نشست فوق العاده اتحادیه اروپا با محور ناآرامی های بلاروس و انفجار لبنان

به گزارش دانشنامه آریایی، وزرای امور خارجه اتحادیه اروپا تا ساعاتی دیگر برای رایزنی درباره تحولات روزهای اخیر در شرق مدیترانه، انفجار مرگبار در بندرگاه بیروت، نا آرامی ها در بلاروس و مجموعه ای از تحولات سیاست خارجی در بروکسل پایتخت بلژیک؛ نشست فوق العاده تشکیل خواهند داد.

نشست فوق العاده اتحادیه اروپا با محور ناآرامی های بلاروس و انفجار لبنان

با ما سفر کنید و با تور دور اروپا از قاره سبز دیدن کنید و با دریافت خدمات ویزای شینگن از گردش به دور اروپا لذت ببرید.

این نشست به درخواست جوسپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا برگزار می گردد.

وی در یادداشت هایی که به تازگی در تارنمای سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا منتشر شد با اشاره به انفجار اخیر بیروت، از اتحادیه اروپا به عنوان یکی از اولین سازمان هایی که نیروهای امدادی خود را به محل اعزام کرد نام برد و اضافه نمود: در کنار ارسال یاری های فوری و اضطراری، باید به خواسته مردم برای اصلاحات ریشه ای توجه کرد.

این سیاستمدار اسپانیایی بیان کرد که اتحادیه اروپا به عنوان یک دوست قدیمی لبنان برای ساختن کشوری سعادتمند و دموکراتیک در کنار مردم لبنان خواهد ایستاد.

به گفته بورل، این فاجعه مرگبار که منجر به کشته شدن 159 نفر، ناپدید شدن ده ها و زخمی شدن هزاران نفر شده است، در حالی رخ داد که کشور در مواجهه با بحران بیماری کووید-19 در یک رکود اقتصادی به سر می برد.

وی اضافه نمود: آنچه اکنون مهم است رسیدگی به درخواست مردم لبنان برای روشن کردن عوامل این فاجعه و پس از آن ترمیم خرابی هاست.

به گفته مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، مرکز هماهنگی یاری های اضطراری اتحادیه اروپا ERCC در حال رایزنی با اتحادیه و اعضای آن است و اکنون بیش از 250 امدادگر اروپایی به طور شبانه روزی در منطقه مشغول فعالیت هستند.

وی همچنین به کنفرانس مجازی حمایت اقتصادی یکشنبه گذشته توسط رئیس جمهوری فرانسه و دبیرکل سازمان ملل اشاره نمود که در آن 250 میلیون یورو به منظور یاری های فوری جمع آوری و 66 میلیون یورو آن از سوی کشورهای اروپایی تامین شد.

بورل با بیان اینکه مردم لبنان توقعی بیش از یاری های بشردوستانه دارند، اضافه نمود: به تظاهرنمایندگان لبنانی که خواهان کشوری دموکراتیک و سعادتمند هستند احترام گذاشته و این تظاهرات را هشداری برای مسوولین لبنانی و جامعه جهانی می داند.

به گفته وی بدون اقدام سریع و پایدار در جهت ارائه یاری ها، بدست آوردن اعتماد عمومی ناممکن خواهد بود.

این سیاستمدار اسپانیایی با اشاره به اینکه خشم مردم ممکن است به خشونت منتهی و موجب تفرقه و بی ثباتی گردد،توضیح داد: ما نمی توانیم اجازه دهیم چنین اتفاقی برای لبنان و منطقه بیفتد.

وی افزود که اکنون ریشه اقتصادی لبنان یعنی بندر بیروت بلااستفاده شده و تنها راه تبادل با این کشور به وسیله بندر طرابلس است که ظرفیت کمتری دارد. بورل بیان کرد که استفاده از جهت زمینی به دلیل همجواری با سوریه عملاً ممکن نیست.

اقتصاد لبنان به گفته مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، قبل از این انفجار نیز با کسر بودجه ای معادل 150 درصد فراوری ناخالص ملی، در حالت بحرانی قرار داشت. این شرایط با ادامه جنگ در سوریه و سرازیر شدن آوارگان سوری به لبنان شدت بیشتری یافته بود. بدین ترتیب اکنون فراوری ناخالص ملی لبنان نزدیک به صفر، بیکاری 30 درصد و نسبت فقرا به 50 درصد رسیده است. دولت و بانک ها توان تزریق پول به اقتصاد را نداشته، استقراض ناممکن، طبقه متوسط ضعیف و سرمایه های انسانی و کسب و کارها در حال محو شدن هستند.

وی با این حال مدعی شد که تغییرات باید از داخل لبنان صورت بگیرد و اگر نخبه های سیاسی لبنان تصمیم بگیرند که به یاری مردم، نظامی شفاف و جوابگو ایجاد نمایند؛ می توانند روی یاری اتحادیه اروپا حساب نمایند.

انتخابات ریاست جمهوری بلاروس

یکی از بحران های روزهای اخیر که در نشست های اضطراری مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا مورد بحث قرار خواهد گرفت، مساله انتخابات ریاست جمهوری اخیر در بلاروس است.

بورل شرایط بلاروس را مایه نگرانی عمیق می داند و معتقد است که پس از انتخابات روز یکشنبه گذشته، الکساندر لوکاشنکو و مقامات بلاروس باید بلافاصله بازداشت شدگان را آزاد نموده و راه را برای مصاحبه در پهنه جامعه هموار نمایند.

به گفته وی مردم بلاروس در هفته گذشته نشان دادند که آرزومند دموکراسی و احترام به حقوق بشر هستند.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در این یادداشت قویاً از مقامات بلاروس می خواهد به خشونت انتها داده و تمام بازداشت شدگان را آزاد نمایند.

وی ضمن تاکید بر اهمیت همکاری با کشورهای اروپای شرقی پس از فروپاشی بلوک شرق، بلاروس را به دلیل مرز مشترک با اتحادیه اروپا به عنوان یکی از عناصر مهم در سیاست همسایگی این اتحادیه بر می شمارد.

وی می گوید روابط فقط وقتی می تواند حسنه باشد که اصول دموکراسی و حقوق بشر در این کشور مورد احترام قرار گیرد.

اتحادیه اروپا از سال 2010 اقدامات محدود نماینده ای علیه بلاروس بکار بسته بود.

در سال های 2014 و 2015 و پس از همکاری مقامات بلاروس با اتحادیه اروپا در بحران اوکراین، روابط اتحادیه اروپا با این کشور اندکی بهتر شد. به ویژه که بلاروس به تحریم روسیه علیه اوکراین نپیوست و در به نتیجه رسیدن مصاحبههای مینسک 1 و 2 همکاری نمود.

به این ترتیب اتحادیه اروپا یاری های اقتصادی و حتی مساعدت برای عضویت در سازمان جهانی اقتصاد WTO در اختیار این کشور قرار داد. بورل می گوید از 2014 تا کنون بیش از 170 میلیون یورو از طرف اتحادیه اروپا برای سرمایه گذاری در اختیار این کشور قرار گرفته است.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ضمن انتقاد از اینکه نامزدهای بالقوه از شرکت در انتخابات منع شده اند تهدید نموده است که در صورت ادامه وضع موجود اتحادیه اروپا مجبور خواهد بود در روابط خود با بلاروس تجدید نظر کند.

انتخابات ریاست جمهوری بلاروس روز یکشنبه (19 مرداد) برگزار گردید و براساس گزارش کمیسیون مرکزی انتخابات این کشور، الکساندر لوکاشنکو رییس جمهوری کنونی پیروز انتخابات اعلام شد، اما پس از انتها زمان اخذ رای، هزاران تن از مخالفان لوکاشنکو در شهرهای مختلف بلاروس به خیابان ها آمدند و با پلیس ضد شورش درگیر شدند.،ایرنا

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 11 مهر 1399 بروزرسانی: 11 مهر 1399 گردآورنده: encaria.ir شناسه مطلب: 1294

به "نشست فوق العاده اتحادیه اروپا با محور ناآرامی های بلاروس و انفجار لبنان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نشست فوق العاده اتحادیه اروپا با محور ناآرامی های بلاروس و انفجار لبنان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید