مازاد فراوری 10 هزارتن تخم مرغ در روز

به گزارش دانشنامه آریایی، تهران (پانا) - مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغ تخم گذار گفت که در حال حاضر فراوری تخم مرغ به لحاظ حجم مناسب است، به طوری که روزانه 10 هزار تن فراوری مازاد بر مصرف شکل گرفته است.

مازاد فراوری 10 هزارتن تخم مرغ در روز

به گزارش صدا و سیما، رضا ترکاشوند با اشاره به این که ماهانه 80 هزار تن احتیاج بازار کشور به تخم مرغ است اضافه نمود: در حال حاضر فراوری تخم مرغ در کشور به 90 هزار تن در ماه رسیده و این یعنی مازاد فراوری 10 هزار تنی که اگر به شکل مناسب راهنمایی نگردد به فراوری کنندگان آسیب می رساند، چرا که در حال حاضر عرضه از تقاضا بیشتر شده و این موضوع افت قیمت درب کارخانه نسبت به نرخ مصوب را موجب شده است.

وی ادامه داد: پایین آمدن نرخ درب کارخانه تخم مرغ نسبت به نرخ مصوب، ادامه فراوری را برای فراوریکنندگان بسیار سخت می نماید و موجب آن می گردد که گله های مولد حذف شوند.

مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغ تخم گذار گفت: کشش بازار داخلی بیش از 80 هزار تن در ماه نیست و فراوریکننده مجبور می گردد میزان مازاد فراوری را با قیمت مناسب تر عرضه کند و این یعنی زیان فراوریکننده که موجب حذف گله مولد که به معنی کمبود تخم مرغ در آینده و در نتیجه افزایش شدید قیمت این محصول است.

ترکاشوند اضافه نمود: راه چاره اول این است که صادرات به صورت مدیریت شده انجام گردد و این مازاد فراوری بدون این که آسیبی به بازار داخلی بزند صادر گردد تا هم ارزآوری داشته باشد و هم جلوی ضرر فراوریکننده گرفته گردد.

وی گفت: البته صادرات باید به صورتی انجام گردد که بازار داخلی دچار نوسان نگردد و کمبودی بابت این محصول در بازار ایجاد نگردد.

مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغ تخم گذار گفت: در حال حاضر فراوریکننده از یک سو با مشکل بازار و نهاده و هزینه های روزافزون فراوری روبرو است و از سوی دیگر مازاد فراوری موجبات افت قیمت محصول را به همراه داشته و باعث فراوری دچار چالش فراوری گردد.

وی ادامه داد: در شش سال گذشته مدیریت صادرات در کشور انجام شد، به طوری که با در نظر دریافت بازار داخلی و جلوگیری از نوسانات آن صادرات شکل گرفت و به این ترتیب هم از متضرر شدن مرغداران جلوگیری و هم آرامش بازار داخلی حفظ شد.

ترکاشوند گفت: صادرات بی رویه در شهریور ماه گذشته هم به دلیل مکاتبات دستگاه های متولی صادرات بود که باعث شد، صادرات رها گردد و بازار تخم مرغ بهم ریزد که اگر این دخالت ها نبود و صادرات توسط تشکل ها صورت می پذیرفت این مسائل هم به وجود نمی آمد.

مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغ تخم گذار اضافه نمود: در حال حاضر با شکل گیری این مازاد فراوری قیمت تخم مرغ در درب مرغداری 10 درصد کمتر از نرخ مصوب 12 هزار تومانی شده است و این یعنی ضرر فراوریکننده.

وی در پاسخ به این سوال که علی رغم این کاهش قیمت چرا همچنان در خرده فروشی ها تخم مرغ با قیمتی بالاتر از نرخ مصوب عرضه می گردد اضافه نمود: قیمت مصوب را در میادین و فروشگاه های زنجیره ای که عرضه مستقیم تخم مرغ صورت می پذیرد می توان کنترل کرد وگرنه قیمت مصوب تخم مرغ با شرایط بازار همخوانی ندارد و بر همین اساس هزینه های تمام شده اجازه نمی دهند که نرخ مصوب در خرده فروشی ها رعایت گردد.

ترکاشوند با اشاره به این که اگر صادرات را دولت مناسب نمی داند می توان راه چارههای دیگری نیز برای جلوگیری از ضرر فراوریکنندگان اعمال کرد، گفت: خرید تضمینی مازاد فراوری یکی از این راه چارهها است که اجازه پایین تر آمدن قیمت از میزان مصوب را نمی دهد.

وی ادامه داد: باید به گونه ای رفتار و قیمت به شکلی معین گردد که فراوریکننده برای ادامه فراوری انگیزه داشته باشد.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 30 آبان 1399 بروزرسانی: 30 آبان 1399 گردآورنده: encaria.ir شناسه مطلب: 1400

به "مازاد فراوری 10 هزارتن تخم مرغ در روز" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مازاد فراوری 10 هزارتن تخم مرغ در روز"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید