پیکره بی نظیر مولانا در باغ عرفان دانشگاه کردستان نهاده شد

به گزارش دانشنامه آریایی، خبرنگاران/کردستان پیکره بی نظیر جلال الدین محمد بلخی معروف به مولانا، مولوی و رومی ساخته هادی ضیاالدینی در باغ عرفان دانشگاه نهاده شد.

پیکره بی نظیر مولانا در باغ عرفان دانشگاه کردستان نهاده شد

جهت دریافت خدمات طراحی باغ ویلا سنتی با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. گروه آبان با سالهای تجربه طراحی معماری و ساخت و مشارکت در پروژه های ساختمانی ویلا و باغ کوچک و بزرگ بهترین انتخاب جهت مشاوره و اجرا میباشد.

حسن استفاده از مولفه های هویت ملی غرورآفرین و وحدت آفرین در راستای ارتقای کیفیت فضاهای دانشگاهی، افزایش انگیزه، شوق حضور و حس تعلق در دانشجویان در دانشگاه کردستان مورد توجه نهاده شد.

این دانشگاه در قالب طرح گوشه های فاخر ملی، پیشنهاد ساخت پیکره مولانا جلال الدین رومی را مطرح و با در نظر دریافت سابقه کاری هادی ضیاالدینی هنرمند چیره دست کردستانی، ساخت آن را به وی سپرده شد.

این هنرمند کردستانی طرح خود را با عنوان طرحی ذهنی با تاکید بر سماع، دنیای فرازمینی و معنوی ارائه داد و از سوی دانشگاه پذیرفته و مقرر شد دانشگاه مکان مناسبی برای نصب آن انتخاب کند.

پیکره با استفاده از گچ-قالب گیری، فایبرگلاس-قالب گیری و بتن مسلح ساخته شده و با پایه خود بیش از هفت متر طول دارد و طبق تصمیم دانشگاه در باغ عرفان نهاده شده و فضاسازی های محوطه آن در حال اجرا است.

روشن خوشنوازی، معاون فرهنگی دانشگاه کردستان اظهار کرد: این پیکره با توجه به هنر و چیره دستی و احاطه طراح و سازنده، در ایران و دنیا منحصر به فرد می باشد و هیچ مشابهی در داخل و یا خارج از کشور ندارد.

وی بودجه پیش بینی شده برای طراحی و ساخت آن را سه میلیارد ریال گفت و گفت: اعتبار لازم برای ساخت این پیکره در قالب طرح گوشه های فاخر و از وزارتخانه تامین شده است.

خوشنوازی در رابطه با دلیل انتخاب مولانا نیز بیان کرد: معرفی و شناساندن مفاخر دینی، علمی، ادبی، فرهنگی و هنری ایران زمین راهبردی برای ترویج ارزش های اعتقادی و انسانی در تمام حوزه های می باشد و در این میان مولانا به عنوان ادیب و شاعر فرزانه ایران و دنیا از صندلی ویژه ای در حوزه عرفان، معرفت شناسی و ادبیات فارسی در دنیا برخوردار است.

وی ادامه داد: نصب تندیسی هنرمندانه فاخر و ارجمند از این عارف عظیموار در دانشگاه کردستان می تواند همتی در جهت ارج گزاری به این عارف عظیم و بعنوان برندی از تصوف ایرانی در استان فرهنگی کردستان باشد.

معاون فرهنگی دانشگاه کردستان در رابطه با جانمایی پیکره در باغ عرفان نیز گفت: در جلسه ای که به همین منظور در دانشگاه تشکیل شد، به دلیل دسترسی، عملکرد، پیشینه، تاثیرگذاری و چشم انداز بصری، محوطه باغ عرفان به اتفاق آرا مناسب ترین مکان برای این رویداد فرهنگی مشخص شد.

وی ادامه داد: این مکان با توجه به نزدیکی به دانشکده های زبان و ادبیات و علوم انسانی و ساختمان جدید سازمان مرکزی به عنوان یک یادمان و رویداد فرهنگی افزون بر ایجاد پیوند فضایی، فضاسازی نو در راستای بازآفرینی فضای قدیمی دانشگاه را موجب خواهد شد و به شکل گیری هویت فرهنگی دانشگاه کردستان یاری خواهد نمود.

خوشنوازی در رابطه با فضاسازی اطراف پیکره با عنوان باغ عرفان نیز اظهار کرد: طراحی محیط در پیوند با فضای باز دانشکده علوم انسانی در شکل یک کریدور، یادآور باغ ایرانی و شکل دهنده مسیری پیاده و خاطره انگیز و برنگیزاننده حس تعلق به مکان و هویت مکانی خواهد بود.

وی در انتها یادآور شد: باتوجه به همجواری عناصری چون سالن همایش و سازمان مرکزی، اهمیت این مکان برای این تبدیل به فضایی برای رویداد فرهنگی و حضور و ملاقات مهمانان دانشگاه نیز فراوان خواهد بود.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 13 دی 1399 بروزرسانی: 13 دی 1399 گردآورنده: encaria.ir شناسه مطلب: 1489

به "پیکره بی نظیر مولانا در باغ عرفان دانشگاه کردستان نهاده شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پیکره بی نظیر مولانا در باغ عرفان دانشگاه کردستان نهاده شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید