خبرنگاران شکاف درآمدی، جامعه را از درون تخریب می نماید

به گزارش دانشنامه آریایی، یزد- خبرنگاران- در نشست کانون تفکر اقتصاد دانشگاه یزد که به صورت مجازی برگزار گردید اعلام شد: شکاف درآمدی، جامعه را از درون تخریب می نماید.

خبرنگاران شکاف درآمدی، جامعه را از درون تخریب می نماید

به گزارش دوشنبه دانشگاه یزد حبیب انصاری سامانی دبیر کانون تفکر اقتصاد دانشگاه یزد در این نشست به تشریح وضع موجود در پیش نویس بیانیه توزیع درآمد پرداخت و گفت: در این بیانیه مسئله توزیع درآمد نباید شکل نظری به خود بگیرد و با ادبیات علمی ارائه شود بلکه باید بگونه ای نوشته شود تا مخاطبان اصلی آن شناخت خوبی نسبت به شرایط موجود پیدا نمایند.

انصاری با مهم برشمردن عوامل موثر بر توزیع درآمد در استان، بیکاری و تورم را از مهمترین عوامل عمومی آن معرفی کرد و اضافه نمود: کانون تفکر اقتصاد بر مواضع قبلی خود در بیانیه بیکاری در استان یزد نیز تاکید می نماید.

وی با اشاره به عدم توازن در دریافتی های بخش خصوصی و دولتی و سیاست های باز توزیعی، گفت: در این بیانیه نباید صرفا به تفاوت های بخش خصوصی و دولتی پرداخت بلکه باید مسائل هربخش جداگانه دیده شود. در بخش خصوصی به دلیل وجود نرخ بیکاری بالا در کشور مسائلی رخ می دهد و غلبه متقاضی نیروی کار در بازار منجر به پایین ماندن حداقل حقوق می شود.

دبیرکانون تفکر اقتصاد دانشگاه یزد اضافه نمود: در این بیانیه نباید مهاجرت به عنوان یک عامل جدا و به تنهایی دیده شود بلکه مهاجرت خود تابع عامل دیگری بوده و صنایعی بوده اند که نتوانستند نیروی کار خود را از استان جذب کند و به تبع آن نیروی کار از خارج استان آمده است.

انصاری نرخ بهره مالکانه معادن را پایین توصیف کرد و گفت: متاسفانه در اقتصاد در حال توسعه مواد خام و دارایی های زیرزمینی به شکلی توزیع می شود که منجر به توزیع درآمد ناعادلانه شده و فقط طبقات بالای جامعه از آن نفع برده و موجب خام فروشی می شود.

وی نرخ بیکاری در استان یزد را در بازه حدود ده ساله پایین تر از نرخ بیکاری کشور مطرح کرد و اضافه نمود: در زمانی که نرخ بیکاری کل کشور 2 رقمی و 13.5 درصد بوده، نرخ بیکاری استان به 6 درصد رسیده است و این سیگنال دادن به نیروی بیکار کشور بود تا به استان یزد مهاجرت نمایند و همین باعث شد پس از ده سال در این نرخ به سطح کشوری برسیم.

عباس علوی راد، عضو هیئت علمی گروه اقتصاد دانشگاه آزاد یزد با اشاره به پیش نویس لایحه 1400قانون بودجه کشور اظهارداشت: دولت در این لایحه هزینه های جاری را حدود 46 درصد رشد داده و در زیر مجموعه آن رشد خوبی برای حقوق پرسنل دولتی درنظر گرفته است.

وی توجه داد که فقط حدود 16درصد از330 هزارنفر شاغل در استان یزد در بخش دولتی مشغول بکار بوده و مابقی آن را بخش خصوصی تشکیل می دهد. او با استناد به پیش بینی میزان مالیات پرداختی بخش عمومی طی سال1400 در استان یزد اذعان داشت: مالیات پرداختی کارکنان دولت با کل مالیات پرداختی مشاغل بخش خصوصی برابری می نماید.

وی با ابراز نگرانی از پیش بینی افزایش شکاف درآمدی و فاصله طبقاتی درسال 1400 در استان یزد گفت: دستمزد و حقوق کارکنان بخش خصوصی در فرآیند مشخصی در کشور مشخص می شود و ما قدرت تصمیم گیری برآن را نداریم و از طرف دیگر دولت برای افزایش حقوق پرسنل خود مکانیزم خاصی دارد که نه درست و نه به صلاح است که به مبارزه به این تفاوت بپردازیم.

این عضو هئیت علمی دانشگاه آزاد یزد مهاجرت های شغلی به استان را از دلایل افزایش وزن دهک های پایین جامعه یزد توصیف کرد و گفت: مهاجرین به استان یزد از لحاظ گروه درآمدی در سطوح پایین جامعه هستند و آورده ای با خود ندارند. آنان به راحتی می توانند در یزد به شغل مناسب که احتیاج به تخصص بالایی نیز ندارد مشغول شده و با توجه به اینکه استان یزد به لحاظ شرایط زندگی نسبتا خوب بوده است می تواند توزیع نابرابر درآمد را تقویت کند.

علوی راد همچنین استان یزد را یکی از استان های مطرح کشور از نظر تعداد بالای زنان سرپرست خانوار معرفی و اعلام نمود این زنان شرایط شغلی مناسبی ندارند.

زهرا نصراللهی دانشیار گروه اقتصاد دانشگاه یزد با ابراز تاسف از اینکه مدیران استان قدر ویژگی ها، پتانسیل های موجود و اصالت های بومی استان را نمی دانند، خواهان حساسیت مسئولین بر مسئله مهاجرت شد و اضافه نمود: اصالت فرهنگی، سرمایه اجتماعی، جمعیت نسبتا کم و پتانسیل های مالی بالا در استان یزد مورد توجه و استفاده قرار نمی گیرد.

وی اضافه نمود: مهاجرت برای شهر یزد حساس است چرا که این جمعیت مهاجر می تواند تسلط و تحول فرهنگی ایجاد کند و در توزیع درآمد نیز تاثیرگذاری زیادی داشته باشد.

وی گفت: یکی از راه های مقابله با نابرابری درآمدها ترویج رشد فراوری است در عین حال نحوه و راستا دست یابی به این رشد مالی اهمیت ویژه ای دارد از این رو دستیابی به رشد مالی در استان باید با ترسیم راستای مبتنی با مزیت های استان محقق شود.

مرتضی محمودی، عضو هیئت علمی دانشگاه امام جواد(ع) خواهان آنالیز وضع موجود استان و شهرستان های آن در نابرابری توزیع درآمد نسبت به مسائل کلان کشور شد و اضافه نمود: تفاوت نابرابری در توسعه یافتگی و توزیع اعتبارات دولتی در شهرستان های استان یزد بسیار مهم است.

محمدحسن زارع، عضو هیئت علمی بخش علوم مالی دانشگاه یزد پدیده مهاجرت را عامل ویژه در توزیع نابرابر درآمد در استان دانست که باید در بیانیه توزیع درآمد به آن پرداخته شود.

منبع: ایرنا
انتشار: 13 دی 1399 بروزرسانی: 13 دی 1399 گردآورنده: encaria.ir شناسه مطلب: 1491

به "خبرنگاران شکاف درآمدی، جامعه را از درون تخریب می نماید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران شکاف درآمدی، جامعه را از درون تخریب می نماید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید