لوکاشنکو قول داد همه پرسی قانون اساسی جدید بلاروس اوایل 2022 برگزار گردد

به گزارش دانشنامه آریایی، تهران (پانا) - الکساندر لوکاشنکو، رئیس جمهوری بلاروس، جنبش عظیم اعتراضی علیه انتخاب مجدد وی را حمله رعدآسا از سوی قدرت های خارجی دانست که شکست خورده است.

لوکاشنکو قول داد همه پرسی قانون اساسی جدید بلاروس اوایل 2022 برگزار گردد

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری فرانسه، الکساندر لوکاشنکو که میخواهد مرد قدرتمند کشور بماند، امروز (پنج شنبه) در مجمع مردمی بلاروس، اظهار کرد که جنبش اعتراضی گسترده ای که در سال 2020 قدرت را بی ثبات کرد، کوشش برای بی ثبات سازی از خارج بوده است، اما این حمله رعدآسا کشورهای خارجی با شکست روبرو شد.

لوکاشنکو با اعتقاد بر اینکه هفته ها اعتراض ده ها هزار بلاروسی علیه انتخاب مجدد وی در ماه اوت گذشته، نتیجه توطئه غربی ها بود، گفت: بلاروس بی رحمانه ترین حمله را از خارج متحمل شده است.

وی در این مجمع متشکل از 2700 تن از طرفدارانش، گفت: ما باید مسائل توسعه جامعه، نقش شهروندان در زندگی سیاسی کشور را به دقت مطالعه کنیم و در خصوص احتمال اصلاح قانون اساسی بیندیشیم.

لوکاشنکو که از سال 1994 در این کشور حکومت می نماید، اظهار کرد: روزی یک لوکاشنکو دیگر یا شخص دیگری را انتخاب خواهید کرد. اگر غرب علیه سرکوب قیام کرد و مینسک را تحریم کرد، ولیکن رئیس جمهوری بلاروس توانست روی حمایت بی دریغ مسکو حساب کند.

وی با اشاره به اینکه کوشش غرب برای تبدیل اوضاع در بلاروس به سکوی پرشی برای حمله مسکو بود، تاکید نمود: همه چیز به وحدت ما با روسیه بستگی خواهد داشت. ما فقط در صورت اتحاد خواهیم توانست ثبات کشورهای خود را تضمین کنیم.

رئیس جمهوری بلاروس از تصمیمش برای برگزاری همه پرسی قانون اساسی جدید در کشورش در اوایل سال آینده میلادی اطلاع داد.

لوکاشنکو گفت، کوشش روی آماده کردن نسخه سوم اصلاحات قانون اساسی در جریان است و ظرف امسال برای ارائه اصلاحات جهت آنالیز تکمیل خواهد شد تا اوایل 2022 به همه پرسی قانون اساسی گذاشته شود.

لوکاشنکو گفت، معتقد است بلاروس حتی بعد از کنار رفتن او از قدرت به صورت سیستم ریاست جمهوری باقی بماند. او در عین حال به تصمیمش برای تقسیم مجدد اختیارات ریاست جمهوری اشاره نمود و گفت: اختیارات در حال حاضر به رئیس جمهوری بازمی شود که باری اضافی بر دوش یک نفر است و طرح مفصلی برای تقسیم مجدد اختیارات روی میز مطرح است و قصد داریم بعد از کنگره مجمع مردمی بلاروسی آن را اجرا کنیم.

رئیس جمهوری بلاروس گفت، باور نمی نماید مخالفان تصمیم داشته باشند بعد از تغییر قدرت انتخابات ریاست جمهوری جدیدی برگزار نمایند و قول داد انتخابات شفافی بعد از تکمیل تمام اسناد لازم برگزار شود.

لوکاشنکو شروط خود برای کناره گیری از قدرت را مطرح نمود که همان تضمین صلح و نظم و پایبندی کامل به قانون و عدم برگزاری تجمعات اعتراضی در کشور و عدم تحت پیگرد قرار دادن حامیانش بودند.

او درخواست کرد مجمع مردمی بلاروس نهاد برخوردار از اختیارات قانونی باشد و برقراری ثبات در کشور را مرحله گذار تضمین کند.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 1 فروردین 1400 بروزرسانی: 1 فروردین 1400 گردآورنده: encaria.ir شناسه مطلب: 1639

به "لوکاشنکو قول داد همه پرسی قانون اساسی جدید بلاروس اوایل 2022 برگزار گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "لوکاشنکو قول داد همه پرسی قانون اساسی جدید بلاروس اوایل 2022 برگزار گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید