دشت ذهاب دوباره جان می گیرد

به گزارش دانشنامه آریایی، زلزله آبان سال گذشته ویرانیهای بسیاری در بخش وسیعی از استان کرمانشاه بر جای گذاشت، ویرانیهایی که آرام آرام جای خود را به خانه هایی مقاوم خواهد داد و شکل شهرها و روستاها عادی می گردد.

دشت ذهاب دوباره جان می گیرد

به گزارش خبرنگاران، 21 آبان سال گذشته بود که زلزله 7.3 ریشتری کرمانشاه را لرزاند. زلزله ای که 620 کشته برجای گذاشت و به بیش از 100 هزار واحدمسکونی خسارت زد.

دو ماه اول پس از وقوع زلزله به اسکان موقت زلزله زدگان گذشت و حدود 20 هزار کانکس برای اسکان زلزله زدگان نصب شد، اما پس از آن به تدریج ساخت و سازها شروع شد و اگر چه در ابتدا روند کندی داشت، اما در ادامه و با پای کار آمدن مردم این روند به ویژه در روستاها سرعت گرفت، بگونه ای که نیمه ابتدای مردادماه سال جاری اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهور پنج هزارمین واحد روستایی بازسازی گردیده در مناطق زلزله زده کرمانشاه را افتتاح کرد

کار بازسازی همچنان با شتاب ادامه دارد تا قول مسئولین مبنی بر اتمام بازسازی تمام واحدهای روستایی خسارت دیده در زلزله تا پیش از فرارسیدن فصل سرما و اتمام بازسازی واحدهای شهری تا اوایل سال آینده، محقق گردد.

حالا با گذشت بیش از 9 ماه از وقوع این حادثه، با گذری در مناطق زلزه زده می توان بازگشت تدریجی شهر به زندگی عادی را شاهد بود، در تمام شهرها و روستاهای زلزله زده بازسازی در حال اجرا است و بخش زیادی در کانکس ها و چادر ها جمع گردیده و ساکنین آنها دوباره به خانه هایشان برگشته اند و به گفته رییس ستاد بازسازی مناطق زلزله زده استان کرمانشاه پرونده بازسازی تمام واحدها تا ابتدای سال آینده بسته میگردد.

بازسازی مناطق زلزله زده کرمانشاه نیمه ابتدایی سال آینده به خاتمه می رسد

رضا خواجه ای رییس ستاد بازسازی مناطق زلزله زده استان کرمانشاه در خصوص روند بازسازی این مناطق می گوید: با روند موجود و در صورت تداوم همکاری و مشارکت مردم پیش بینی می گردد برنامه بازسازی طبق برنامه پیش رفته و کار بازسازی مناطق زلزله زده استان نیمه ابتدایی سال آینده به خاتمه برسد.

وی با اشاره به شناسایی 35 هزار واحد احداثی اولویت اول و دوم در مناطق زلزله زده استان، ادامه می دهد: تاکنون پی کنی 32 هزار واحد انجام گردیده، 28 هزار واحد آرماتوربندی گردیده، 26 هزار و 500 واحد بتن فونداسیون انجام گردیده، 20 هزار و 500 واحد اجرای اسکلت اجرا شده، 17 هزار و 500 واحد دیوارچینی گردیده و برای 14 هزار و 500 واحد اجرای سقف انجام گردیده است.

وی با اشاره به اتمام کار بازسازی واحدهای احداثی اولویت اول در روستاها تا خاتمه شهریور سال جاری می گوید: در مجموع در روستاهای مناطق زلزله زده 12 هزار واحد احداثی اولویت اول و 13 هزار واحد احداثی اولویت نوع دوم داریم که کار بازسازی واحدهای اولویت اول روستایی تا خاتمه شهریور به خاتمه می رسد. کار بازسازی واحدهای احداثی نوع دوم نیز در حال اجرا است و تا خاتمه آذر سال جاری کار بازسازی این واحدها نیز به اتمام می رسد.

به گفته خواجه ای 17 هزار و 900 واحد تعمیری روستایی نیز در مناطق زلزله زده وجود دارد که تاکنون 15 هزار واحد آن تعمیر گردیده و تا خاتمه شهریور کار تعمیر مابقی واحدها نیز به خاتمه می رسد.

خواجه ای در خصوص بازسازی واحدهای تخریبی در شهرها نیز می گوید: 10 هزار واحد احداثی اولویت اول و دوم در شهرهای مناطق زلزله زده داریم که از این تعداد هشت هزار واحد احداثی اولویت اول و دو هزار واحد احداثی اولویت دوم هستند.

او در خصوص وضعیت واحدهای شهری که در زلزله دچار آسیب شدند نیز می گوید: بیش از 42 هزار واحد تعمیری در شهرهای این مناطق وجود دارد که تاکنون تعمیر حدود 35 هزار واحد به خاتمه رسیده است.

خواجه ای بر مشارکت مردم در امر بازسازی تاکید می نماید و می گوید: اگر بخواهیم طبق برنامه پیش رفته و کار بازسازی مناطق زلزله زده نیمه اول سال آینده به خاتمه برسد، احتیاجمند مشارکت همه جانبه مردم هستیم.

وضعیت نسبتا مناسب بهداشت مناطق زلزله زده

یکی دیگر از مسائلی که در مناطق زلزله زده نگرانی هایی را ایجاد نموده بود و بیم آن می رفت به تهدیدی جدی تبدیل گردد، بحث بهداشت این مناطق بود.

تامین آب شرب سالم، جلوگیری از اپیدمی برخی بیماریها، تامین سرویس بهداشتی و حمام مورد احتیاج زلزله زدگانی که در چادر و کانکس زندگی می کردند، دفع بهداشتی فاضلاب و ... از مسائلی بود که عدم کنترل و مدیریت آنها می توانست مشکلات اساسی در این مناطق بوجود آورد، مشکلاتی که وقوع آنها به مراتب تهدیدی جدی تر و خطرناک تر از زلزله بود.

گر چه در ماه های ابتدایی پس از وقوع زلزله نقص هایی در این زمینه ها وجود داشت و کمبود سرویس بهداشتی و حمام و دفع نامناسب فاضلاب مشکلاتی را برای مردم ایجاد نموده بود، اما با گذشت زمان و افزایش امکانات از یک سو و بازگشت تعدادی از زلزله زدگان به خانه هایشان این شرایط بهتر شد، بگونه ای که نماینده تام الاختیار وزیر بهداشت در مناطق زلزله زده استان کرمانشاه معتقد است هم اکنون وضعیت بهداشتی این مناطق به حد قابل قبول و نرمالی رسیده است.

دکتر طیب قدیمی با اشاره به کاهش جمعیت زلزله زدگان کانکس نشین می گوید: با روند ساخت و ساز اجرا شده در مناطق زلزله زده بخشی از زلزله زدگان در خانه های خود مستقر گردیده اند و به تدریج جمعیت کانکس نشین در این مناطق در حال کاهش است و در این شرایط کمبودی در بحث سرویس های بهداشتی و حمام نداریم.

قدیمی یکی از معضلات مناطق زلزله زده را بحث نخاله های ساختمانی عنوان می نماید و می گوید: متاسفانه جمع آوری نخاله ها در روستاها به وضعیت ایده آل نرسیده و باید هرچه سریعتر در این زمینه اقدام گردد. در شهرها هم به خاطر حجم ساخت و ساز باز هم نخاله انباشت گردیده وجود دارد که باید برای جمع آوری آن اقدام گردد.

قدیمی با اشاره به شکسته شدن گرمای هوا ادامه می دهد: تقریبا یک ماه از فصل گرما مانده و اوج گرما را پشت سر گذاشته ایم و با توجه به اقدامات پیشگیرانه اجرا شده از جمله انجام چندین مرحله سم پاشی عملا نگرانی برای بروز اپیدمی بیماری نداریم.

این مسئول یادآور می گردد: در بحث جمع آوری روان آب ها و تامین آب شرب درمناطق زلزله زده نیز به همت مسئولین هم اکنون مشکلی وجود ندارد.

مدارس مستحکم جایگزین کانکس ها می شوند

در زلزله سال گذشته 78 مدرسه مناطق زلزله زده استان تخریب شد و تا چندی بخش زیادی از دانش آموزان این مناطق مکانی برای ادامه تحصیل نداشتند، اما به سرعت کانکس هایی جایگزین کلاس های تخزیبی شد و در ادامه هم خیرین به کمک آمده و ساخت و ساز مدارس تخریبی را شروع کردند تا دانش آموزان بتوانند سال تحصیلی جدید را به جای کانکس در مدارسی مستحکم شروع نمایند.

هوشنگ بازوند استاندار کرمانشاه نیز در جلسه اخیر شورای آموزش و پرورش استان تاکید نمود که ابتدای مهر ماه نباید دانش آموزان مدارس مناطق زلزله زده در کانکس باشند و مسئولین آموزش و پرورش نیز قول دادند که چنین نخواهد بود.

زلزله آبان 96 با همه تلخی ها و با همه داغ هایی که بردل خیلی از مادران و پدران و فرزندان این دیار گذاشت حالا فقط یک خاطره تلخ نیست و این روزها با همت و کوشش همه ایرانی ها تبدیل به فرصتی برای بازسازی و مقاوم سازی مناطق زلزله زده تبدیل گردیده و حالا همه دست به دست هم داده اند تا دشت ذهاب دوباره جان بگیرد و ازگله به روزهای شادی اش برگردد و غبار ویرانی از چهره شهر و روستای این دیار کنار برود و زندگی دوباره در کرمانشاه جریان عادی خود را از سر بگیرد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 14 مهر 1397 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: encaria.ir شناسه مطلب: 37

به "دشت ذهاب دوباره جان می گیرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دشت ذهاب دوباره جان می گیرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید