نصب 30 دستگاه جدید شتاب نگار در استان کرمان، زلزله ای آرام در کمین رفسنجان

به گزارش دانشنامه آریایی، خبرنگاران/کرمان معاون وزیر راه و شهرسازی از وجود 67 دستگاه شتاب نگار در استان کرمان اطلاع داد و گفت: امروز 3 دستگاه نسل جدید شتاب نگار در مجتمع مس سرچشمه، شهر رفسنجان و شهر کشکوئیه رونمایی شد که تا انتها سال آینده 30 دستگاه دیگر به این سیستم ها اضافه می گردد.

نصب 30 دستگاه جدید شتاب نگار در استان کرمان، زلزله ای آرام در کمین رفسنجان

دکتر محمد شکرچی زاده عصر امروز 4 دی ماه در مراسم رونمایی از نخستین دستگاه شتاب نگار نسل جدید صنایع کشور در مجتمع مس سرچشمه اظهارکرد: در چند دهه اخیر با زلزله های بزرگی در کشور روبرو هستیم که از جمله می توان به زلزله های گلبافت، زرند و بم در استان کرمان اشاره نمود که با وجود گسل ها در این استان، زمین شناسان احتمال وقوع زلزله در این منطقه را می دهند.

رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی اضافه نمود: خوشبختانه پیشرفت علم و دانش در سالهای اخیر در کشورمان، این امکان را به ما می دهد که بروز خسارات ناشی از زلزله را به حداقل برسانیم.

وی با اشاره به زلزله 7.2 ریشتر در کالیفرنیا که در خرداد سال جاری رخ داد و یک کشته و 24 زخمی به جای گذاشت، اعلام نمود: در کشورهای ژاپن و آمریکا که با زلزله های با دوره های بازگشت کوتاه مداجهند، خسارت ها هم کوتاه است لذا با علم و دانش می توان کارهای خوبی در جهت جلوگیری از خسارت به اقتصاد، زیرساخت ها و ... انجام داد.

وی به حرکت زمین که منجر به بروز زلزله می گردد اشاره و اظهار کرد: می توان این حرکت را تحت رصد داشته باشیم؛ 2 دسته دستگاه برای حرکت پوسته زمین شامل لرزه نگار و شتاب نگار داریم.

معاون وزیر راه و شهرسازی مطرح نمود: 120 لرزه نگار در کشور داریم که شدت لرزه زمین و میزان خروج انرژی از زمین را معین می نماید همچنین شتاب نگار هم سرعت زلزله را معین می نماید که 1300 دستگاه شتاب نگار در کشور وجود دارد.

شکرچی با بیان اینکه برای احداث ساختمان ها به ویژه در صنایع احتیاج به شتاب نگار داریم، ادامه داد: اگر تصویر واقعگرایانه از زلزله داشته باشیم می توان پیش بینی کرد که در اثر چه نیرویی قرار می گیرد و بر اساس آن نیرو مقاوم سازی کرد لذا اهمیت شتاب نگاری را در مقاوم سازی باید مورد توجه قرار داد.

رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی بیان نمود: در آبان ماه سال 96 زلزله ای که با 7.3 ریشتر در کرمانشاه اتفاق افتاد شتاب های متفاوت ایجاد کرد که بیشترین شتاب ها در سرپل ذهاب بود. دستگاه های لرزه نگار و شتاب نگار را می توان در مناطقی که تحرک زمین بیشتر است قرار داد و نصب کرد و با مقاوم سازی و هزینه های بهینه سازی جلوی خسارات را گرفت.

شکرچی زاده با اشاره به فواید دستگاه شتاب نگار اضافه نمود: اگر اتفاق و زلزله ای رخ دهد مدیریت بحران می تواند در ساعات اولیه بعد از زلزله که به ساعات طلایی نام دارد به انجام اقدامات امداد و نجات بپردازد که این سیستم ها در اینجا مفید هستند. ضمن اینکه می توان سیستم های دیگری را پیش بینی کرد تا برای خارج کردن شبکه های اصلی گاز و غیره در زمان زلزله در اوایل حادثه اقدام کرد.

معاون وزیر راه و شهرسازی از وجود 67 دستگاه شتاب نگار در استان کرمان اطلاع داد و گفت: امروز 3 دستگاه نسل جدید شتاب نگار در مجتمع مس سرچشمه، شهر رفسنجان و شهر کشکوئیه رونمایی شد که تا انتها سال آینده 30 دستگاه دیگر به این سیستم ها اضافه می گردد.

شکرچی شرح داد: هر حرکتی که در اطراف مجتمع مس سرچشمه رخ دهد به یاری این دستگاهها می توان به صورت آنلاین در مدیریت بحران استان کرمان و تهران مشاهده کرد تا در خصوص مقاوم سازی بخش های سازه و غیره در مجتمع مس سرچشمه از مرکز تحقیقات وزارت راه و شهرسازی استعلام گرفت و با همکاری دانشگاه باهنر کرمان در راستای ارتقای این بخش ها اقدام کرد.

رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در ادامه در خصوص فرونشست گسل ها در رفسنجان نیز گفت: دشت رفسنجان جزء اولین دشت هایی است که از دهه 50 با فرونشست زمین روبرو است که به مرور زمان با عدم مدیریت صحیح منابع آبی و برداشت بی رویه از سفره های آب زیرزمینی این رخ داده است لذا این فرونشست را می توان به زلزله آرام نام برد که در آینده می تواند به زیرساخت ها و شریان های حیاتی از جمله جاده ها و راه آهن و منازل مسکونی خسارت وارد سازد.

شکرچی اضافه نمود: مطالبه گری فرونشست و بحث معین پهنه های گسل شهرستان رفسنجان با همکاری و حمایت های استان انجام گردد تا از ساخت و ساز غیرمجاز در جاهای خطرناک جلوگیری گردد و زندگی آرام و مطمئن برای مردم فراهم گردد ضمن اینکه معین پهنه های گسل باید در سراسر کشور انجام گردد.

به گزارش خبرنگاران، در مراسم امروز 3 دستگاه شتاب نگار نسل جدید امروز در مجتمع مس سرچشمه، رفسنجان و کشکوئیه رونمایی شد که برای هر کدام از این دستگاه ها 3 میلیارد ریال هزینه شده است.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 25 بهمن 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: encaria.ir شناسه مطلب: 767

به "نصب 30 دستگاه جدید شتاب نگار در استان کرمان، زلزله ای آرام در کمین رفسنجان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نصب 30 دستگاه جدید شتاب نگار در استان کرمان، زلزله ای آرام در کمین رفسنجان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید