خبرنگاران سال تحصیلی و واقعیات مجازی پیش رو

به گزارش دانشنامه آریایی، تهران- خبرنگاران- تداوم حضور کرونا باعث شده تا مسئولان آموزشی اعلام نمایند سال تحصیلی پیش رو غیرحضوری برگزار خواهد شد. این شرایط نگاه ها را دوباره به سمت واقعیات آموزش مجازی دوخته است.

خبرنگاران سال تحصیلی و واقعیات مجازی پیش رو

اگر علاقمند به دریافت بهترین خدمات تحصیل در انگلیس هستید با ما همراه شوید، با مجری مستقیم ویزای تحصیلی انگلیس، با دریافت مشاوره رایگان از مجربترین تیم مهاجرتی انگلستان، بهترین مسیر را به سوی دانشگاه های انگلیس انتخاب کنید.

موضوع فعالیت مدارس مجازی با وجود سابقه نه چندان طولانی صندلی مناسبی در ساختار آموزش در سراسر جهان پیدا نموده است. این امر نه تنها به خاطر رشد و پیشرفت در عرصه تکنولوژی های آموزشی در جهانی مدرن است، بلکه گاه وقوع رویدادها و تحولات غیرمنتظره، زمینه ای را برای تغییر سبک های زندگی افراد ایجاد می نماید. آنچنان که شاهد هستیم در چند ماه اخیر این کار را ویروسی کوچک به نام کرونا با همه کشورها کرد. کووید 19 نه تنها بر جنبه های مالی، سیاسی و روابط بین الملل تاثیر گذاشت، بلکه به لحاظ اجتماعی و فرهنگی نیز تحولاتی ایجاد کرد.

به این ترتیب کرونا سبک های زندگی را تغییر داد و عادتواره های جدید را جایگزین عادت ها و الگوهای پیشین کرد. اگر تا قبل از آن در بسیاری از کشورها خصوصا کشورهای در حال توسعه بسترها و زیرساخت های آموزش مجازی فراهم نبود، این ویروس بسیاری از دولت- ملت ها را مجبور کرد خود را به سرعت به راستا کشورهای توسعه یافته برسانند، مقدماتی را فراهم و بحث آموزش را با وجود شرایط سخت ادامه دهند. اما این شیوه آموزشی نیز مانند بسیاری از امور با مزایا و چالش هایی رو به رو است که در این گزارش به آنها اشاره می کنیم.

تاریخچه آموزش مجازی

تحقیقاتی که در زمینه آموزش های مجازی اجرا شده است، نشان می دهد که شروع این شیوه جدید آموزشی به سال های دهه 1970 میلادی باز می گردد. ورود رایانه های شخصی طی آن دهه به بازارها و گسترش بسیار سریع استفاده از آنها بر توسعه این تحقیقات افزوده است. اما توسعه واقعی روش آموزش مجازی از دهه 1990 به بعد همزمان با جهانی شدن شبکه اینترنت اتفاق افتاده است. اینترنت به دلیل کاهش هزینه، زمان و بُعد مکان و سرعت بخشی به کارها و ... در تمام زمینه های آموزشی، تجارت و سایر امور ارتباطاتی صندلی ویژه ای دارد. این فرایند رو به رشدی که سبب تغییرات زیادی در زندگی شده است، جامعه جهانی را نیز به سمت آموزش از راه دور سوق می دهد و این امر را ضروری ساخته است.

مزایای آموزش مجازی

از مهمترین مزایای تغییر از آموزش سنتی به آموزش مجازی حرکت از معلم محوری به شاگردمحوری است. در آموزش مجازی بطور واضح، فراگیر خود مسوول تمام کارهایش از قبیل انتخاب دروس، انتخاب ساعات مطالعه، ارزشیابی و.. است. از طرفی انعطاف پذیری و حذف ترددهای بی مورد و پرهزینه برای شرکت در دوره های آموزش از مهمترین آنها به شمار می آید. همچنین هزینه های برگزاری دوره های آموزش مجازی گران نبوده و با استفاده از نرم افزارها و ابزارهای موجود می توان اقدام به برگزاری این دوره ها کزد. فراگیران قادر به تنظیم آهنگ یادگیری با توجه به شرایط خود هستند. بیشتر برنامه های آموزش مجازی را می توان در زمان احتیاج به آن استفاده کرد.

از طرفی آموزش مجازی از متغیرهای زمان و مکان مستقل است. وقتی مطالب به صورت متن، تصویر، صدا و حرکت ارائه می گردد، دیگر احتیاج کمتری به یادداشت برداری با کاغذ و قلم است که خود باعث صرفه جویی در فراوری چنین وسایلی است و ضمناً این گونه برنامه ها از جذابیت بیشتری برای مخاطب برخوردارند. آموزش الکترونیکی باعث افزایش قدرت نگه داری اطلاعات در فراگیران می گردد که در این راستا از عناصر متفاوتی نظیر صوت، تصویر، امتحانات کوتاه مدت و تعامل با فراگیر و سایر موارد برای تاکید مجدد در فراگیری هدفمند استفاده می گردد. در صورتی که فراگیران یک بخش از یک مطلب را فرانگیرند می توانند در زمان مناسب به آن رجوع نموده و آن را فرا گیرند.

آموزش مجازی بی ایراد هم نیست

نگرانی عمده استفاده از آموزش مجازی دور شدن از روابط انسانی و حرکت به سوی جهانی مجازی است. کاهش ارتباط رو در رو با معلم باعث اضطراب در برخی از فراگیران می گردد. برنامه های آموزش مجازی یا الکترونیکی کنونی از کیفیت لازم برخوردار نیست. عدم وجود زیرساخت های لازم برای آموزش مجازی با یاری اینترنت از قبیل محدودیت در پهنای باند که باعث کارایی کمتر در صدا، ویدیو و تصاویر محرک می گردد، باعث اتلاف وقت می گردد.

همچنین عدم حضور فیزیکی و استفاده از زبان تن برای دادن پس خوراند و عدم کنترل کافی و دقیق استاد بر کلاس درس از معایب آموزش الکترونیکی دانسته شده است.

نداشتن گوشی اندروید برای خانواده های بی بضاعت، خود سبب خواهد شد فاصله طبقاتی به فاصله آموزشی و تبعیض منجر گردد و کیفیت آموزشی پایین تر بیاید و این فضا همچنان جدی گرفته نگردد.

نکته دیگر مفاد آموزشی است. مفاد آموزشی در آموزش مجازی با آموزش سنتی کاملا متفاوت است و با همین مفاد اگر بخواهیم آموزش مجازی راه بنیدازیم اشتباه محض خواهد بود. مفهوم آموزش مجازی تنها تبدیل متون درسی سنتی به کامپیوتری نیست در آموزش مجازی40 یا 50 درصد متن آموزشی از طرق استاد ارائه می گردد و بقیه درس به وسیله همکاری و ارتباط دانشجویان مشخص و تدوین می گردد. یعنی موضوع اصلی را استاد می گوید و بقیه موارد به وسیله ایده ها، کارها، پژوهش ها و تحقیق های خود دانشجویان تکمیل می گردد.

آموزش آنلاین، کیفیت تدریس حضوری و رو در رو را نداشته و محقق شدن هدف تدریس را در زمان تدریس نمی توانیم مشاهده کنیم و نقطه فرار از تکالیف را در بر دارد. همچنین دامنه اختیار معلم محدود بوده و وقت بسیاری می گیرد. برای خانواده ها و معلمان هم هزینه بر است و باعث می گردد دانش آموزان بیشتر در جهانی مجازی سیر نمایند و سوء استفاده ها و بدآموزی هایی به دنبال دارد. از سویی دیگر، کنترل خانواده های کم سواد بر فرزندان هم خواه، ناخواه کمتر می گردد و در صورت عدم رعایت امنیت فضای مجازی و عدم وجود آموزش و آگاهی کافی از مسایل امنیتی، تبعاتی گاه جبران ناپذیر به وجود خواهد آورد.

در سرانجام می توان گفت ارتباط عاطفی بین معلم و شاگرد در این سبک از آموزش کمتر است. بدون در نظر دریافت زیر ساخت های آموزش مجازی و اهداف آن، نمی توان به پیاده سازی و اثربخشی آن امیدوار بود. ضروری است قبل از هر گونه تصمیم گیری این زیر ساختارها را شناسایی و سپس نسبت به پیاده سازی آن در راستای اهداف آموزش مجازی اقدام نمود.

منبع: ایرنا
انتشار: 19 مهر 1399 بروزرسانی: 19 مهر 1399 گردآورنده: encaria.ir شناسه مطلب: 1311

به "خبرنگاران سال تحصیلی و واقعیات مجازی پیش رو" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران سال تحصیلی و واقعیات مجازی پیش رو"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید