جزئیات شاخص و معاملات بورس امروز چهارشنبه 26 آذرماه 99

به گزارش دانشنامه آریایی، شاخص کل بورس امروز کار خود را با ریزش دوباره 27 هزار واحدی شروع کرد، اما روی مرز کانال 1.4 میلیون واحد متوقف شد و از این لحظه شاهد جمع آوری تعداد زیادی از صف های فروش و همچنین ظهور نماد های سبزرنگ روی تابلو بودیم. احتمالا شاخص کل به این مرز روانی واکنش نشان داده باشد. با گذشت 30 دقیقه از شروع معاملات شاخص کل بعد از کاهش 1.94 درصدی روی رقم یک میلیون و 400 هزار و 683 واحد قرار گرفته است و شاخص هم وزن 1.24 درصد کاهش پیدا نموده است. در بین نماد های شاخ ساز، شستا، فارس، شپنا، تاپیکو، شتران، وغدیر و شبندر بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص کل گذاشته اند.

جزئیات شاخص و معاملات بورس امروز چهارشنبه 26 آذرماه 99

با ما همراه باشید و درباره وبلاگ هیچکس بیشتر بدانید.

واکنش سریع به مرز 1.4 میلیون واحد

به گزارش خبرنگاران، صبح امروز چهارشنبه 26 آذرماه، از مجموع 309 نماد بورسی معامله شده در ساعات اولیه، 56 نماد فرایند صعودی دارند و 253 نماد همچنان به کاهش قیمت سهام ادامه می دهند. همچنین در بازار فرابورس از مجموع 229 نماد فرابورسی معامله شده، 174 نماد ارزش سهام خود را از دست داده اند و 55 نماد در مدار صعودی حرکت می نمایند. البته به محض رسیدن شاخص کل به مرز کانال یک میلیون و 400 هزار واحدی شاهد بهبود اوضاع هستیم.

نقشه بازار در ابتدای معاملات روز چهارشنبه 26 آذرماه (برای مشاهده در ابعاد عظیمتر، روی عکس کلیک کنید)

آنالیز نقشه بازار بعد از گذشته چند دقیقه از شروع معاملات نشان می دهد خیلی از نماد های بورسی به رسیدن شاخص تا مرز کانال 1.4 میلیون واحدی واکنش نشان داده اند. خیلی از نماد ها به خصوص شرکت های کوچک از صف فروش جدا شده و با رنگ تیره یا حتی سبز روی تابلو آده اند. برای مثال در گروه خودرو و ساخت قطعات که بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص داده، خودرو به قیمت روز گذشته خود معامله می گردد و خساپا شاهد جمع آوری صف فروش است. همین اتفاق برای خبهمن و خاذین افتاده. در گروه بانک ها و موسسات اعتباری، خریداران مشغول حمایت از نماد های اصلی یعنی وتجارت، وبصادر و وبملت هستند و توانسته اند آن ها را از صف فروش جدا نمایند. فلزات اساسی شرایط بهتری دارند. وتوکا تا پنج درصد افزایش قیمت پیدا نموده و فولاد و فملی با قیمت روز گذشته معامله می شوند. تعداد نماد های سبزرنگ در این گروه قابل توجه است و از جمله آن ها می توان به کویر، فاسمین، فپنتا و ارفع اشاره نمود. صف فروش شستا از گروه هولدینگ ها جمع آوری شده، اما این گروه همچنان قرمزرنگ است. پالایشگاه ها شرایط بسیار سختی را تجربه می نمایند و تمام نماد های این گروه صف فروش سنگین دارند. محصولات شیمیایی به جز نماد های پرمعامله مثل پترول، شگویا و تاپیکو به تعادل رسیده و شاهد رنگ سبز برای نماد های کوچک هستیم. صندوق های ETF سهامی امروز در مدار صعودی حرکت می نمایند و قبل از دیگر نماد ها افزایش قیمت پیدا نموده اند. سرمایه گذاری ها هنوز برای بازگشت به فرایند صعودی راه در پیش دارند. غذایی ها، بیمه ها، نهاد های اقتصادی، استخراج کانه های فلزی، کاغذی ها و رایانه از جمله گروه هایی هستند که در آن ها نماد های سبز خودنمایی می نمایند.

جمع آوری صف های فروش، یکی پس از دیگری

بعد از واکنش شاخص کل بورس به مرز روانی 1.4 میلیون واحدی شاهد جمع آوری صف های فروش هستیم. در پنج دقیقه اول بازار، حدود 290 نماد شاهد تشکیل صف فروش به مجموع ارزش چهار هزار و 300 میلیارد تومان بودند، اما بعد از گذشت 30 دقیقه تعداد صف های فروش به 125 نماد و ارزش آن به هزار و 900 میلیارد تومان کاهش پیدا کرد. در این لحظه 96 نماد به صف خرید رسیده اند و ارزش مجموع صف های خرید هم به همان میزان هزار و 900 میلیارد تومان است.

خگستر؛ سنگین ترین صف فروش بازار سرمایه

زیرمجموعه ایرانخودرو در صدر فهرست سنگین ترین صف های فروش در بازار امروز قرار گرفته است. خگستر، نماد شرکت گسترش سرمایه گذاری ایران خودرو امروز شاهد تشکیل صف فروش به ارزش 160 میلیارد توامن است. شپنا با صف فروش 139 میلیاردی در رتبه دوم واقع شده است و مقام سوم در اختیار وپارس با صف فروش 95 میلیارد تومانی است. دی، کپارس، ثشاهد، انرژی 1 و وملی از جمله دیگر نماد های دارای صف فروش سنگین در بازار امروز هستند.

فروس؛ سنگین ترین صف خرید بازار سرمایه

نماد هایی که به تازگی در بورس عرضه اولیه شده اند، در صدر فهرست صف های فروش سنگین قرار دارند. بوعلی با 670 میلیارد تومان، وکبهمن با 156 میلیارد تومان و چخزر با 90 میلیارد تومان از جمله آن ها هستند. با کنار گذاشتن این نمادها، عنوان سنگین ترین صف خرید بازار سرمایه به نماد فروس، متعلق به شرکت فروسیلیس ایران با صف خرید 51 میلیارد تومانی تعلق می گیرد. شسینا، ولساپا، دانا، ونیکی و کماسه از دیگر نماد های دارای صف خرید بازار امروز هستند.

توقف شاخص بورس در نزدیکی 1.4 میلیون واحد

شاخص کل بورس تهران در سرانجام معاملات امروز چهارشنبه 26 آذرماه با کاهش 14 هزار و 870 واحدی به رقم یک میلیون و 413 هزار و 454 واحد رسید. در ابتدای معاملات شاخص کل حدود 27 هزار واحد ریزش داشت و بعد از رسیدن به مرز 1.4 میلیون واحد فرایند صعودی در پیش گرفت تا نقشه بازار با رنگ سبز به استقبال تعطیلات آخر هفته برود. در این روز شاخص کل 1.04 درصد و شاخص هم وزن 1.05 درصد کاهش داشتند و نشان می دهد شرکت های کوچک و عظیم امروز مشابه یکدیگر رفتار کردند. نماد های شستا، شپنا، فارس، تاپیکو و شتران بیشترین تاثیر را بر کاهش شاخص کل و نماد های فملی و کگل بیشترین تاثیر را در بازگشت فرایند صعودی داشتند.

نقشه بازار در سرانجام معاملات روز چهارشنبه 26 آذرماه (برای مشاهده در ابعاد عظیمتر، روی عکس کلیک کنید)

آنالیز نقشه بازار در سرانجام معاملات امروز نشان می دهد بانک و موسسات اعتباری بیشترین معاملات را شاهد بودند. در این گروه وبملت و وپاسار با قیمت روز گذشته به کار خود سرانجام دادند. وتجارت و وبصادر با کاهش قیمت نسبی روبرو شدند و وپارس و دی نتوانست از صف فروش جدا شوند. در گدوه خودرو و ساخت قطعات نماد خودرو توانست به محدوده بالاتر از قیمت روز گذشته راه پیدا کند اما دیگر نمادها عموما قرمزرنگ باقی ماندند. صندوق های سرمایه گذاری سهامی بهترین عملکرد را از خود به جا گذاشتند و اغلب آنها امروز با بازدهی مثبت به استقبال مشتریانشان آمدند. گروه فلزات اساسی اولین گروه سبزرنگ بازار امروز بود. تا سرانجام ساعات معاملات شاهد تشکیل صف خرید برای فملی، ارفع، فرزین، وتوکا، کویر و هرمز بودیم. فولاد هم با فرایند صعودی همراه بود. کوشش ها برای جمع آوری صف فروش نمادهای پالایشی تا سرانجام ساعت کاری بورس بی نتیجه ماند. شپنا، شبندر، شتران و شبریز همگی پنج درصد ارزش سهام خود را از دست دادند. محصولات شیمیایی به جز نمادهای پرمعامله یعنی پترول، شغدیر، شگویا و تاپیکو اغلب فرایند صعودی داشتند. سرمایه گذاری ها هم شرایط مشابهی را تجربه کردند و هولدینگ ها با صف فروش شستا قرمزرنگ باقی ماندند. محصولات غذایی، بیمه ها، نهادهای اقتصادی، لیزینگ ها، استخراج کانه های فلزی، دارویی ها، و رایانه از جمله گروه های سبز بازار امروز بودند.

ارزش معاملات به 20 هزار میلیارد تومان برگشت

معامله گران بورس امروز بیش از 13 هزار و 867 میلیارد سهام، حق تقدم و اوراق اقتصادی را در قالب یک میلیون و 713 هزار معامله به ارزش 13 هزار و 867 میلیارد تومان دادوستد کردند. با در نظر دریافت معاملات 19 هزار میلیارد تومانی فرابورس ارزش کل معاملات بازار سرمایه به رقمی حدود 32 هزار و 915 میلیارد تومان می رسد. البته باید توجه داشته باشید که روز های چهارشنبه معاملات اوراق مرابحه دولتی انجام می گردد. به عبارتی حدود 12 هزار میلیارد تومان از این رقم مربوط به معاملات اوراق اراد، افاد و اخزا و ... است. با این حساب می توان گفت ارزش معاملات خرد در بازار امروز حدود 20 هزار و 900 میلیارد تومان بوده که نسبت به روز گذشته افزایش دو برابری را پشت سر گذاشته است.

هزار میلیارد تومان دیگر از بورس خارج شد

آنالیز تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی در بازار نشان می دهد امروز شرکت های حقوقی حدود هزار و 42 میلیارد تومان سهام از سرمایه گذاران حقیقی خریده اند و شاهد خروج این مقدار پول از بازار بودیم. تقریبا می توان گفت تمام این تغییر مالکیت در یک ساعت ابتدای بازار رخ داده و پس از آن اتفاقا شاهد ورود مبالغ کمی پول جدید توسط سرمایه گذاران حقیقی بودیم. شرکت های حقوقی امروز بیشترین حمایت را از نماد های شستا، وپارس، شبندر، وتجارت، شپنا، خساپا، ذوب، شتران، شبریز و فولاد داشتند و در طرف مقابل در نماد های ونیکی، کگل، زاگرس، کچاد، ولپارس، لوتوس، دانا، ونفت، هرمز و چکاپا شاهد فروش حقوقی ها بودیم.

منبع: فرارو
انتشار: 1 بهمن 1399 بروزرسانی: 1 بهمن 1399 گردآورنده: encaria.ir شناسه مطلب: 1517

به "جزئیات شاخص و معاملات بورس امروز چهارشنبه 26 آذرماه 99" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جزئیات شاخص و معاملات بورس امروز چهارشنبه 26 آذرماه 99"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید