چگونه گرمای بدن خود را حفظ کنیم؟

به گزارش دانشنامه آریایی، شما ممکن است شب را به کمپ بروید یا در یک صعود کوهنوردی، مسیری را اشتباه بروید و مجبور شوید شب را در طبیعت بگذرانید، در این حالت شما نکات بسیاری را باید به کار ببندید. حفظ گرمای بدن یکی از این موارد است. در این مطلب نکاتی برای حفظ گرمای بدن بخوانید.

چگونه گرمای بدن خود را حفظ کنیم؟

از دست رفتن گرمای بدن

به هنگام کمپبنگ در دل طبیعت، شما با یک پناهگاه، آتش و لباس مناسب می توانید گرمای بدن خود را حفظ کنید. هنگامی که بدن در سرمای بیش از مقدار قرار گیرد، دچار هیپوترمی می گردد و شما باید هوشیار باشید که با رعایت نکاتی کوچک اما کلیدی، بدن خود را در شرایط عادی نگه دارید. به 5 علت، بدن دمای خود را از دست می دهد. شناخت این علل، نقش پناهگاه، آتش و لباس را در هر شرایطی برای تان آشکار می سازد.

1. تبخیر

رطوبت پوست تا زمانی که تبخیر گردد، دما را جذب می نماید و از آنجایی که انرژی زیادی صرف می گردد تا آب به آن نقطه برسد، سبب می گردد تا به سرعت سرد گردد. در هوای سرد تمام کوشش تان را به کار ببندید تا عرق نکنید. (البته در هوای گرم نیز برای حفظ آب بدن عرق نکردن لازم است). اگر خیس شدید، سعی کنید لباس های خیس تان را عوض کنید. به یاد داشته باشید آب حرارت بدن را 25 برابر بیشتر از هوا جذب می نماید.

2. جابجایی هوا

جریان هوا روی سطح پوست، دمای تولیدشده به وسیله بدن را جابجا می نماید، در نتیجه، در هوای بسیار گرم در داخل پناهگاه تان، لباس خود را از تن بیرون آورید، حفره ای روی پناهگاه ایجاد کنید و اجازه دهید حرارت به وسیله باد به بیرون منتقل گردد و همینطور در هوای سرد، تمامی منافذ پناهگاهتان را بپوشانید که باد در آن جریان پیدا نکند. پاچه های شلوار خود را گتر کنید تا هوا در لباس تان جریان پیدا نکند. استفاده از کلاه و جوراب تجربه جدیدی را در داخل پناهگاه برای تان به ارمغان می آورد.

3. نفس کشیدن

قسمتی از حرارت بدن با تنفس جابجا می گردد. شاید تعجب کنید که تنفس بخار یک فنجان چای داغ به طور چشمگیری در مقایسه با تنفس هوای سرد در حفظ دمای بدن مؤثر است. شما می توانید با گذاشتن یک فنجان چای داغ، هم با نوشیدن آن بدن خود را گرم کنید، هم با تنفس بخار آن گرمای قابل توجهی به بدن تان تزریق کنید. در هنگام راهپیمایی، کوهنوردی و... به وسیله بینی نفس بکشید. این عمل یاری می نماید هوا تا قبل از ورود به ریه هایتان کمی گرم گردد.

4. تشعشع

بدن شما، مانند آتش و یا یک سنگ داغ، حرارتش را به محیط متصاعد می نماید. اینجا نقش لباس و پناهگاه مناسب آشکار می گردد. شما می توانید با نشستن در آفتاب، کنار آتش و یا بردن چند سنگ داغ به داخل پناهگاه، این حرارت را افزایش دهید. اگر حس می کنید که ممکن است زیادی گرم تان گردد، بین خود و منبع حرارتی، مانعی قرار دهید.

5. انتقال دما

وقتی دو جسم با حرارت های متفاوت در کنار هم قرار می گیرند، انتقال حرارت در بین آن ها ایجاد می گردد تا حدی که هم دما شوند. شما یک پناهگاه خار و خاشاکی خوب با درهایی محکم ساخته اید اما در پوشاندن کف آن با خار و خاشاک کافی، کوتاهی نموده اید. در آن هنگام، زمین با 10 درجه حرارت خود، دمای بدن شما را می مکد. نقاط تماس خود با هر شی ء دیگری که امکان گرفتن حرارت بدن شما را دارد عایق کنید. (در سفرهای زمستانی خود، مراقب برخورد بدن تان با اشیاء فلزی باشید، در این حالت ممکن است به سرعت دچار سرمازدگی عضو شوید)

در هنگام سفر به طبیعت و برنامه های کمپینگ تا حد ممکن این نکات را رعایت کنید تا از طبیعت بیشتر لذت ببرید.

گردآوری و تنظیم: تحریریه خبرنگاران

لطفا در نشر دانسته های خود کوشا باشید.

برداشت و استفاده غیرتجاری از مطالب این وب سایت، حتی بدون ذکر منبع آزاد است.

منبع: دالاهو
انتشار: 2 مهر 1401 بروزرسانی: 2 مهر 1401 گردآورنده: encaria.ir شناسه مطلب: 2274

به "چگونه گرمای بدن خود را حفظ کنیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چگونه گرمای بدن خود را حفظ کنیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید