سفیر ایران: تبادلات تجاری با کویت از سر گرفته می گردد

به گزارش دانشنامه آریایی، سفیر ایران در کویت با اعلام خبر از سرگیری صادرات کالاهای ایرانی به این کشور، گفت: به کویتی ها درباره رعایت استانداردهای بهداشتی اطمینان دادیم و طرف مقابل هم اعلام آمادگی کرد و احتمالا هفته بعد تبادلات تجاری شروع می گردد.

سفیر ایران: تبادلات تجاری با کویت از سر گرفته می گردد

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، محمد ایرانی سفیر کشورمان در کویت گفت: براساس آخرین اطلاعاتی که از منابع بهداشتی کویتی دریافت کردیم، تا به امروز هیچ آماری مبنی بر ابتلای هیچ کدام از هموطنان به ویروس کرونا در کویت منتشر نشده است.

سفیر ایران در کویت توضیح داد: اینکه مبتلایی در میان حدود 40 هزار ایرانی مقیم کویت گزارش نشده، موضوعی بسیار مثبت است و نشان می دهد ایرانی ها به خوبی دستورالعمل های بهداشتی را رعایت می نمایند.

ایرانی با بیان اینکه با توجه به تعطیلی فعالیت های کاری در کویت تعداد زیادی از هموطنان در این کشور تمایل دارند به کشور بازگردند،گفت: متاسفانه از مدت ها پیش، فرودگاه کویت بسته و به جز بار و مواد غذایی، پروازهای کشورهای مختلف تعطیل است.

به گزارش ایرنا، سفیر ایران در کویت توضیح داد: هفته گذشته با کوشش های زیاد سفارت و هماهنگی با مقامات کویتی، تعدادی از کویتی های مقیم ایران با دو پرواز به این کشور بازگشتند و حدود 200 نفر از اتباع ایرانی هم راهی وطن شدند. این هفته هم احتمالا پروازهای دیگر انجام خواهد شد،.

وی یادآورشد: هموطنان متقاضی بازگشت فرم های مربوطه را امضا نموده و هماهنگی های لازم برای بازگشت آنها با وزارت خارجه در حال اجرا است با این حال اگر امکان بازگشت هم وطنان به ایران با پروازهای کویتی فراهم نشد در فکر این هستیم که به وسیله پروازهای ایران برگردند.

ایرانی با بیان اینکه دولت کویت دوم اسفندماه گذشته و به دنبال انتشار ویروس کرونا در ایران، هر گونه تردد ایرانی ها و پروازهای رفت و برگشت را متوقف کرد، گفت: بلافاصله روز سوم اسفندماه، گمرکات کویت هم در چارچوب وزارت تجارت این کشور بیان کرد که از ورود ملوانان و کالاهای ایرانی که به وسیله لنج ها و شناورهای مختلف وارد بندر کویت می شده و حامل مواد غذایی بوده ممانعت خواهد نمود.

سفیر ایران در کویت توضیح داد: بلافاصله ما این مطلب را طی یادداشتی به عنوان اعتراض برای وزارت خارجه کویت ارسال کردیم و گفتیم که قطع همکاری های تجاری و مالی در شرایط فعلی شاید کار درستی نباشد و ما به عنوان جمهوری اسلامی موافقیم که با معین یک سری استانداردهایی که می تواند در قالب امضای یک پروتکل بهداشتی باشد، فرایند صادرات کالا به کویت را ادامه دهیم.

ایرانی به نگرانی مقامات کویتی در مورد شیوع کرونا اشاره نمود و اضافه کرد: آنها چون در ابتدای شیوع کرونا بودیم پاسخ را به بعد موکول کردند و در این مدت پاسخ دقیقی دریافت نکردیم.

وی با بیان اینکه عمدتا کویت در این مدت درگیر شیوع ویروس کرونا و مسائل ناشی از حضور اتباع خارجی در این کشور بود، اضافه کرد: در بازار هم کمبود خیلی از مواد غذایی و کالاها احساس نمی شد اما وضع قوانین محدودیت های تردد در داخل کشور و بسته شدن خیلی از محل های تجاری و فروشگاه های عظیم در هفته گذشته موجب شد تا نگرانی هایی درباره تامین کالای مورد احتیاج در مردم این کشور ایجاد گردد.

سفیر ایران در کویت اضافه کرد: مقامات کویتی در تماس با ما درخواست تشکیل جلساتی داشتند و هم هفته گذشته و هم روز دوشنبه این هفته، این مسئله با آنها پیگیری شد و آنها برای از سرگیری واردات کالا از ایران اعلام آمادگی کردند.

ایرانی با بیان اینکه بخش عمده ای از بازار کویت را کالاها و مواد غذایی ایرانی تامین می نماید، گفت: ما به کویتی ها درباره رعایت استانداردهای بهداشتی توسط تجار و تولیدنمایندگان ایرانی اطمینان دادیم و طرف کویتی هم اعلام آمادگی کرد و این فرایند به خوبی پیش می رود و احتمالا در خلال هفته آینده تبادلات تجاری شروع گردد.

وی توضیح داد: تعدادی از تجار کویتی به ما مراجعه نموده اند و ظاهرا موافقت هایی را برای واردات کالا از ایران گرفته اند که این مطلب به اطلاع مقامات جمهوری اسلامی رسانده شد و در ایران هم این آمادگی وجود دارد که مجددا صادرات کالا به کویت از سرگرفته گردد.

ایرانی از تغییر احتمالی شیوه ارائه کالاهای ایرانی به تجار کویتی اطلاع داد و گفت: طرف های تجاری ایرانی و کویتی قطعا درباره نحوه ارائه کالاها در شرایط شیوع کرونا به توافق خواهند رسید و کالاهای ایرانی بر اساس استانداردها به شکل کانتینرهای سرپوشیده و ضدعفونی شده صادر خواهند شد.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 10 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: encaria.ir شناسه مطلب: 1048

به "سفیر ایران: تبادلات تجاری با کویت از سر گرفته می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سفیر ایران: تبادلات تجاری با کویت از سر گرفته می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید