راهکاری برای درمان کمبود اکسیژن رسانی

به گزارش دانشنامه آریایی، نتایج یک مطالعه نشان می دهد درمان کمبود اکسیژن رسانی با داروی دگزامتازون در موش آزمایشگاهی موفقیت آمیز بود و این یافته برای بیماران ویروس کرونا 2019 مفید به نظر می رسد.

راهکاری برای درمان کمبود اکسیژن رسانی

به گزارش خبرنگاران از ایسنا، هیپوکسی یا به عبارتی کمبود اکسیژن رسانی، عامل ایجاد بسیاری از تغییرات زیان آور ساختاری و عملکردی در بدن است. در شرایط نامساعد کمبود اکسیژن در سطح سلولی، ترکیبات آنتی هیپوکسی می توانند مقاومت بدن در برابر این شرایط را افزایش دهند.

در مطالعات اخیر ارتباط کاهش میزان اشباع اکسیژن شریانی با افزایش مرگ و میر بیماران کرونایی گزارش شده است.

همچنین بعضی مطالعات بالینی اثرات مثبت داروی ضد التهاب دگزامتازون در بهبود قابل توجه بیماران کرونایی را نشان داده اند و میزان بهبودی در بیماران ونتیله شده (زیر دستگاه یاری تنفسی) بیشتر بوده است.

این فرضیه مطرح می گردد که این اثرات به دلیل بهبود شرایط هیپوکسی در بیماران ونتیله شده است.

برای آزمودن این فرضیه، محققان دانشگاه علوم پزشکی مازندران، مطالعه ای آزمایشگاهی بر روی موش های سوری انجام دادند.

یافته ها نشان دادند که دگزامتازون توانست در بهبود شرایط هیپوکسی در دو تست کمبود اکسیژن به شکل خفگی و کمبود اکسیژن القایی سلولی به وسیله جریان خون موثر باشد. این اثر هم در دوزهای مورد استفاده انسانی و هم در دوز معادل شده حیوانی مشاهده شد. به نظر می رسد تاثیر درمانی دگزامتازون در مرحله شدید بیماری کرونا علاوه بر بهبود التهابات ریوی، به دلیل افزایش مقاومت بدنی در برابر کمبود اکسیژن نیز باشد.

بنا بر آن چه در پایگاه نتایج پژوهش های سلامت کشور منتشر شده است، محققان پیشنهاد کردند پژوهش های بیشتری در زمینه ترکیبات آنتی هیپوکسی موثر برای درمان کرونا انجام گردد.

این مطالعه توسط محمدحسین حسین زاده، امیر شمشیریان و محمدعلی ابراهیم زاده صورت گرفته و در International journal of clinical practice به چاپ رسیده است.

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 23 بهمن 1399 بروزرسانی: 23 بهمن 1399 گردآورنده: encaria.ir شناسه مطلب: 1558

به "راهکاری برای درمان کمبود اکسیژن رسانی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راهکاری برای درمان کمبود اکسیژن رسانی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید