هفته های گذشته نیز بیش از مصرف بوده است.

این مقام مسوول معتقد است: اشکال کار در حجم کاذب تقاضاست زیرا صدا و سیما و شبکه های اجتماعی، فرایند کمبودها و تکوین صف ها را نشان می دهند در حالی که اکنون میزان تولید خوب است اما تقاضا بالاست و این شرایط بر اساس قانون عرضه و تقاضا قابل توجیه است.

حاجی مرادی ادامه داد: ما 17 کشتارگاه در استان اصفهان داریم که حداقل شبی 600 تُن کشتار دارند و میزان تولید خوب است اما مشکل مربوط به بخش توزیع و نظارت است که از یکسو از سازمان صمت آغاز می گردد و از سوی دیگر تا اصرار برای اجرای شبکه رهتاب ادامه دارد.

*در شهر چه می گذرد؟

امروز در حالی چهارمین روز از سال جدید را پشت سر می گذاریم که دیگر نه از تب و تاب شب عید خبری هست و نه قیمت مرغ کاهش داشته اما مردم همچنان در پی مرغ دولتی باید از این مغازه به آن مغازه سر بزنند تا بلکه مرغ ارزانتر از نرخ آزاد خریداری نمایند.

مشاهدات میدانی خبرنگار خبرنگاران از سطح بازار اصفهان بیانگر این است که بسیاری از مرغ فروشان این شهر مغازه های خود را بسته اند و معدود مغازه های فعال هم، مرغ تولید شمال را به قیمت کیلویی 38هزار تومان می فروشند که عملا برای مردم کم درآمد، مقرون به صرفه و قابل حصول نیست.

ماجرا وقتی جالبتر می گردد که ستاد تنظیم بازار استان برای خرید آسان بخصوص مرغ منجمد، به مردم توصیه می نماید که مرغ مورد احتیاج خود را بصورت اینترنتی به وسیله سامانهرهتاب خریداری نمایند که این کار هم برای همه مردم مقدور نیست زیرا برای دسترسی و ثبت نام در این سامانه، افراد متقاضی باید سواد رایانه ای داشته باشند تا بتوانند مشخصات و درخواست خود را ثبت نمایند.

مسوولان مدعی اند: بسیاری از مردم از سامانه رهتاب بعنوان راه چاره هوشمندانه تنظیم الکترونیکی بازار استفاده می نمایند و یک میلیون و 945 هزار و 824 مشتری نیز در این سایت عضویت دارند اما بسیاری از مصرف نمایندگان در پاسخ به خبرنگار خبرنگاران از وجود چنین سامانه ای اظهار بی خبری و برای تهیه مرغ مصرفی خود به مغازه های محلی و آشنا مراجعه می نمایند و بطورکلی این سایت، راه چارهی منطقی برای خرید مرغ نیست.

یک شهفرایند اصفهانی که برای خرید مرغ به یک مغازه در خیابان شیخ بهایی مراجعه نموده است، گفت: امروز چند خیابان را طی کردم تا به یک مرغ فروشی باز رسیدم، زیرا چندین مغازه مرغ و ماهی فروشی واقع در محدوده محل سکونت ما، مرغی برای عرضه نداشتند و این مغازه هم که دایر است مرغ را به نرخ آزاد می فروشد.

حسن زارعان اضافه نمود: فردا مهمان دارم و امروز برای تهیه مرغ مراجعه کردم که قیمت آن مقرون به صرفه نیست اما برای حفظ آبرو باید به قیمت گران هم که شده، مرغ مورد احتیاجم را خریداری کنم و دست پُر به خانه برگردم.

این مرد میانسال که از شرایط بازار مرغ بسیار شاکی است، اضافه نمود: قبل از عید، مراجعه نکردم به این امید که با گذشت چند روز از ایام عید، قیمت مرغ کاهش یابد اما اکنون هم نه تنها مرغ به نرخ دولتی وجود ندارد بلکه مرغ فروشان سطح شهر نیز یا تعطیل هستند یا مرغ خود را به نرخ آزاد عرضه می نمایند.

زارعان تاکید نمود: توانایی خرید غذای آماده را هم ندارم چرا که هر پُرس غذای آماده شامل برنج و مرغ بیش از قیمت یک مرغ 2 کیلوگرمی به قیمت آزاد درمی آید.

*آیا مرغ در اصفهان قاچاق یا احتکار می گردد؟

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت اصفهان در پاسخ به این سووال خبرنگاران که مرغ ها کجا می رود که مسوولان می گویند سه برابر احتیاج تولید شده اما مردم یا باید با مضیقه، آن را در صفوف طولانی یا به قیمت آزاد تهیه نمایند یا اصلا مرغی در بازار برای خرید وجود ندارد، گفت: تمهیدات پیشگیری از احتکار و قاچاق مرغ از استان، انجام و سامانه رصد سیستم مرغداری ها نیز فعال شده است.

ایرج پیروز اضافه نمود: درصد کمی مرغ از استان خارج می گردد اما ستاد تنظیم اعلام نموده است که کسی مرغ را از استان خارج نکند در غیر این صورت محموله در حال خروج توقیف و به حراج گذاشته می گردد.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت اصفهان توضیح داد: ما در ستاد تنظیم بازار موظفیم 10 تا 20 درصد از کالاها را مدیریت و با تزریق به موقع در بازار، کمبودها را رفع کنیم و در این زمینه هم جلسات مختلفی برای تنظیم بازار و کمیته تخصصی در ذیل ستاد تنظیمی بازار منعقد نموده ایم.

وی اضافه نمود: بحث اصلی این است که در ازای نهاده هایی که به صورت یارانه ای در اختیار مرغداریها قرار می گیرد، آنها باید مرغ یارانه ای تحویل دهند.

پیروز توضیح داد: جهاد کشاورزی تنها توانسته است بخشی از این کار را مدیریت کند که دلیل آن هم تعداد زیاد واحدهای مرغداری و میزان نهاده های استان بوده که در اختیار مرغداریها گذاشته شده است.

وی در پاسخ به اینکه آیا افرایش قیمت مرغ و عدم کنترل آن موجب افزایش تقاضا شده است یا خیر؛ گفت: ما معتقد به وجود تقاضای کاذب در بازار هستیم اما بدلیل محدودیت های این ایام و تغییر نرخ ها، مردم نگرانند به همین دلیل هم چند برابر احتیاجشان خریداری می نمایند زیرا بیم آن را دارند که این کالا در هفته های بعد هم کمبود پیدا کند یا افزایش قیمت داشته باشد.

این مقام مسوول در پاسخ به اینکه آیا تلقی مردم از گران شدن متوالی قیمت مرغ، غیرواقعی و واهی است، اظهار عقید کرد: مردم بر اساس ذهنیت خود خرید می نمایند و من نمی توانم بگویم که اشتباه می نمایند یا نه ولی ما انتظار داریم که رسانه های استان خیال مردم را از نظر تامین کالاهای مورد احتیاجشان راحت نمایند.

وی اعلام کرد: شاید در استان های دیگر چنین نباشد اما کالاهایی مانند مرغ، برنج، شکر و قند در استان ذخیره شده است و حتی میوه شب عید را هم تامین نموده ایم.

پیروز گفت: نرخ مرغ مُنجمد 15 هزار تومان و مرغ گرم 21 هزار و 500 نرخگذاری شده که البته نرخ مرغ رده بندی دارد و بسته به عملیات تولید، قیمت ها متفاوت است، مثلا مرغ سبز و زربال که کیفیت متفاوت و با ماشین آلات پیشرفته تولید شده است؛ قیمت بالایی دارد.

به گزارش خبرنگاران؛ در هر حال صحبت های مسوولان و دست اندرکاران تنظیم بازار استان اصفهان مبنی بر اعمال نظارت و کنترل روی نظام توزیع و ثابت نگداشتن قیمت مرغ با آنچه که در عمل در سطح شهرهای استان اتفاق می افتد تا بدست مصرف نماینده برسد، مُتناقض است.

مرغی که مسوولان می گویند هست و ارزان می گردد و مرغی که مردم می گویند، نیست و گران است و دوگانگی حرف تا عمل مسوولان دایر بر تولید 2 الی 3 برابری مرغ در استان از یکسو و نبود وافر مرغ در بازار و تضییق خرید صفی آن از سوی دیگر، همه و همه نشانگر این است که مسوولان حوزه نظارت باید آنالیز نمایند که مرغ از کدام مجاری توزیع می گردد که بدست مردم و مصرف نماینده نمی رسد.

در حالی که پس از ایام نوروز، ماه رمضان را هم در پیش رو داریم این سووال مطرح می گردد که آیا قرار است بازهم مردم برای سفره های افطاری خود ساعت ها برای خرید مرغ در صفها انتظار بکشند و مسوولان بازهم، مصرف نمایندگان را به جو زدگی، احتیاج کاذب و تشکیل بی دلیل صف های طولانی متهم نمایند!؟

منبع: ایرنا
انتشار: 28 فروردین 1400 بروزرسانی: 28 فروردین 1400 گردآورنده: encaria.ir شناسه مطلب: 1694

به "خبرنگاران زور ستاد تنظیم بازار به قیمت مرغ نمی رسد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران زور ستاد تنظیم بازار به قیمت مرغ نمی رسد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید