نامه نگاری ها برای افزایش قیمت مرغ ، آیا مرغ گران می گردد؟

به گزارش دانشنامه آریایی، به گزارش خبرنگاران، قیمت نهاده های دامی از یک طرف بالا است و از طرف دیگر خوراک مرغ در بازار آزاد کمیاب شده است. گویا دولت هم به مرغداران اجازه جوجه ریزی نمی دهد. حالا تولیدکنندگان می گویند دوباره عرضه مرغ در بازار کم شده و ممکن است قیمت آن التهاب پیدا کند.

نامه نگاری ها برای افزایش قیمت مرغ ، آیا مرغ گران می گردد؟

بنابر اعلام مرکز آمار در شهریور ماه سال جاری تورم نقطه به نقطه گوشت سفید به 56.9 درصد رسید و بعلاوه مرغ نسبت به مدت مشابه ماه قبل 5.5 درصد گران شد.

مرغ باید 31 هزار تومان گردد

آیا با توجه به افزایش تورم مرغ هم مانند تخم مرغ گران می گردد؟ به گفته دبیر انجمن فراوریکنندگان مرغ، به دولت پیشنهاد دادیم معادل اندازه رسمی تورم قیمت مرغ افزایش پیدا کند. اکنون قیمت واقعی مرغ 31 هزار تومان است. هنوز دولت موافقتش را نسبت به پیشنهاد بخش خصوصی اعلام ننموده است.

رضا مبصری به خبرنگاران گفت: قیمت مصوب مرغ 24 هزار و 900 تومان است اما به علت افزایش هزینه ها بعضی فروشندگان مرغ را با این قیمت اعلام شده نمی فروشند. قیمت مرغ در میادین تهران کیلویی 27 تا 28 هزار تومان است و در بازار تهران هم با قیمت 30 تا 31 هزار تومان فروخته می گردد.

او شرح داد: در شهریور ماه نرخ تورم به 45.8 درصد رسید. بنابراین در کشوری که ماهانه حدود چهار درصد تورم دارد، یعنی هزینه فراوری ماهانه چهار درصد افزایش پیدا می نماید. بنابراین شاخص فراوری هم متغییر است.

نیوکاسل مرغ را کمیاب کرد

مبصری بیان نمود: دولت با ارائه یارانه به نهاده های فراوری عملا قیمت ها را سرکوب نموده است این در حالی که قیمت تمام شده فراوری کالاها به شدت افزایش پیدا نموده است.

اکنون بعد از شیوع ویروس نیوکاسل بازار کمبود مرغ دارد. حبیب اسدالله نژاد، نائب رئیس کانون انجمن صنفی مرغداران گوشتی به ایسنا گفته: علی رغم گذشت 80 روز از جوجه ریزی بعضی واحدهای مرغداری، اما سامانه سماصط به سختی مجوز جوجه ریزی می دهد چرا که به جهت کمبود جوجه، امکان دریافت مجوز جوجه ریزی وجود ندارد. بنابراین با توجه به کمبود عرضه، التهابات قیمت مرغ در بازار همچنان وجود دارد.

برای مطالعه بیشتر خبر کمبود مرغ در بازار را بخوانید.

منبع: تجارت نیوز
انتشار: 12 آبان 1400 بروزرسانی: 12 آبان 1400 گردآورنده: encaria.ir شناسه مطلب: 1977

به "نامه نگاری ها برای افزایش قیمت مرغ ، آیا مرغ گران می گردد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نامه نگاری ها برای افزایش قیمت مرغ ، آیا مرغ گران می گردد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید