چطور اطلاعات قابل اعتماد مربوط به سلامت را به طور آنلاین به دست آورید؟

به گزارش دانشنامه آریایی، بسیاری از افراد که در پی جستجوی اطلاعات مربوط سلامتشان هستند، با وجود شمار فراوان وب سایت های بهداشتی و پزشکی این نگرانی را دارند که آیا می توانند به اطلاعات در این وب سایت ها اعتماد نمایند.

چطور اطلاعات قابل اعتماد مربوط به سلامت را به طور آنلاین به دست آورید؟

به عنوان قاعده، وب سایت هایی که مربوط به سازمان های بهداشتی دولتی مثلاً وزارت بهداشت یا دانشگاه های علوم پزشکی و بیمارستان ها و موسسه های وابسته به آن ها هستند، را باید منبع قابل اعتماد اطلاعات بهداشتی بشمارید.

از طرف دیگر پزشک شما ممکن است به شما وب سایت هایی را به عنوان منبع قابل اعتماد اطلاعات بهداشتی معرفی کند. ممکن است خود پزشک شما وب سایتی داشته باشد که در آن اطلاعات بهداشتی ارائه کند یا پیوندهایی به وب سایت های مورد اعتماد را معرفی کند.

هنگامی برای یافتن اطلاعات سلامت جستجو انجام می دهید، احتمالاً وب سایت هایی مربوط به سازمان های بهداشتی گوناگون را پیدا می کنید. برای تعیین اینکه آیا این وب سایت ها قابل اعتماد هستند یا نه، یک راه ساده مراجعه به بخش درباره ما در آن وب سایت است.

  • هدف از راه اندازی این وب سایت چیست و چه کسی مالک آن است؟

با آنالیز بخش درباره ما می توانید دریابید که چرا این وب سایت ایجاد شده است؟ آیا هدف این وب سایت اطلاع رسانی یا شرح دادن است یا هدف آن فروش فراورده یا خدمات است؟ درک انگیزه ایجاد این وب سایت به داوری بهتر درباره محتوای آن کمک می رساند. هدف هر وب سایت قابل اعتماد اطلاعات بهداشتی فراهم آوردن اطلاعات دقیق، به روز و سودمند است نه کوشش برای فروش رساندن یک فراورده.

با اینکه بسکمک از وب سایت های تجاری هم اطلاعات دقیق و سودمند بهداشتی در اختیار می گذارند، ممکن است تشخیص دادن میان مطالب بازاریابی و تبلیغی از مطالب اصلی وب سایت در آن ها مشکل باشد. هر مطالب تبلیغی در سایت باید به طور واضح تعیین شده باشد تا کاربر بتواند آن را از محتواهای آموزشی تمایز دهد. مراقب آگهی هایی که طوری طراحی شده اند که شبیه اطلاعات بهداشتی بی طرفانه باشند، باشید.

  • چه کسی اطلاعات بهداشتی را نوشته است؟ چه کسی آن ها را بازبینی نموده است؟

صفحات وب سایت ها اغلب، نه همواره، هویت نویسندگان مطلب و مشارکت نمایندگان در فراوری آن را تعیینی می نمایند. اگر نویسندگان لیست شده باشند، باید ببینید نویسنده در آن حوزه تخصص دارد یا نه؟ در پی نام متخصصان مراقبت های بهداشتی یا پژوهشگران علمی باشید که دانش عمیقی در آن حوزه دارند. آیا نویسنده به سازمان خاصی وابسته است و اگر این گونه است اهداف آن سازمان چیست؟ هر ارتباط با مشارکت نمایندگان در تهیه مطلب و هر امتیاز مالی که در رابطه با اطلاعات وب سایت داشته باشند، باید واضح باشد.

وب سایت های قابل اعتماد بعلاوه اطلاعات تماس دارند- آدرس ای میل، شماره تلفن و/یا آدرس پستی- که شما از طریق آن بتوانید به حامی سایت دسترسی پیدا کنید. در بخش پایینی صفحه های وب یا در بخش جداگانه درباره ما یا تماس با ما در پی این اطلاعات باشید.

درباره تجربه های شخصی، مطالب منتشرشده در بلاگ های شخصی و پست های ارسالی در تالارهای تبادل نظر و بحث (فوروم ها) محتاط باشید. تجربه های شخصی در خصوص بیماری ها ممکن است برای خوانندگان سودمند و آرامش بخش باشند، اما هر فردی مسائل بهداشتی را به شیوه مشابهی تجربه نمی نماید. اما تفاوت بزرگی میان اطلاعات نوشته شده از طریق یک شخص واحد درباره یک موضوع و وب سایت ایجادشده از طریق متخصصان وجود دارد که از شواهد علمی به دست آمده از پژوهش های داوری همتاشده استفاده می نمایند.

در ضمنً هیچ اطلاعات آنلاینی، حتی اگر دقیق و قابل اعتماد باشد، نمی تواند جای تماشا یک پزشک یا متخصص امور بهداشتی را بگیرد که می تواند شرایط خاص شما را ارزیابی کند و توصیه های خاص شما در اختیارتان بگذارد.

  • اطلاعات در چه زمانی نوشته شده و در چه زمانی روزآمد شده اند؟

در پی وب سایت هایی باشید که اطلاعات پزشکی و بهداشتی شان را به روز می نمایند. شما نباید بر اساس مطالب قدیمی و منسوخ شده درباره مراقبت از بیماری تان تصمیم بگیرید. اغلب زمان ایجاد مطلب و بازبینی آن در انتهای صفحه درج می گردد. توجه داشته باشید که صفحات یک وب سایت ممکن است در زمان های متفاوت روزآمد شده باشند و بعضی از صفحات ممکن است با فراوانی بیشتری روزآمد شوند. اطلاعات قدیمی تر ممکن است همچنان سودمند باشند، اما استفاده از آخرین اطلاعات پزشکی مبتنی بر شواهد علمی است که شرایط مطلوب شمرده می گردد.

  • آیا این وب سایت راهکار های سریع و آسان برای مسائل بهداشتی شما ارائه می دهد؟ آیا این وب سایت قول علاج های معجزه آسا را می دهد؟

در برابر وب سایت هایی که مدعی معرفی علاج واحدی هستند که بیماری های بسیار متفاوت را درمان می نماید، محتاط باشید. بعلاوه درباره سایت هایی که درمان های ساده و ثابت نشده را برای بیماری ها معرفی می نمایند، احتیاط به خرج دهید. درباره نوشته های حاوی ادعاهای غلو شده یا وعده های علاج های ساده که بعید است حقیقی باشند، محتاط باشید. حتی اگر مطالب وب سایتی حاوی پیوندهایی به وب سایت یک منبع یا سازمان قابل اعتماد باشد، به معنای آن نیست که مطالب این وب سایت موردحمایت و تأیید آن سازمان یا منبع است.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 16 مرداد 1402 بروزرسانی: 16 مرداد 1402 گردآورنده: encaria.ir شناسه مطلب: 2409

به "چطور اطلاعات قابل اعتماد مربوط به سلامت را به طور آنلاین به دست آورید؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چطور اطلاعات قابل اعتماد مربوط به سلامت را به طور آنلاین به دست آورید؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید