انتخابات در فصل آرامش پس از طوفان

به گزارش دانشنامه آریایی، انتخابات پارلمانی سوریه که قرار بود در ماه آوریل برگزار گردد، پس از دو بار تأخیر به خاطر همه گیری ویروس کرونا بالاخره دیروز یکشنبه در 14 استان برگزار گردید و مردم این کشور جنگ زده در حالی برای شرکت در انتخابات پای صندوق های رأی رفتند که از بحران مالی ناشی از تحریم های فزاینده امریکا و ویرانی های ناشی از جنگ 9 ساله خسته هستند.

انتخابات در فصل آرامش پس از طوفان

به گزارش فرانس 24، در انتخابات مجلسی دیروز یکشنبه سوریه که سومین انتخابات این کشور در طول 9 سال جنگ و بحران داخلی محسوب می گردد؛ بیش از 7 هزار و 400 حوزه رأی گیری نه تنها در مناطق تحت کنترل دولت دمشق که برای نخستین بار در مناطقی که زمانی پایگاه شورشیان بود، (همچون غوطه شرقی و جنوب استان ادلب) تعبیه شده بود و نشان می داد، دمشق توانسته استیلای خود بر اغلب مناطق کشور را به دست آورد. در این انتخابات یکهزارو 658 کاندیدا از لیست ها، جریان ها و احزاب گوناگون و همچنین بعضی تجار مشهور برای تصاحب کرسی های مجلس با هم رقابت کردند که مطابق پیش بینی ناظران حزب بعث حاکم به رهبری بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه و احزاب متحد این حزب بیشتر کرسی های مجلس 250 عضوی سوریه را از آن خود می نمایند. در انتخابات مجلسی سال 2016 سوریه که میزان مشارکت 57 درصد بود، از 250 کرسی مجلس؛ 200 کرسی به حزب بعث و احزاب متحد این حزب رسید و در حال حاضر نیز که دولت سوریه با پیشروی های میدانی گسترده پیروز شده، حدود 70 درصد از کل خاک کشورش را تحت کنترل بگیرد و برای نخستین بار در مناطقی که پیشتر در کنترل شورشیان بود، انتخابات برگزار کند، احتمال تصاحب بیشتر کرسی های مجلس توسط حزب بعث و متحدانش دور از انتظار نیست.

ادعاهای معنادار غربی

پیشتر بعضی رسانه های غربی با تحلیل هایی ادعا نموده بودند، احزاب مخالف اصلی با بایکوت کردن این انتخابات این فرصت را به حزب حاکم و متحدانش داده اند تا بیشتر کرسی های مجلس را از آن خود نمایند. این رسانه ها همچنین با این ادعا که میلیون ها سوری فرار نموده از جنگ سوریه اکنون در دیگر کشورها زندگی می نمایند و مجاز به شرکت در انتخابات دیروز نبودند، این موضوع را هم فرصتی برای حزب حاکم در تصاحب کرسی های مجلس دانستند. اما هشام الشعار، وزیر دادگستری سوریه در واکنش به این ادعاهای رسانه های غربی گفت: بعضی ها در خارج از کشور قصد دارند، انتخابات مجلس سوریه را زیر سؤال ببرند و با نامناسب دانستن زمان برگزاری انتخابات بهانه می آورند که سوری ها در خارج از کشور نمی توانند در این انتخابات شرکت نمایند. ما در گذشته چنین صداهایی را در انتخابات ریاست جمهوری یا در انتخابات مجلس شنیده ایم. از کسی که می گوید، نمی تواند نمایندگان خود را انتخاب کند، سؤال می کنیم آیا کسی مانع بازگشت او به کشورش برای احقاق حق خود شده است. سوریه درهای خود را برای همه شهروندانش باز نموده و از هرکسی که بخواهد، رأی بدهد، استقبال می نماید.

پس از اعلام نتایج انتخابات مجلسی و معین شدن ترکیب مجلس جدید، قرار است در سوریه قانون اساسی جدید به رأی گذاشته و تصویب گردد. ضمن اینکه انتظار می رود اسد یک نخست وزیر جدید معرفی کند. همچنین با اینکه انتخابات مجلسی در هر کشوری حائز اهمیت است اما در سوریه یک اهمیت مضاعف دیگر هم دارد. زیرا نظر نمایندگان مجلس در مشخص رئیس جمهوری بعدی سوریه تأثیرگذار است. انتظار می رود انتخابات ریاست جمهوری سوریه در سال 2021 برگزار گردد و کاندیداهای این انتخابات برای شرکت در رقابت ها احتیاج به تأییدیه رسمی و مکتوب دست کم 35 عضو مجلس دارند.

شرکت در انتخابات با امید بهبود معیشت

نکته دیگری که در انتخابات دیروز سوریه و رقابت های کاندیداها در روزها و هفته های گذشته وجود داشت این بود که تقریباً تمام شعارهای انتخاباتی مرتبط با معیشت مردم و احیای زیرساخت ها بود و مردم سوریه هم با امید تحقق این وعده ها پای صندوق های رأی رفتند. تحریم های فزاینده بین المللی که در تازه ترین مورد آن چند هفته قبل ایالات متحده امریکا بعضی مقامات سوری از جمله همسر رئیس جمهوری سوریه را تحریم کرد و تصویب و اجرای قانون سزار از سوی دونالد ترامپ، رئیس جمهوری امریکا در ماه گذشته میلادی که ارزش پول سوریه را بشدت کاهش داد و نرخ برابری آن مقابل دلار را از 500 به بیش از 2 هزار و 500 لیره رساند و بحران مالی جدی در لبنان، کشور همسایه سوریه باعث شده شرایط مالی و معیشتی مردم جنگ زده سوریه بسیار بغرنج گردد و بنا بر گزارش سازمان بین المللی غذا و دارو (فائو) وابسته به سازمان ملل، اکنون بیش از 80 درصد مردم سوریه در فقر هستند.،ایران

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 22 شهریور 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: encaria.ir شناسه مطلب: 1254

به "انتخابات در فصل آرامش پس از طوفان" امتیاز دهید

1 کاربر به "انتخابات در فصل آرامش پس از طوفان" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "انتخابات در فصل آرامش پس از طوفان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید