چرا باید حوزه سلامت در شهرداری تهران یک نهاد مستقل باشد؟

به گزارش دانشنامه آریایی، عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران می گوید: ادغام اداره کل های محیط زیست و سلامت در پایتخت اقدام خوبی نیست زیرا موضوعات مربوط به سلامت در شهری مانند تهران متنوع بوده و نهادهای مسئول در زمینه سلامت در معنای عام آن بسیار حائز اهمیت است.

چرا باید حوزه سلامت در شهرداری تهران یک نهاد مستقل باشد؟

امیر حسین جلالیان ندوشن روز پنجشنبه درباره طرح ایجاده اداره کل سلامت، ایمنی و محیط زیست در شهرداری تهران و ادغام دو سازمان محیط زیست و سلامت شهرداری به ایرنا شرح داد: در حال حاضر اداره کل سلامت شهرداری به عنوان واحدی که در موضوعات مربوط به ایمنی محیط کار و محیط زیست و مواردی از این دست ورود نمی نماید، یک گفتمان نسبتا مستقل و همه جانبه ای را در زمینه سلامت در شهر تهران پیگیری نموده است.

او ادامه داد: حتی می توان شرایطی فراهم کرد که این اداره کل سلامت، عظیم تر گردد و با همین عنوان سلامت، بودجه و امکانات را افزایش دهد.

به گفته جلالیان، نهادی باید باشد تا بین سایر مداخله نمایندگان و مسوولان که گاهی به شکل رقیب عمل می نمایند، حکم هماهنگ نماینده را داشته باشد و ادغام این دو واحد، شهرداری تهران را از این هدف دور می نماید.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه در کشور ما معمولا ادغام ها به کوچک تر شدن منجر می گردد، گفت: به ویژه اگر قرار باشد اداره کلی تاسیس گردد، این موضوع برجسته تر است.

او اضافه نمود: در حال حاضر سلامت یک اداره کل و محیط زیست یک اداره کل دارد و اگر قرار باشد ساختارها در حد یک اداره کل تغییر کند، تنها به کوچک شدن سلامت و متأسفانه به نتیجه نرسیدن فرایند خوبی که در چند سال اخیر در شهر تهران آغاز شده منجر می گردد.

جلالیان درباره نگرانی از اجرای HSE یا ایمنی در محیط کار در تهران نیز بیان نمود: موضوع سلامت با ایمنی در محیط کار متفاوت است، HSE موضوعی است که می تواند به ساختار درونی شهرداری ارتباط پیدا کند و مسئله اداره کل سلامت تنها ایمنی نیست بلکه به موضوع سلامت در شهر تهران می پردازد و ویژگی هایی دارد که می تواند حلقه مفقوده در نظام سلامت را در شهر تهران پر کند.

او با اشاره به شیوه ویروس کرونا نیز بیان نمود: ظرفیت های محله محور با حضور شهرداری تهران در صورتی که شرایط فراهم می شد، می توانست خیلی بهتر عمل کند.

به گفته او، همچنان خانه های سلامت در شهر تهران به عنوان یک ظرفیت مغفول باید تقویت گردد؛ HSE بیشتر رویکرد نیروی انسانی خود سازمان را دارد و مسئله شهر در آن غایب است.

جلالیان با بیان اینکه اگر HSE احتیاج است باید از ساختارهای دیگری برای آن استفاده گردد، اضافه نمود: شهرداری تهران شرکت های مختلفی مانند شرکت شهر سالم دارد که می توانند از آنها استفاده و از سوی دیگر بخش های درمانی را می توان جدا و کوچک سازی کرد.

به گزارش شهر به نقل از ایرنا، اعضای شورای اسلامی شهر تهران در دویست و پنجاهمین جلسه خود یک فوریت طرح الزام شهرداری تهران به ایجاد اداره کل سلامت، ایمنی و محیط زیست (HSE) را آنالیز و تصویب کردند.

زهرا صدر اعظم نوری، رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران به عنوان پیشنهاد دهنده این طرح گفته قانون به دستگاه های مختلف تکلیف می نماید که موظف هستند واحدهای HSE را برای نظارت بر حسن اجرای اقدامات و برای اینکه سلامت کارکنان و پیمانکاران در محیط کار فراهم گردد، ایجاد نمایند.

اما با این حال منتقدان طرح از جمله سیدحسن رسولی دیگر عضو شورای شهر می گوید که وظیفه ایمنی شهر بر عهده آتش نشانی بوده و این موضوع برخلاف برنامه سوم توسعه شهرداری تهران است.

منبع: خبرگزاری آریا
انتشار: 19 دی 1399 بروزرسانی: 19 دی 1399 گردآورنده: encaria.ir شناسه مطلب: 1503

به "چرا باید حوزه سلامت در شهرداری تهران یک نهاد مستقل باشد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا باید حوزه سلامت در شهرداری تهران یک نهاد مستقل باشد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید