خسارت 80 میلیارد تومانی کرونا به ناشران و چاپخانه داران

به گزارش دانشنامه آریایی، برآورد های اولیه از خسارت بالغ بر 80 میلیارد تومانی به صنف ناشر و کتابفروش و چاپخانه دار در دو ماه اخیر خبر می دهند

خسارت 80 میلیارد تومانی کرونا به ناشران و چاپخانه داران

جهت دریافت خدمات اجرای انواع روف گاردن با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. روف گاردن و بام سبز با بهترین قیمت و بهترین کیفیت را از ما بخواهید.

به گزارش گروه فرهنگی خبرنگاران، دولت حسن روحانی که رفتار و برخورد او با موضوع کرونا و نیز آینده کسب و کار ها و چرخه اقتصادی کشور به دنبال شیوع کرونا عملکرد پرانتقاد و سوال برانگیزی را داشته است، در حالی طی روز های گذشته فرمان بازگشایی و شرایط سفید برای اصناف را صادر نموده است که بسیاری از صنوف به دنبال شرایط اقتصادی آسیب دیده و حتی به تعبیری له شده خود در اسفند و فروردین ماه خواهان حمایت و یاری اقتصادی و تسهیلات از او دارند.

هنوز به طور معین معلوم نیست که استراتژی دولت در مواجهه با این سیل از تقاضا چطور خواهد بود هر چند که می توان از فرجام وعده هایی که برای بازسازی مناطق زلزله زده کرمانشاه و سیل زده نوروز 98، حدس زد که این بار نیز شرایط چیزی عجیب و متفاوتی نخواهد بود جز اینکه مدیران و صنوف بتوانند از گرده دولت کار بیشتری کشیده و او را برای همراهی و کارایی بیشتر در راستا تازه ای قرار دهند.

اصناف نشر که روز گذشته در گزارشی که در همین جا منتشر شده (اینجا بخوانید) درباره شرایط اقتصادی عجیب حاکم بر آن ها صحبت به میان آمد و از کاهش فروش 90 درصدی آن ها طی دو ماه اخیر گزارش داده شد روز سه شنبه چشم انتظار نتیجه جلسه ای هستند که در وزارت کشور و از سوی ستاد ملی کرونا برگزار می گردد تا درباره سرنوشت این حمایت تازه بحث، تبادل نظر و شاید تصمیم گیری گردد.

در این میان صنف ناشر و کتابفروش شاید دلهره ای بیشتر از سایر اصناف داشته باشند. از سویی اگر نبود پیگیری مدیران ارشد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نام آن ها در فهرست مشاغل آسیب دیده از کرونا قرار نمی گرفت و از سوی دیگر در فهرست های آینده منتشر شده درباره مشاغلی که اجازه فعالیت داشته یا ندارند، نامی از آن ها به چشم نمی خورد! و به تازگی نیز در قالب بسته حمایتی کرونا با این موضوع روبرو شده اند که دولت اعلام نموده سه ماه پرداخت حق بیمه تأمین اجتماعی و قبوض آب و برق و گاز را می توانند با تأخیر پرداخت نمایند و این به تعبیر رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان به معنای سرانجام فعالیت این صنف است.

ایوب دهقانکار مشاور اجرایی معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی وقت درباره علت بی مهری اینچنینی به صنف نشر که مورد سوال قرار می گیرد به خبرنگار مهر می گوید: واقعیت این است که خود دولت نیز هنوز در مواجهه با یک پدیده تازه است و طبیعی است که بعضی از اقدامات شاید با انتظارات فاصله داشته باشد. با این همه روز سه شنبه جلسه ای در راستای آنالیز بند شش مصوبه ستاد ملی کرونا که موضوع آن حمایت از کسب و کار های آسیب دیده است در وزارت کشور شرکت کنیم.

وی در همین زمینه به این نکته نیز اشاره نمود که بر اساس برآورد اولیه اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران و نیز چاپخانه داران رقمی بالغ بر هشتاد میلیارد تومان خسارت به صنف ناشر و کتابفروش و موزع و چاپخانه دار در ماه اسفند سال گذشته و فروردین ماه جاری وارد شده است که این موضوع در جلسه فوق مطرح خواهد شد و منتظریم ببینیم ماحصل رایزنی ها و تبادل نظر های ما در این نشست به چه نتیجه ای منجر می گردد.

دهقانکار همچنین از رایزنی همزمان اصناف و اتاق اصناف با وزارت صمت برای پیگیری همین موضوع اطلاع داد و گفت: در این جلسه که شاید لازم گردد در چند نوبت برگزار گردد درباره سرفصل های یاری دولت به اصناف در این موقعیت خاص بحث خواهیم کرد.

مشاور اجرایی معاونت فرهنگی در ادامه گله ای هم از بی مهری با اهل فرهنگ در سال گذشته در زمینه تخصیص بودجه اعلام کرد که حاکی از عدم تخصیص بودجه مصوب معاونت فرهنگی بود.

به گفته دهقانکار، در سال گذشته تنها کمتر از نیمی از یارانه مصوب برای نشر در بودجه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به معاونت فرهنگی این وزارتخانه پرداخت شده که نشان از بی مهری در تخصیص بودجه به اصحاب فرهنگ و هنر است.

هرچند دهقانکار ابراز امیدواری می نماید که این نوع از بی مهری ها در امسال کمتر دل و روان نازک اهل قلم را برنجاند، اما تجربه تاریخی تدبیر در دولتی که با امید روی کار آمد نشان می دهد که معجون تدبیر و امید برای اهل فرهنگ تا به امروز نه تنها گوارا نبوده که بار ها نیز تلخی آن گلویشان را زده است.

حال باید منتظر ماند و دید آیا از درون جلسه معین مصادیق حمایتی از اصناف در معرض کرونا نوشدارویی گوارا برای اصناف خارج می گردد یا قصه همان بوده که تا به حال بوده است.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 19 فروردین 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: encaria.ir شناسه مطلب: 920

به "خسارت 80 میلیارد تومانی کرونا به ناشران و چاپخانه داران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خسارت 80 میلیارد تومانی کرونا به ناشران و چاپخانه داران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید