بازسازی بناهای تاریخی یزد در سکوت کرونایی گردشگری

به گزارش دانشنامه آریایی، ایسنا/ براساس سخنان معاون میراث اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری یزد، بازسازی بناهای تاریخی یزد در سکوت کرونایی گردشگری صورت می گیرد.

بازسازی بناهای تاریخی یزد در سکوت کرونایی گردشگری

جهت دریافت خدمات بازسازی ساختمان با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. از طراحی پلن بازسازی تا اجرای جز به جز بازسازی منزل، ویلا و ساختمان اداری تخصص ماست.

داستان چیست؟

علی اصغر صمدیانی یزد با اشاره به بازسازی بیش از 100 بنای تاریخی از ابتدای امسال تا به امروز اظهار کرد: تا به امروز بیش از سه میلیارد تومان برای بازسازی این بناهای تاریخی از سراسر استان هزینه شده است.

وی در خصوص بناهای تاریخی بازسازی شده شهر یزد توضیح داد: بازسازی ابنیه محلات شیخداد، ابوالمعالی و باغ گندم شامل حسینیه باغ گندم یزد، حمام باغ گندم، مرکز محله باغ گندم، بازارچه ابوالمعالی، مسجد ابوالمعالی، حسینیه شیخداد، بازسازی برج لردکیوان یزد، بازسازی حصار شمالی یزد و همچنین طرحی برای بازسازی و بازسازی برج سید گل سرخ یزد از جمله این اقدامات بوده است.

این مسئول اضافه نمود: مجموعه شهدای فهرج، آب انبار دروازه مالمیر، خانه نواب وکیل، کوچه عالم زاده در محله فهادان، تویزه های کوچه عرب و عجم فهادان، کوچه اقامتگاه دلخش، مسجد جامع فهرج، بادگیر جنب پارکینگ شهرداری یزد، تویزه های کوچه مهدی واحدی در محله فهادان و آب انبار شاه ابوالقاسم نیز در قالب این طرح بازسازی و بازسازی شدند.

صمدیانی در خصوص بازسازی و ساماندهی مابقی بناهای یزد نیز گفت: بن بست میرزازاده در فهادان، آب انبار و حسینیه علیا سرچشمه زارچ، کوچه ترمه و ترنج (ثوابیه) در فهادان، دروازه مهریز، ساباط کوچه مالمیر و بازسازی بادگیر مدرس مصدق نیز با اعتبار بیش از 55 میلیون تومان بازسازی و بازسازی شدند.

وی از بازسازی و ساماندهی خانه صالحی و خانه عبدالله اکبری در قالب بازسازی اضطراری اطلاع داد و گفت: در شهرستان ابرکوه بناهای تاریخی خانه عبدالغفاری، خانه صولت، خانه عظیم پور، مناره های نظامیه، خانه مریم خانم، قلعه شهرسب، بازسازی و ساماندهی خانه نحو و بیان و نیز ساماندهی حصار شمالی صورت گرفته است.

وی از بازسازی و ساماندهی مقبره سیدون علی نقیای شهرستان ابرکوه نیز یاد کرد و گفت: بناهای دیگری شامل کومه بی بی سید، کاروانسرای رباط، بافت تاریخی، محور گردشگری محله خواجه، مسجد آقا، معبر جنب سیدون علی نقیا، خانه حسینیان، مسجد جامع و خانه عبدالله اکبری نیز در این شهرستان بازسازی شده که در مجموع بیش از 570 میلیون تومان اعتبار صرف این ابنیه شده است.

این مسئول از ساماندهی و بازسازی 28 بنای تاریخی شهرستان اردکان با اعتباری بیش از 450 میلیون تومان اطلاع داد و گفت: از ابتدای امسال تا به امروز آب انبار مجدالعلماء چرخاب، خانه الهی فرد کوشکنو، خانه تقدیری، خانه بی طرف چرخاب، آب انبار منصور آباد، قلعه خرگوشی عقدا، پل آب بر خرانق، قلعه تاریخی خرانق، موزه فرش اردکان (چرخاب) و موزه مفاخر اردکان (چرخاب) بازسازی و ساماندهی شدند.

وی در رابطه با بازسازی و ساماندهی دیگر ابنیه تاریخی یزد هم گفت: خانه قاسم هاتفی، دیوار حمام ملاحسن چرخاب، خانه آثاری چرخاب، دربند دربندیان چرخاب، میدان علی چرخاب، حسینیه چرخاب و حوض عباس، کوچه ضیایی، مسجد حاج رجب علی چرخاب، آب انبار شیرحسین علی بیک، ساباط زین الدین و پایاب آب انبار گشتاسب شریف آباد نیز بازسازی و ساماندهی شدند.

صمدیانی از بازسازی و ساماندهی خانه های ایرانی از جمله خانه منیره شاکر با اعتبار30 میلیون تومان یاد کرد و گفت: خانه های ایرانی زهره حیدری، حاج ملا حیدر ترک آباد، محمد نصیری احمدآباد، خدایی و نیز بافت تاریخی عقدا از مسجد جامع تا حسینیه عظیم نیز بازسازی شدند.

وی از بازسازی دو بنای تاریخی در شهرستان اشکذر هم اطلاع داد و اضافه نمود: مسجد ریگ مجومرد اشکذر با اعتبار 30 میلیون تومان و مسجد جامع حاجی آباد این شهرستان نیز با اعتبار 12 میلیون تومان بازسازی و ساماندهی شدند.

معاون میراث از هزینه کرد بیش از 500 میلیون تومان برای ابنیه تاریخی شهرستان بافق نیز سخن گفت و در این باره اظهار کرد: کوچه مسجد جامع بافق، پشت بام میدان خان، ساباط مسجد جامع، خانه فقیهی ها، حمام تاریخی ملا مراد بافق و بقعه قاضی میرجعفر نیز در امسال بازسازی شدند.

وی از بازسازی بافت تاریخی مبارکه و بازسازی مجموعه تاریخی امام تفت با اعتبار حدود 135 میلیون تومان اطلاع داد و در خصوص بازسازی و ساماندهی بناهای تاریخی شهرستان مهریز نیز توضیح داد: بافت تاریخی مهریز(مرکز محله مهرپادین) با اعتبار 100 میلیون تومان امسال مورد بازسازی نهاده شد.

وی با اشاره به بازسازی های صورت گرفته در شهرستان میبد توضیح داد: آب انبار امیر آباد، میدان سرامیک سازی، اردوگاه بنستان، حسینه قلعه بفروییه، حسینیه قلعه فیروزآباد، بازسازی حصار شرقی نارین قلعه، بازسازی خانه کلانتری، حمام قلعه ندوشن و خانه بهزاد زارع هم بازسازی و ساماندهی شدند.

صمدیانی در خاتمه نیز افزود: خانه شمس فیروزآباد، قلعه بدرآباد، بقعه شیخ محمد، زورخانه پوریای ولی، آب انبار جواد، خانه جمالی، خانه سید رضا امامی، باغ رشیدیان، خانه خیری و بقعه عارف میبد با اعتبار بیش از 800 میلیون تومان بازسازی و ساماندهی شدند.

منبع: همگردی
انتشار: 2 مرداد 1399 بروزرسانی: 29 شهریور 1400 گردآورنده: encaria.ir شناسه مطلب: 1149

به "بازسازی بناهای تاریخی یزد در سکوت کرونایی گردشگری" امتیاز دهید

1 کاربر به "بازسازی بناهای تاریخی یزد در سکوت کرونایی گردشگری" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بازسازی بناهای تاریخی یزد در سکوت کرونایی گردشگری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید