5 راه ساده برای جوان نگه داشتن مغز

به گزارش دانشنامه آریایی، مغز نیز مانند سایر اندام ها برای درست کار کردن نیازمند توجه ویژه است.

5 راه ساده برای جوان نگه داشتن مغز

با افزایش سن خطر کاهش توانمندی مغز و بروز بیماری هایی همچون دمانس (زوال عقلی) افزایش می یابد. از این رو، متخصصان همیشه تاکید دارند افراد همان طور که به سلامت جسمانی خود اهمیت می دهند، باید توجه ویژه ای به سلامت فکری خود داشته باشند.

بدین منظور انجام بعضی اقدامات و تغییر سبک زندگی می تواند به شادابی مغز یاری کند.

در این مطلب به ساده ترین راه حل ها در این زمینه می پردازیم:

1- دوست تازه پیدا کنید:

کوشش کنید بخشی از زندگی روزمره خود را به شناخت افراد تازه اختصاص دهید. تعامل با اشخاص تازه همچون حل جدول برای مغز می ماند و می تواند باعث تقویت فکر گردد. این امر حافظه کوتاه مدت و نیز قدرت تمرکز را درگیر می نماید. تعامل با دیگران راه حل های تازهی برای نواندیشی به شما خواهد آموخت.

2- بخندید:

استرس یکی از مخرب ترین حالاتی است که می تواند فکر شما را ویران کند. زمانی که فرد از استرس رنج می برد مغز اقدام به ترشح هورمونی به نام کورتیزول می نماید. در حضور هورمون کورتیزول تفکر سخت شده و فرد نمی تواند تفکر روشنی داشته باشد. یکی از راه حل های ساده برای خلاصی از استرس خندیدن است. خندیدن باعث کاهش سطح هورمون کورتیزول شده و به سلامت مغز یاری می نماید.

3- به گشت و گذار بروید:

طبیعت تاثیری آرامش بخش بر فکر دارد و استرس را از بین می برد. زمانی که شما به گشت و گذار می پردازید فکر خود را از فرایند های عادی زندگی و نیز طوفان اطلاعاتی که در معرض آن قرار دارید خلاصی می دهید.

4- دوباره دانشجو شوید:

این امر بدان معنا نیست که بار دیگر وارد دانشگاه شوید بلکه بکوشید همیشه چیز های تازهی بیاموزید. زمانی که اقدام به یادگیری یک مهارت می کنید، مغز راه های تازهی میان سلول ها ایجاد می نماید. این موضوع می تواند شامل یادگیری مهارت های تفریحی مانند نوشتن یا نواختن و هر آنچه که شما به آن علاقه دارید گردد.

5- تمرکز بر یک موضوع:

این که شما فردی هستید که می تواند به طور همزمان چندکار را انجام دهد لزوماً معنا و مفهوم خوبی ندارد. چنین افرادی به طور معمول تمرکز کمتری نسبت به افراد دیگر دارند. بهتر است برای آن که قدرت تمرکز خود را ارتقا دهید و از فرسایش فکری جلوگیری کنید بر یک موضوع تمرکز داشته باشید.

از دیگر مواردی که می تواند به جوان ماندن مغز یاری کند می توان به داشتن خواب کافی و مناسب، ورزش کردن، انجام تمرین های تمرکزی، داشتن تناسب اندام، رژیم غذایی سالم، ترک استعمال دخانیات، توجه به سلامت قلب و جلوگیری و درمان بیماری های فکری همچون افسردگی اشاره نمود.

باشگاه خبرنگاران به نقل از وب ام دی

منبع: فرادید
انتشار: 31 مرداد 1401 بروزرسانی: 31 مرداد 1401 گردآورنده: encaria.ir شناسه مطلب: 2255

به "5 راه ساده برای جوان نگه داشتن مغز" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "5 راه ساده برای جوان نگه داشتن مغز"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید