خبرنگاران صادرات فرهنگی ایران به چین با طعم موسیقی

به گزارش دانشنامه آریایی، تهران- خبرنگاران- یکصد ساز سنتی ایرانی در 47 مدل مختلف از جمله قیچک، رباب و دهلک توسط تجار با ذوق ایرانی از سیستان و بلوچستان، به چین صادر شد.

خبرنگاران صادرات فرهنگی ایران به چین با طعم موسیقی

با ما همراه باشید و با تور چین از شگفت انگیزترین کشور دنیا دیدن کنید بر روی دیوار چین سلفی بگیرید، از قصر ممنوعه دیدن کنید و در خیابان شانگهای پیشرفته ترین آسیا قدم بزنید.

به گزارش روز چهارشنبه خبرنگاران، این سازها که شامل قیچک، رباب، کمانچه، نقاره، دوتار خراسان، دوتار ترکمن، تنبک، قانون، سنتور، شورانگیز، بینجو، قیچک بلوچی و دهلک بود پس از ورود به چین، در محوطه سفارت ایران در پکن به نمایش در آمد.

برپایی نمایشگاه آلات موسیقی ایرانی در چین توسط سفارت ایران در پکن، اولین نمایشگاه از این نوع محسوب می گردد. نمایشگاه مذکور که از دیروز سه شنبه شروع به کار نموده، به مدت دو روز دایر می باشد و بازدید برای عموم مردم هم آزاد است.

رادیو بین المللی چین هم به نقل از یک ایرانی که از این سازها در سفارت جمهوری اسلامی ایران در پکن بازدید نموده بود، نوشت: موسیقی بعضی مناطق چین به قدری به ایران نزدیک است که هنرمندان چینی سازهای ایرانی می نوازند و می توان کنسرت مشترک ترتیب داد.

وی اضافه کرد: تا حالا 47 مدل ساز مختلف ایرانی را یکجا ندیده بودم. این اتفاق هم معرفی فرهنگ غنی ایران است، هم تقویت پیوندهای مردمی میان دو کشور و هم درآمدی است برای مردم مناطق مختلف کشور.

سازهای سنتی چین مانند سوئو نا، یانگ چین و پی پا پیوندی محکم با سازهای ایرانی دارند.

در واقع سوئو نا معادل سرنا، یانگ چین معادل سنتور و پی پا معادل عود، هر کدام طنینی دلکش و طولانی از جاده ابریشم باستان هستند.

رادیو بین المللی چین نوشته است: در پس هر سازی، داستان های گویا و وجدآوری وجود دارد که از مرزهای زمان و مکان و کشورها عبور می نمایند؛ نُت های دلنشین این سازها یادآور آرزوهای خوب مردم در سال نو هستند.

منبع: ایرنا
انتشار: 15 بهمن 1399 بروزرسانی: 15 بهمن 1399 گردآورنده: encaria.ir شناسه مطلب: 1548

به "خبرنگاران صادرات فرهنگی ایران به چین با طعم موسیقی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران صادرات فرهنگی ایران به چین با طعم موسیقی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید