منابع پنهان کافئین

به گزارش دانشنامه آریایی، تهران (پانا) - در حالی که مصرف چای و قهوه کافئین دار از جنبه های مختلفی برای سلامت ما مفید است اما نمی توان برخی از جنبه های منفی کافئین را هم به طور کامل انکار کرد. این نکته زمانی اهمیت بیشتری پیدا می نماید که بدانیم برخی افراد بیشتر از دیگران نسبت به کافئین حساس هستند و دریافت این ماده نه تنها می تواند کیفیت خواب آنها را خراب کند بلکه خصوصا در سنین بالای 40 سال می تواند باعث اضطراب و حتی وابستگی اعتیادگونه به کافئین گردد.

منابع پنهان کافئین

به گزارش جام جم آنلاین، اگر شما هم به دلایل مختلف می خواهید دریافت کافئین را کاهش دهید، در درجه اول باید با منابع پنهان کافئین آشنا شوید. هر 240 میلی لیتر از قهوه دم شده بین 100 تا 200 میلی گرم کافئین دارد، درحالی که کافئین موجود در هر فنجان اسپرسو 30 میلی لیتری بین 40 تا 75 میلی گرم است. در ادامه با منابع پنهان کافئین آشنا خواهیم شد.

1. نوشیدنی های انرژی زا: درحالی که بسیاری از نوشیدنی های انرژی زا ادعا می نمایند که از ترکیبات مختلف برای تقویت انرژی یاری می گیرند اما بسیاری از آنها همچنان به کافئین وابسته هستند. برای مثال، یک بطری نوشیدنی انرژی­ زا 350 میلی لیتری حاوی 111 میلی گرم کافئین است. اندازه کافئین در برخی از این نوشیدنی ها به 210 میلی گرم در هر 60 میلی لیتر می رسد که اندازه بسیار بالایی است.

2. قهوه بدون کافئین: قهوه بدون کافئین نسبت به قهوه کافئین دار حاوی کافئین قابل توجهی نیست اما باید بدانید که هر فنجان از قهوه بدون کافئین همچنان حدود 5 میلی گرم کافئین دارد. همین اندازه ناچیز می تواند برای افراد حساس به کافئین مشکل ساز گردد.

3. چای سرد (آیس تی): شاید از نظر شما واضح باشد که چای سرد هم مانند چای داغ حاوی کافئین است، اما گاهی اوقات برخی افراد تصور می نمایند که انواع چای سرد (مثلا طعم دارشده با هلو و تمشک) حاوی کافئین نیستند. با این حال، باید توجه داشته باشید که هر 180 میلی لیتر از انواع چای سرد حدودا 42 میلی گرم کافئین دارد.

4. بستنی قهوه: امروزه بستنی ها و دسرهای حاوی قهوه در سراسر دنیا محبوبیت زیادی پیدا نموده اند. اما از قلم نیاندازید که هر نصف لیوان از بستنی قهوه بین 29 تا 42 میلی گرم کافئین دارد.

5. نوشابه های گازدار: اگر فکر می کنید که فقط کوکاکولا حاوی کافئین است، سخت در اشتباه هستید. هر بطری از انواع نوشابه های گازدار از برندهای مختلف بین 22 تا 54 میلی گرم کافئین وارد بدن می نماید. بنابراین، نوشابه های گازدار فقط زمانی حاوی کافئین نیستند که این ویژگی روی بسته بندی آنها درج شده باشد.

6. محصولات حاوی شکلات: بیشتر محصولات حاوی شکلات یا برپایه شکلات که حتی اندازه کمی از پودر کاکائو استفاده نموده باشند، همچنان حاوی کافئین هستند. حتی هر فنجان شکلات داغ (هات چاکلت) هم 9 میلی گرم کافئین دارد.

7. داروهای ضددرد یا مسکّن: برخی از داروهای ضددرد بدون نسخه حاوی کافئین هستند. اندازه کافئین در این داروها بین 30 تا 75 میلی گرم متغیر است. بنابراین، قبل از خرید داروهای مسکّن حتما به اندازه کافئین موجود در آنها توجه کنید.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 21 آذر 1400 بروزرسانی: 21 آذر 1400 گردآورنده: encaria.ir شناسه مطلب: 2018

به "منابع پنهان کافئین" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "منابع پنهان کافئین"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید