طرز تهیه کیک اسفنجی بدون شیر با پف زیاد به روش قنادی

به گزارش دانشنامه آریایی، کیک اسفنجی در دنیای شیرینی پزی از خوشمزه ترین کیک ها محسوب می گردد. شما با دانستن چند ترفند ساده به راحتی می توانید آن را در منزل تهیه کنید. دستور کیک اسفنجی ساده را با تمام فوت و فن هایش در کتاب کاله می توانید بخوانید. اما در اینجا ما دستور متفاوتی از طرز تهیه کیک اسفنجی را برایتان آماده نموده ایم تا افرادی که به شیر حساسیت دارند یا باید رژیم غذایی خاصی را برای کاهش کلسترولشان مراعات نمایند هم بتوانند کیک های اسفنجی را بخورند. برترین راه چاره برای این افراد مصرف کیک های رژیمی و بدون شیر است. ما این جا به شما طرز تهیه کیک اسفنجی بدون شیر را خواهیم گفت.

طرز تهیه کیک اسفنجی بدون شیر با پف زیاد به روش قنادی

مواد اولیه برای تهیه کیک اسفنجی بدون شیر

  • تخم مرغ 6 عدد
  • شکر 200 گرم
  • آرد ساده یک و یک دوم فنجان
  • نمک یک دوم قاشق چای خوری
  • آب (ختیاری) نصف فنجان

طرز تهیه کیک اسفنجی بدون شیر

1. فر و قالب را آماده کنید

در اولین مرحله از طرز تهیه کیک اسفنجی بدون شیر احتیاج است که فر را با دمای 177 درجه سانتی گراد گرم کنید. دو قالب کیک معمولی 22 سانتی متری یا 8 اینچی انتخاب کنید. دو سانت از پایین قالب را کمی چرب کنید سپس کاغذ روغنی مقدار آن ها بریده و داخل شان بیندازید. اگر کاغذ روغنی نداشتید کمی آرد داخل قالب بریزید و آن را دورانی بچرخانید تا آرد همه جای آن را بگیرد. قالب ها را کنار بگذارید و به سراغ مواد برای تهیه کیک بروید. طرز تهیه کیک اسفنجی 4 تخم مرغی هم دستور مشابهی دارد که می توانید آن را هم امتحان کنید.

2. زرده و سفیده را جدا کنید

مرحله بعدی طرز تهیه کیک اسفنجی بدون شیر جداسازی زرده و سفیده تخم مرغ است. دو کاسه مناسب انتخاب نموده تا زرده و سفیده تخم مرغ های به دمای محیط رسیده را از هم جدا کنید. مراقب باشید که ذره ای زرده وارد سفیده نگردد. بعد از جداسازی به سراغ زرده های تخم مرغ بروید و حدود پنج دقیقه آن ها را با هم زن بزنید. حجم زرده ها باید سه برابر شده و به رنگ کرمی دربیاید. یک دوم فنجان از شکر گفته شده را هربار با یک قاشق غذاخوری به زرده تخم مرغ اضافه کنید. هنگام اضافه کردن شکر به زرده ها سرعت هم زدن خود را به تدریج زیاد نموده و تا 10 دقیقه آن را بزنید. در ادامه مخلوط کردن، آب را هم بریزد تا خوب با یکدیگر ترکیب شده و مخلوطی یک دست داشته باشید.

3. سفیده تخم مرغ را آماده کنید

نوبت به سفیده های تخم مرغ می رسد، آن ها را در ظرفی جداگانه با سرعت میانه هم زن آن قدر بزنید که کف کند و در اصطلاح به حالت فومینگ در بیاید. برای نرم تر شدن کیک اسفنجی بدون شیرتان می توانید بعد از کف کردن سفیده، آن را حدود سه دقیقه با دور تند بزنید تا کامل سفید گردد. در این لحظه اگر ظرف را برعکس کنید سفیده زده شده نمی ریزد. سفیده تخم مرغ زده شده را برای نیم ساعت در یخچال بگذارید تا استراحت کند. در طرز تهیه کیک اسفنجی با توستر هم آب جوش جایگزین شیر شده است.

4. زرده و سفیده تخم مرغ را مخلوط کنید

در ادامه طرز تهیه کیک اسفنجی بدون شیر با یاری لیسک یا کاردک یک سوم سفیده تخم مرغ زده شده را به مخلوط زرده تخم مرغ اضافه کنید. این دو را به آرامی هم بزنید تا یک دست گردد. ادامه سفیده ها را به تدریج اضافه نموده و به آرامی آن ها را مخلوط کنید.

5. آرد را اضافه کنید

آرد الک شده را در سه مرحله به مخلوط زرده اضافه کنید. بعد از هر بار اضافه کردن خمیر، مخلوط را به آرامی با لیسک و به صورت دورانی هم بزنید تا یک دست گردد. آرد را حتما قبل از اضافه کردن به مخلوط، سه بار الک کنید تا کیکی منسجم، پف دار و سبکی داشته باشید. اگر شما برای پخت کیک اسفنجی بدون شیر عجله داشتید، می توانید زرده تخم مرغ، شکر، آب و آرد را با یکدیگر مخلوط کنید.

6. قالب ها را داخل فر بگذارید

در ادامه روند پخت، سرعت عمل داشته باشید و مایه را تا نیمه داخل قالب ها ریخته و روی آن را صاف کنید. حواستان باشد مایه را به مقدار مساوی در قالب ها بریزید. قالب ها را روی یک سطح صاف دو تا سه بار تکان دهید تا هوای اضافه آن گرفته گردد. آن ها را به مدت 40 دقیقه با دمای 177 درجه سانتی گراد در فر بگذارید. در 30 دقیقه اول پخت، در فر را باز نکنید چرا که کیک تان خام می ماند. برای آن که بافت کیک تان خشک نگردد همراه قالب ها در فر یک کاسه کوچک آب بگذارید تا بخار آن رطوبت کیک را حفظ کند.

کیک را بیرون بیاورید

حال کیک اسفنجی خوشمزه تان پخته شده است آن را بیرون آورده تا خنک گردد. شما با فرو کردن یک خلال دندان یا چنگال به راحتی می توانید از پخت کیک تان مطمئن شوید. برای این کار کافی است خلال را در مرکز کیک فرو کنید و در صورت نچسبیدن مایه به آن، کیک آماده است. 10 تا 15 دقیقه زمان دهید تا کیک ها درون قالب خنک شوند. چاقویی نوک تیز را به لبه های قالب بکشید سپس کیک را بیرون آورده و روی توری خنک نماینده قرار دهید. طرز تهیه کیک اسفنجی عصرانه هم با این روش تهیه می گردد آن را امتحان کنید.

کیک را برش دهید

در آخرین مرحله از طرز تهیه کیک اسفنجی بدون شیر، کیک خنک شده را روی یک سطح صاف یا میز بگذارید. سطح آن را با توجه به تعداد لایه های مورد نظرتان، با یاری خلال دندان علامت گذاری کنید. با یک دست کیک را نگه دارید و با دستی دیگر یا یاری شخصی دیگر، چاقوی اره ای را به آرامی حرکت و برش دهید. لایه های کیک را با یاری خرده های میوه یا گاناش شکلاتی فیلینگ کنید. روی آن را هم می توانید پودر قند پاشیده و با یاری خرده میوه ها تزئین کنید.

کیک اسفنجی بدون شیر مناسب افرادی است که به شیر و لبنیات حساسیت دارند.

نکات تکمیلی برای تهیه بهتر کیک اسفنجی بدون شیر

افراد گاهی به علت حساسیت به شیر یا بیماری کلسترول باید رژیم خاصی را دنبال نمایند و از خوردن کیک های اسفنجی محروم هستند. برای آن که آن ها هم بتوانند مزه این کیک ها را بچشند و هم سلامتی شان به خطر نیفتد کیک اسفنجی بدون شیر برترین گزینه است. نکاتی برای آماده کردن آن در ادامه خواهیم گفت که به پخت بهتر آن یاری خواهد نمود.

چرا زرده و سفیده تخم مرغ ها به راحتی از یکدیگر جدا نمی شوند؟

زرده و سفیده تخم مرغ های سرد به راحتی از یکدیگر جدا می شوند پس بهتر است زمانی که از یخچال بیرون می آورید 30 دقیقه به آن ها فرصت دهید تا به دمای محیط برسند. شما هنگام جدا کردن زرده و سفیده باید دقت داشته باشید که ذره ای از زرده و چربی وارد ظرف سفیده ها نگردد چرا که سفیده تان سفت نمی گردد.

چگونه کیک اسفنجی بدون شیر را سرو می نمایند؟

در کنار این کیک خوشمزه می توانید انواع آب میوه ها و قهوه را سرو کنید. از خامه های فرم گرفته، مربا، مارمالاد و گاناش شکلاتی برای روی کیک یا لایه های میانی آن هم می توانید بهره ببرید. طرز تهیه گاناش شکلاتی و طرز تهیه خامه شکلاتی را می توانید در کتاب کاله بخوانید.

کیک اسفنجی را با چه طعم هایی می توان سرو کرد؟

کیک اسفنجی بدون شیر با روش ها و طعم های متفاوتی آماده می گردد که در کتاب کاله به مدل های مختلفی از آن اشاره شده است. طرز تهیه کیک اسفنجی در قابلمه و طرز تهیه کیک شکلاتی اسفنجی با پف زیاد نمونه هایی از آن است.

چرا در طرز تهیه کیک اسفنجی از شیر و روغن استفاده نمی گردد؟

از آن جا که کیک اسفنجی مدل های مختلفی دارد با اضافه کردن هر یک از آن ها مدل کیک تغییر می نماید. به عنوان مثال با اضافه کردن کره آن را به یک کیک کره ای تبدیل می کنید و جایگزین کردن کره با روغن، آن را تبدیل به کیک شیفون می نماید.

آیا برای پخت کیک اسفنجی فر لازم است؟

خیر! کیک اسفنجی که پایه کیک های تولد و دسرها محسوب می گردد، می توان آن را به آسانی در منزل و بدون فر تهیه کرد. در این مطلب، طرز تهیه آن را در قابلمه شرح دادیم، با این حال در کتاب کاله می توانید طرز تهیه کیک اسفنجی در توستر را هم بخوانید و آن را هم امتحان کنید.

منبع: کتاب کاله
انتشار: 30 خرداد 1402 بروزرسانی: 30 خرداد 1402 گردآورنده: encaria.ir شناسه مطلب: 2391

به "طرز تهیه کیک اسفنجی بدون شیر با پف زیاد به روش قنادی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه کیک اسفنجی بدون شیر با پف زیاد به روش قنادی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید