تور استانبول ارزان: طرز تهیه باقلوا ترکی استانبولی (لانه بلبلی) در خانه

به گزارش دانشنامه آریایی، باقلوای لانه بلبل (بلبل یواسی، Bülbül yuvası) یکی از شیرینی های خیلی خوشمزه با بافت شنی خاص است که مناسب مهمانی و دور همی هاست و جزو باقلوا شیرینی ها محسوب می گردد. طرز تهیه آسان و خوشمزگی آن باعث می گردد خیلی راحت بتوانیم در منزل آن را تهیه کنیم و از خوردن یک شیرینی سالم و خانگی لذت ببریم. حتما همگی حداقل یکبار در منزل شیرینی پختن را تجربه نموده اید و میدانید طعم شیرینی خانگی بسیار متفاوت تر و دلچسب تر از شیرینی بازاری است. به علاوه اینکه می توانید در طی مرحله آماده سازی هم از آن لذت ببرید و با پختن شیرینی ها و پیچیدن عطر شیرینی در منزل بوی زندگی در آشپزخانه جریان می یابد. پس طرز تهیه باقلوا خانگی لانه بلبلی را دنبال کنید.

تور استانبول ارزان: طرز تهیه باقلوا ترکی استانبولی (لانه بلبلی) در خانه

بهترین تجربه سفر را با تور استانبول ارزان در خاطراتتان ثبت کنید. از استانبول زیبا دیدن کنید و لحظات زیبایی را در این شهر تاریخی و تفریحی بگذرانید.

مواد مورد احتیاج برای باقلوا لانه بلبلی:

  • تخم مرغ: 2 عدد
  • کره: 100 گرم (به دمای محیط رسیده باشد)
  • روغن طعم و عطر دار(روغن کرمانشاهی): 10 گرم (رسیده به دمای محیط)
  • روغن مایع: 5 قاشق غذاخوری
  • وانیل: یک چهارم قاشق چایخوری
  • بکینگ پودر: یک و نیم قاشق چایخوری
  • گردو: برای تزیین
  • آرد: 2 پیمانه سر صاف

آرد ایرمیک یا سمولینا: 30 گرم (ایرمیک یا آرد سمولینا که بیشترین مورد مصرف آن در تهیه ماکارونیست نوعی آرد درشت است که از آسیاب کردن گندم دوروم (از انواع سخت گندم) بدست می آید. آرد سمولینا تیره تر و طلایی تر است و بافت مخصوصی به شیرینی میدهد که حالت شنی دارد و این بافت حتی در طی تهیه خمیر آن هم حس می گردد، سمولینا در تهیه برخی شیرینی ها و خاگینه ها استفاده می گردد و باعث جذب بهتر شربت می گردد و در این شیرینی جایگزینی ندارد و می توانید آن را از لوازم قنادی ها تهیه کنید.)

مواد لازم برای شربت باقلوا:

  • شکر: یک و نیم پیمانه
  • آب: یک و نیم پیمانه
  • زعفران: به اندازه لازم
  • آب لیمو ترش تازه یا آبلیمو: 1 ق غذاخوری

از دو عدد تخم مرغ یک عدد کامل و سفیده دومی برای داخل شیرینی استفاده می گردد و زرده آن برای رومال شیرینی به کار می رود.

طرز تهیه باقلوا ترکی لانه بلبلی:

برای تهیه : شربت، شکر، آب، زعفران و آب لیمو ترش رو داخل ظرف گودی میریزیم و بدون مخلوط کردن روی حرارت قرار میدیم و اجازه میدیم ده دقیقه بجوشه و بعد کنار میذاریم تا در دمای محیط خنک بشه. همه مواد به جز آرد یعنی تخم مرغ؛ وانیل، کره، روغن کرمانشاهی، روغن مایع، آرد سمولینا و بکینگ پودر رو داخل ظرفی با هم مخلوط میکنیم و بعد آغاز به اضافه کردن آرد میکنیم. اول تا جایی که امکان داره با لیسک مخلوط میکنیم و بعد با دست ورز میدیم.

همه آرد رو یک جا اضافه نمیکنیم (کم کم اضافه و مخلوط می کنیم چون ممکنه همه آرد احتیاج نباشه) وقتی خمیر لطیف و نرمی حاصل شد که به دست نچسبید کافیه! صفحه کار رو آرد پاشی می کنیم و خمیر رو به یاری وردنه به ضخامت نیم سانت باز میکنیم و با یک قالب دایره شکل قالب میزنیم و نصف دایره ها رو به یاری یک قالب کوچیکتر تو خالی می کنیم تا به تعداد دایره های کامل، دایره توخالی هم داشته باشیم.

به یاری کاردک یا چاقو به آرومی دایره های کامل رو داخل سینی فر پوشیده شده با کاغذ روغنی انتقال میدیم و هر دایره تو خالی رو روی یکی از دایره های کامل میذاریم تا وسط شیرینی بستری برای گذاشتن نصف گردو ایجاد بشه. زرده تخم مرغ رو با کمی زعفران مخلوط میکنیم و با یک قلمو روی شیرینی ها رو میزنیم و بعد نصف یک عدد گردو رو روی هر شیرینی قرار میدیم. سینی رو در فر 185 درجه قرار میدیم تا زمانی که زیر و روی شیرینی ها طلایی بشه. ممکنه حدود یک ربع تا بیست دقیقه زمان ببره اما حتما چک کنید. (وقتی زیر و روی شیرینی ها طلایی شد کافیه)شیرینی ها رو از فر خارج می کنیم و داخل ظرفی میچینیم و شربت ولرم شده رو روی شیرینی های داغ میریزیم طوری که در شربت شناور باشند.

اجازه میدیم بمونه تا خنک بشه و بعد از خنک شدن در ظرف رو میذاریم و دوازده ساعت استراحت میدیم تا دونه های ایرمیک شربت رو جذب کنه و شیرینی بافت شنی پیدا کنه. در نهایت میتونید باقلواها رو با گردو، پسته و یا هر مغزی که دوست دارید تزیین کنید. امیدوارم باقلوای لانه بلبلی رو تهیه کنید و کنار یک لیوان چای از میل کردن آن لذت ببرید. هر سوالی داشتید در قسمت نظرات میتونید بپرسید.

منبع: اُکالا
انتشار: 4 آذر 1400 بروزرسانی: 4 آذر 1400 گردآورنده: encaria.ir شناسه مطلب: 2002

به "تور استانبول ارزان: طرز تهیه باقلوا ترکی استانبولی (لانه بلبلی) در خانه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تور استانبول ارزان: طرز تهیه باقلوا ترکی استانبولی (لانه بلبلی) در خانه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید