ویروس کرونا؛ نکات بهداشتی برای کادر های پزشکی درگیر با مهاجم تاجدار

به گزارش دانشنامه آریایی، با توجه به سرعت انتشار ویروس کرونا ضروری است کادر پزشکی هم نکات بهداشتی ضروری در مواجهه با آن را به دقت رعایت نمایند.

ویروس کرونا؛ نکات بهداشتی برای کادر های پزشکی درگیر با مهاجم تاجدار

امیر سالاری، متخصص طب اورژانس و مراقبت های ویژه در گفت وگو با خبرنگار درباره اقدامات لازم برای محافظت های مختلف برای عدم ابتلا به کرونا اظهار کرد: با توجه به اهمیت محافظت پزشکان و کارکنان برای انتقال این نوع ویروس به افراد تحت درمان، باید نکاتی را در نظر گرفت.

او اضافه کرد: یکی از نکات مهم طرز پوشیدن و درآوردن لباس های حفاظت فردی است. مسائله مهمی که نه تنها برای ویروس کرونا بلکه برای هر نوع بیماری عفونی باید انجام داد.

سالاری گفت: استاندارد های اصلی، احتیاطی است که باید تمام پزشکان و کادر بیمارستان به آن توجه نمایند. راه کار هایی که باید به آن توجه گردد، جداسازی ترشحات بیمار از خودمان، بهداشت محیط، مدیریت پسماند و اجسام تیز و برنده است. اما در خصوص ویروس کرونا مانند آنفلوآنزا نوع B برای مراقبت از بیمار به طور جنرالی یعنی همراه با احتیاط تماسی یا قطرات باید باشد.

او گفت: تمام کادر بیمارستان باید توجه نمایند هنگام مراجعه بیمار مشکوک به این نوع ویروس باید اقدامات ابتدایی را در نظر بگیرند مانند استفاده از دستکش، ماسک های فیلتردار و عینک هنگام آنالیز باید به کار رود. وسایلی که برای بیمار استفاده می گردد مانند (دستگاه فشار خون، استتوسکوپ، ...) انحصاری برای خود بیمار باشد. در صورتی که احتیاج بود از این وسایل برای بیمار دیگر استفاده گردد؛ باید با الکل اتیل 70 % تمیز و ضدعفونی گردد. در صورت احتمال آلودگی دست ها از لمس چشم، بینی و دهان خودداری گردد.

خطر مرگ مبتلایان به ویروس کرونا برای چه گروه سنی بیشتر است؟

سالاری اعلام کرد: بیمار نباید از اتاق بستری خارج گردد، مگر ضرورت بالینی داشته باشد. در صورت امکان از انواع پرتابل دستگاه رادیولوژی یا سایر ابزار تشخیصی استفاده گردد. بیمار قبل از خروج از اتاق باید از ماسک طبی استفاده کند. برای جابجایی های (X-Ray) ضروری بالینی تشخیصی، باید با واحد مقصد هماهنگ نموده تا آمادگی های لازم را فراهم نمایند. زمان و جهت خروج بیمار تا مقصد باید به گونه ای هماهنگ گردد تا خطری برای سایر بیماران، کادر بیمارستان و دیدار نماینده های حاضر در بیمارستان ایجاد نگردد.

او گفت: باید از وسایل حفاظت فردی nCoV - کادر بیمارستانی که همراه بیمار مشکوک به همانگونه که ذکر شد، استفاده و بهداشت دست را به دقت رعایت نمایند. بطور روتین و همیشگی، سطوحی که بیمار لمس می نماید را باید تمیز و گندزدایی نمایند. باید کوشش کرد تعداد دیدار نمایندگان nCoV - ضمن ثبت اسامی افرادی که به اتاق بستری بیمار مشکوک و کارکنانی که وارد اتاق می شوند به حداقل ممکن تقلیل یابد.

بعضی اقدامات تشخیصی درمانی هستند مانند تعبیه لوله تراشه، خروج لوله تراشه، برونکوسکوپی، احیا قلبی ریوی، تهویه دستی کمکی قبل از تراکئوتومی، تهویه کمکی غیرتهاجمی، آنتوباسیون منجر به ایجاد آئروسول شده (آئروسل ها (هواپخش) معمولاً به عنوان سیستم های کلوئیدی (مایع یا جامد) معلق در گاز (معمولا هوا) تعریف می شوند) و خطر انتقال هوابرد کوروناویروس ها را به دنبال خواهند داشت.

سالاری توضیح داد: کارکنانی که در زمان انجام اقدامات تولیدنماینده آئروسول در اتاق حضور دارند باید به نکاتی توجه نمایند. کادر باید برای محافظت از چشم ها (پوشیدن عینک یا محافظ صورت) گان و دستکش بلند تمیز (غیراستریل) بپوشند. اگر گان مقاوم در برابر مایعات (ضدآب) نیست، در زمان انجام اقداماتی که امکان تماس با حجم فراوانی از ترشحات بدن وجود دارد، از یک آپرون ضدآب بر روی گان استفاده نمایند.

او در انتها گفت: اقدام تولیدنماینده آئروسول در یک اتاق با تهویه کافی انجام گردد (برای مثال تهویه طبیعی با 160 لیتر در ثانیه به ازاء هر بیمار یا فشار منفی با تعویض هوای اتاق حداقل 12 بار در ساعت) و جهت جریان هوا باید تحت کنترل باشد. همچنین تعداد افراد حاضر در اتاق، باید به حداقل ممکن برسد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 23 فروردین 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: encaria.ir شناسه مطلب: 939

به "ویروس کرونا؛ نکات بهداشتی برای کادر های پزشکی درگیر با مهاجم تاجدار" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ویروس کرونا؛ نکات بهداشتی برای کادر های پزشکی درگیر با مهاجم تاجدار"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید